MirekL pisze:Płot nie jest kolejowy, tylko tuja.
Powszechnie po stacjach kolejowych sadzona w niektórych regionach naszego pięknego kraju.
Czytaj ze zrozumieniem, a i pisać by się przydało tak, aby inni ze zrozumieniem przeczytać mogli.
Nie ma czegoś takiego jak tuja kolejowa-chyba że regionalna gwara w Twojej okolicy, prawidłowa nazwa Thuja orientalis (=Biota orientalis)-żywotnik wschodnik
Za pisownie przepraszam, ale coś mi się stało z klawiaturą.
Czyli jedank wyszło, że jestem laik w ogrodnictwie, no ale każdy jakoś zaczynał.
Jeszczeraz za wszystko dziękuję.
Pozdrawiam
MariaTeresa pisze: można wiosną leciutko uszczknąć czubki tych wyższych, żeby je trochę wyhamować;
raczej odwrotnie tych niższych.
Miałam na studiach pytanie w tym zakresie i odpowiedziałam tak ja Ty i było źle
Skoro twierdzisz,że źle to uzasadnij dlaczego!
Bo ja sprawdziłam już ten sposób nie jeden raz, na dosadzanych żywopłotach u znajomych
Jest zasada podstawowa im silniejsze przycięcie tym silniejsze przyrosty i tego uczył prof. Pindel.
Szczególnie dotyczy to niesymetrycznych koron drzew.
Wiele jest spraw gdzie logika zawodzi ale tego też uczył na fizjologii + prof Stefan Myczkowski +
MirekL pisze:Płot nie jest kolejowy, tylko tuja.
Powszechnie po stacjach kolejowych sadzona w niektórych regionach naszego pięknego kraju.
Czytaj ze zrozumieniem, a i pisać by się przydało tak, aby inni ze zrozumieniem przeczytać mogli.
Nie ma czegoś takiego jak tuja kolejowa-chyba że regionalna gwara w Twojej okolicy, prawidłowa nazwa Thuja orientalis (=Biota orientalis)-żywotnik wschodnik
Przecież też napisałem- żywotnik wschodni. Wczoraj.. Po łacinie też wiem...
A co do cięcia to wszyscy mają rację
Silnie cięta gałąż jabłoni zostaje pobudzona do wydawania silniejszych przyrostów. Cięta słabo zakłada więcej pąków kwiatowych i daje słaby przyrost. Dlatego też ta zasada- słabe tniemy mocniej. Kwestia hormonalna.
W przypadku żywopłotu z żywotnika (jaki by on nie był ) ta zasada nie obowiązuje- to jest zimozielone i inaksza fizjologia po prostu. Większe tniemy mocniej i tyle. Zredukowany aparat asymilacyjny oraz okres, który musi upłynąć na zastartowanie nowych stożków wzrostu powoduje osłabienie przyrostu.
zofjas pisze:
Jest zasada podstawowa im silniejsze przycięcie tym silniejsze przyrosty i tego uczył prof. Pindel.
Szczególnie dotyczy to niesymetrycznych koron drzew.
Wiele jest spraw gdzie logika zawodzi ale tego też uczył na fizjologii + prof Stefan Myczkowski +
zasada dobra- prof. Pindla znam, był moim promotorem, jeszcze jako dr szczególnie jeśli dotyczy drzew świeżo sadzonych etc.
ale w tym wypadku mówimy o żywopłocie z siewek thuja orientalis która daje rozszczepienie przy siewie na formy o genetycznie uwarunkowanym szybkim wzroście i formę o wolnym-jeśli ją się jeszcze przytnie to nie dogoni tej szybko rosnącej absolutnie, jedynie nawożenie jej + nawadnianie, a całej reszty szpaleru nie (ewentualnie lekkie uszczknięcie -to nie jest cięcie-które spowoduje leciutkie wyhamowanie i ładne zagęszczenie środka t. orientalis-)- tu akurat mam praktykę kilkuletnią
cięcie t. orientalis jest bezcelowe przy jej typie wzrostu może zwiększyć zagrożenie i podatność na rozłamywanie pod ciężarem śniegu
Wrzucam opis gatunku ze strony szkółki p. Żmijewskich. Po prostu pierwsze się otworzyło:
THUJA ORIENTALIS
Pokrój wydłużony jajowaty. Kształtem i ulistnieniem przypomina Th. orientalis "Sieboldii" lecz rośnie od niej szybciej. Zabarwienie jasno zielone. Tempo wzrostu średnie. Doskonała do cięcia i kształtowania, można pozwolić rosnąć jej naturalnie wtedy kształt będzie wydłużony- jajowaty lub intensywnie ciąć. Kolor żywo jasno zielony, odznaczający się na tle każdej zieleni ogrodu. Roślina ta może być polecana do donic, gdyż mimo ograniczonej ilości ziemi daje standardowe przyrosty w donicach. Zastosowanie znajduje na dekoracyjne niskie swobodne szpalery lub jako solitera. Z uwagi na regularny kształt doskonale można zaakcentować nią wejście do ogrodu, na taras itp.
Wytłuszczenia moje. Wszystkie iglaki o kolumnowym, wielopniowym pokroju są wrażliwe na mokry śnieg. Np. kolumnowe odmiany J. communis, Th. orientalis, niektóre lawsony. Regularne cięcie długich, a cienkich jednorocznych przyrostów powoduje z jednej strony zahamowanie wzrostu i zgrubienie pędów- to cienkie obcinamy przecież. Rośliny regularnie cięte lepiej znoszą opady. Niemniej nie jest to szczęśliwie dobrany gatunek na żywopłot- wraźliwszy niż Th. occidentalis, brunatnieje na zimę, wiąże dużo szyszek, które nie każdemu się podobają, a i na śnieg, jak słusznie MariaTeresa zauważyła, wrażliwy.
Można ciąć ale młode w szkółce, będą gęste mimo intensywnego nawożenia, na żywopłoty formowane (cięte) się nie nadaje, gdyż cieta tworzy wiele pionowych długich gałeżi pod kątem ostrym -rozłamywanie pod ciężarem śniegu.
Na swobodny szpaler jedynie, jeśli wyciągnieta- lekkie uszczykiwanie wierzchołków w celu zagęszczenia.
Naturalny pokrój ma gęsty i ładny, minusem jest mocniejsze brązowienie zimą w miejscach wietrznych i nasłonecznionych i związane z pochodzeniem, wczesne rozpoczynanie wegetacji co naraża ją wiosną na przemarznięcie z powodu spóżnionych silnych wiosennych przymrozków
to co napisałam powyżej wynika z mojej praktyki..
Na żywopłoty formowane th. occidentalis gatunek i jego wiele odmian
na zdjęciach słabo widać, ale wygląda to jakby jakies białe robaki z czarnymi kropkami wychodziły z końcówek przyrostów :x ...
co robić? wykopać tą tuję i wsadzić nową czy da radę to jakoś zaleczyć?
Witam nie jestem specialistą ale wydaje mi sie, że to nic groźnego. O tej porze roku wyglada mi to na nowe przyrosty rosliny ale moge się mylic. Poczekaj na opinie inych miłośników ogrodnictwa pozdrawiam.
na wstępie WITAM WSZYSTKICH SERDECZNIE
miło mi dołączyć do grona ogrodników
kochani proszę o zdiagnozowanie choroby mojej tuji.Z 42 sztuk jedna zrobiła się brązowa mniej więcej po środku ,
środki jakie używałem to tylko nawóz "florovit" do iglaków.
Dodam tylko że nie jest to wina psa ... chyba
Aby zabezpieczyć rośliny przed ewentualną infekcją przez uwolnione już zarodniki trzeba rośliny opryskać, stosując Bioczos, a z fungicydów Bravo 500 SC lub Folpan 80 WG 0,2%, Sarfun 500 SC lub Topsin M 70 WP 0,1%. W ciągu okresu wegetacji należy wykonać kilka zabiegów, stosujac preparaty zamiennie.
to tyle znalazłam-jest to choroba grzybowa i musisz opryskac wszystkie tuje
Mam podobne objawy na jałowcu blue arrow i cyprysie groszkowym nana.Obydwie rośliny zakupione niedawno i infekcje zauważone niestety już po zakupieniu. Prawdopodobnie jest to grzyb -phomopsis. Ponoć topsin jest na to skuteczny i dziś go zakupiłem. Czy zbrązowiałe końcówki obciąc ? Jak czesto powtarzać opryskiwanie? To zbrązowienie nie obejmuje całych gałęzi a jedynie czubki na nowych przyrostach.
Mam w ogrodzie kilka 1,2 m Tuji wschodnich ostatnio jedna z nich zółknie i ku mojemu zdziwieniu odkryłem że przyczyną tego są mrówki które zrobiły sobie gniazdo na niej i w bezpośrednim kontakcie z korzeniem i stąd moje pytanie jakiego środka użyć aby mrówki załatwić a uratować Tuje. Mam obecnie jakiś biały proszek na mrówki obawiam się jednak że jak posypie nim blisko tuji a popada to chemia w nim zawarta może uszkodzić mi roślinę.
Dzięki za pomoc
Dyzio