Dlaczego każdy preferuje cięcie pucharowe dla nektaryn i brzoskwiń? czy to chodzi tylko o lepszy zbiór, dojrzewanie? czy inny jest powód?
Formowanie drzew owocowych
Re: Formowanie drzew owocowych
Wybrałabym wariant delikatny
i tak mi szkoda tyle ciąć ale trzeba aby później było jak należy. Naoglądałam się filmików ale nadal nie bardzo rozumiem bo polskich jest niewiele głównie te obcojęzyczne fajnie pokazują. Czy te gałązki pozostałe trzeba zostawić czy wyciąć, czy tylko końce podciąć?
Dlaczego każdy preferuje cięcie pucharowe dla nektaryn i brzoskwiń? czy to chodzi tylko o lepszy zbiór, dojrzewanie? czy inny jest powód?
Dlaczego każdy preferuje cięcie pucharowe dla nektaryn i brzoskwiń? czy to chodzi tylko o lepszy zbiór, dojrzewanie? czy inny jest powód?
- ERNRUD
- Przyjaciel Forum - gold

- Posty: 2522
- Od: 4 lip 2010, o 00:09
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Radomsko/Kraków
Re: Formowanie drzew owocowych
Różne filmiki mogą przedstawiać różne systemy cięcia, nieraz wykluczające się. Dlatego możesz mieć mętlik. Możesz delikatnie skrócić pozostawione gałązki, ale nie jest to konieczność.
Dlaczego preferowane są korony pucharowe? Bo brzoskwinie mają naturalną zdolność do przejmowania dominacji przez 3-4 pędy w koronie i tą zdolność najłatwiej jest wykorzystać przy formowaniu właśnie korony w formie pucharu. Prowadząc koronę przewodnikową u brzoskwiń, ciężko utrzymać równoległy wzrost poszczególnych pięter. Właśnie bardzo często podczas niepowodzeń w formowaniu wrzeciona czy osi u brzoskwiń, gdy przewodnik traci dominację, ludzie rezygnują z tych form na rzecz pucharu.
Dlaczego preferowane są korony pucharowe? Bo brzoskwinie mają naturalną zdolność do przejmowania dominacji przez 3-4 pędy w koronie i tą zdolność najłatwiej jest wykorzystać przy formowaniu właśnie korony w formie pucharu. Prowadząc koronę przewodnikową u brzoskwiń, ciężko utrzymać równoległy wzrost poszczególnych pięter. Właśnie bardzo często podczas niepowodzeń w formowaniu wrzeciona czy osi u brzoskwiń, gdy przewodnik traci dominację, ludzie rezygnują z tych form na rzecz pucharu.
Re: Formowanie drzew owocowych
Wreszcie rozumiem o co chodzi w tym pucharowym cięciu, Ernest bardzo mi pomogłeś po raz kolejny
dziękuję
-
kasia78
- 50p

- Posty: 66
- Od: 2 lip 2011, o 22:27
- Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
- Lokalizacja: woj.podlaskie
Re: Formowanie drzew owocowych
Ja mam morelę. Drzewko ma jakieś 2 lata. Czy ją też mogę przyciąć metodą "pucharową"?
- ERNRUD
- Przyjaciel Forum - gold

- Posty: 2522
- Od: 4 lip 2010, o 00:09
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Radomsko/Kraków
Re: Formowanie drzew owocowych
Poczekaj chociaż do marca, kiedy już będzie pewność, że temperatura znacząco nie spadnie. Wtedy możesz ciąć, ale koniecznie zabezpiecz rany.
-
kasia78
- 50p

- Posty: 66
- Od: 2 lip 2011, o 22:27
- Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
- Lokalizacja: woj.podlaskie
Re: Formowanie drzew owocowych
A to nie za późno, czy soki nie zaczynają już krążyć?
- ERNRUD
- Przyjaciel Forum - gold

- Posty: 2522
- Od: 4 lip 2010, o 00:09
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Radomsko/Kraków
Re: Formowanie drzew owocowych
Soki to już zaczynają krążyć. Ale bez obaw, pestkowe nie należą do gatunków płaczących.
Na razie morela nie byłaby w stanie zabezpieczyć się przed ewentualną infekcją bakteryjną. Bezpieczniej ciąć w marcu i w pierwszej połowie kwietnia.
-
homo novus
- 10p - Początkujący

- Posty: 10
- Od: 20 lip 2011, o 17:02
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Re: Formowanie drzew owocowych
Witam,
czy ktoś może mi doradzić jak formować jabłoń Kandyl Synap, mam od jakichś 3-4 lat i rośnie jak jabłonie kolumnowe
czy ktoś może mi doradzić jak formować jabłoń Kandyl Synap, mam od jakichś 3-4 lat i rośnie jak jabłonie kolumnowe
- ERNRUD
- Przyjaciel Forum - gold

- Posty: 2522
- Od: 4 lip 2010, o 00:09
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Radomsko/Kraków
Re: Formowanie drzew owocowych
W sensie ma wiele równorzędnych pionowych pędów? No to jeśli chcesz mieć koronę przewodnikową to skróć o połowę wszystkie oprócz przewodnika (część może trzeba będzie wyciąć), a jeśli chcesz koronę kolistą/prawie naturalną/pucharową to pozostaw kilka najsilniejszych pędów i je odegnij do poziomu,
-
ZielonaRaczka
- 0p - Nowonarodzony

- Posty: 3
- Od: 22 lut 2016, o 18:59
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
cięcie drzew owocowych w drugim roku po posadzeniu
Witam! Mam pytanie. Jak przyciąć młode drzewa owocowe a dokladniei posadzone rok temu na wiosne? Przeczytalem gdzieś, że najlepiej zaraz po posadzeniu niestety nie zrobilem tego wtedy więc chciałbym teraz czyli w drugim roku. Mam posadzone: czereśnie, wiśnie, jabłoń, grusze i śliwke.
Jestem tutaj nowy i jeśli zrobiłem coś nie tak z góry przepraszam! Pozdrawiam!
Jestem tutaj nowy i jeśli zrobiłem coś nie tak z góry przepraszam! Pozdrawiam!
Re: cięcie drzew owocowych w drugim roku po posadzeniu
No cóż.. Tniesz według ogólnie przyjętych zasad. Nie widzimy Twoich drzewek, więc nie doradzimy Ci jak je dokładnie przyciąć. Możesz poczytać temat który jest bardzo popularny na forum "drzewa owocowe - cięcie". Tam na pewno znajdziesz najpotrzebniejsze informacje na temat cięcia drzewek. A jeśli nie... to podeślij jakieś zdjęcia, na pewno pomożemy 
- ERNRUD
- Przyjaciel Forum - gold

- Posty: 2522
- Od: 4 lip 2010, o 00:09
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Radomsko/Kraków
Re: Formowanie drzew owocowych
Witamy na forum.
Młode drzewa trzeba ciąć wiosną, aby pobudzać je do wzrostu. Cięcie letnie spowalnia wzrost.
No nie tak do końca, bo jeśli sadzimy jesienią, to lepiej poczekać do wiosny.Przeczytalem gdzieś, że najlepiej zaraz po posadzeniu.
-
ZielonaRaczka
- 0p - Nowonarodzony

- Posty: 3
- Od: 22 lut 2016, o 18:59
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Re: Formowanie drzew owocowych
Dziekuje za rady. jeśli troszke pogoda sie polepszy zrobie zdjecia i postaram sie tutaj wrzucic. Wlasnie zapomnialem napisac ze sadzilem je rok temu wlasnie na wiosne a teraz niedawno przeczytalem ze najlepiej ciac zaraz po posadzeniu. Wtedy tego nie zrobilem wiec nie do konca wiem jak to teraz zrobic. Moge dodac jedynie ze wisnie maja przewodnika i po ok 5-7 bocznych pedow. Czytalem ze przewodnika nie ruszac a pede na 2-3 oczka skrocic (jeśli chodzi zaraz po posadzeniu) nie wiem czy teraz (drugi rok po posadzeniu) tez je tak przyciac.
Ostatnio zmieniony 23 lut 2016, o 11:20 przez ERNRUD, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Proszę o rozpoczynanie wszystkich zdań wielką literą i używanie polskich znaków.
Powód: Proszę o rozpoczynanie wszystkich zdań wielką literą i używanie polskich znaków.
-
homo novus
- 10p - Początkujący

- Posty: 10
- Od: 20 lip 2011, o 17:02
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Re: Formowanie drzew owocowych
Nie, może mało precyzyjnie się wyraziłam, ma jeden silny przewodnik, który nijak nie się rozgałęziać. Boczne gałązki na tym "kiju" mają co najwyżej parę cm.ERNRUD pisze:W sensie ma wiele równorzędnych pionowych pędów? No to jeśli chcesz mieć koronę przewodnikową to skróć o połowę wszystkie oprócz przewodnika (część może trzeba będzie wyciąć), a jeśli chcesz koronę kolistą/prawie naturalną/pucharową to pozostaw kilka najsilniejszych pędów i je odegnij do poziomu,
- ERNRUD
- Przyjaciel Forum - gold

- Posty: 2522
- Od: 4 lip 2010, o 00:09
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Radomsko/Kraków
Re: Formowanie drzew owocowych
No w porządku. Więc jeśli chcesz koronę przewodnikową to zostaw tak jak jest. Drzewko samo zwiększy udział bocznych pędów. Twoją rolą wtedy będzie tylko odginać te pędy boczne. Jeśli jednak chcesz je już teraz pobudzić do rozgałęzienia - skróć przewodnik w miejscu, poniżej którego na nastąpić rozgałęzienie.



