Układanie zaczynamy od dołu, wkopując kamienie na 1/3 w skarpę, nie stawiajmy ich na sztorc, staraj się tak robić aby kamień większą płaszczyzną stykał się z podłożem, kamień na skalniaku ma wyglądać tak, jak by wychodził z ziemi. Zresztą co Ci będę tłumaczył, masz ich obok, w naturze dużo więc podejrzyj jak wyglądają w naturalnych warunkach tzw. wychodne (to te miejsca gdzie fragmenty skał wychylają się z ziemi) i postaraj się to powtórzyć u siebie.Andzia1 pisze: Chodzi mi o to jak to zrobić, żeby mieć pewność, że kamienie nie zsuną się ze skarpy. Czy wystarczy, tworząc taka kieszeń na rośliny wkopać je solidnie w ziemie?
Przyjrzyj się TUTAJ, jak mogą być układane kamienie.
Co to suchy murek. To mur budowany bez żadnej zaprawy łączącej kamienie. Mogą to być mury oporowe, podtrzymujące skarpy i to różnej wielkości i o różnym nachyleniu zboczy. A mogą to być również mury proste odgradzające posiadłości, tak jak np. w Anglii, a szczególnie w Szkocji, gdzie takie mury istnieją od kilkuset lat. Również dużo takich murów spotyka się w państwach basenu Morza Śródziemnego, Hiszpania, Francja, Włochy, wszędzie tam gdzie kamienia jest pod dostatkiem.Ogród ma być naturalistyczny jak najbardziej, i pomysł z murkiem u podstawy na pewno się sprawdzi u nas, tylko co to jest ten "suchy murek" ?
To może teraz mały kurs budowy suchego murka.
Budujemy suchy murek oporowy
Możliwe jest zbudowanie suchego murka z dużych kamieni polnych, lecz jednak pozyskanie potrzebnej ilości materiału o odpowiedniej wielkości i kształcie jest bardzo trudne. Dlatego najlepiej skorzystać z odpadów kamiennych. Szczególnie nadaje się do tego celu piaskowiec, wapień, granit i każda inna skała która dobrze prezentują się w ogrodzie.
Elementy muszą być płaskie, o kształcie zbliżonym do prostokąta. Wielkość kamieni może być różna. Oprócz mniejszych, i bardzo małych, będą potrzebne również duże, odpowiadające grubości murka oraz trochę szczególnie dużych, podłużnych, będą one bowiem kotwiły murek do gruntu.
Wzniesiona przez nas ścianka może mieć wysokość najwyżej 150 cm, gdyż wyższa nie będzie wystarczająco stabilna. Grubość murka powinna odpowiadać 1/3 jego wysokości
U podnóża skarpy wykopujemy rowek o głębokości 30-50 cm i szerokości odpowiadającej 1/3 wysokości planowanej ścianki.
Wskazane jest wykonanie drenażu. W tym celu dno wysypujemy ok. 20-30-cm warstwą grubego żwiru lub tłucznia kamiennego ? musimy ją dobrze ubić. Na niej układamy kamienie podwalinowe. Powinny mieć szerokość równą podstawie murka i grubość min. 10 cm, a przy bardziej masywnych ściankach ? nawet 20 cm. Drenaż jest też potrzebny pomiędzy skarpą a murkiem. Najlepszy będzie żwir zmieszany z ziemią.
Uwaga!. Drenażu z tyłu ścianki nie stosujemy, jeśli posadzimy w niej rośliny.
Następne warstwy układamy, starając się zachować układ mijankowy spoin ? tak jak przy tradycyjnym murowaniu. Oraz pamiętajmy o zachowaniu co najmniej 10 ? 15 % nachylenia murka w kierunku skarpy.
Potrzebną szerokość ścianki można uzyskać układając np. dwa mniejsze kamienie obok siebie. Równie z jednym dużym może sąsiadować kilka mniejszych, ułożonych jeden na drugim ? należy zachować na całej grubości murka ten sam poziom. W co drugiej lub, co trzeciej warstwie kamieni należy umieszczać większe ? takie, które mają szerokość odpowiadającą grubości murka. Niektóre kamienie z tych warstw muszą być kotwami ? wybieramy długie oraz wąskie kamienie i układamy je w poprzek, tak żeby ich końce wbiły się w skarpę.
Choć murek o takiej konstrukcji nie wymaga żadnego spoiwa pomiędzy kamieniami, to najładniej wygląda, gdy porastają go rośliny. Wtedy kamienie układa się na 2- 3 cm warstwie podłoża, lub na specjalnie wykonanej do tego celu ?zaprawie? wykonanej z gliny bardzo dokładnie wymieszanej z torfem i wodą, spoiwo musi być wilgotne, ale nie mokre, aby stworzyć roślinom odpowiednie warunki. Można rośliny sadzić w trakcie budowania murka, ale można też i po wybudowaniu. Wtedy zaostrzonym kołeczkiem o sernicy 1,5 do 2 cm robimy otwory w ?spoinach? (podłożu między kamieniami) i wkładamy w nie rośliny z zawiniętymi w zrolowaną z paska gazety rurkę korzeniami. Podłoże ugniatamy. Jeśli chcemy, by rośliny z czasem pokryły cały mur, musimy przygotować ok. 6 sadzonek na 1 m2. Po ukończeniu budowy, cały murek polewamy wodą dość obficie choć delikatnie aby nie wypłukiwać strumieniem z węża podłoża z pomiędzy kamieni.
Tak wygląda prawidłowo ułożona ściana murka. Proszę zwrócić uwagę na wykorzystanie małych kamieni do stabilizacji większych, jak i do wypełnienia wolnych przestrzeni między kamieniami, wewnątrz murka, gdzie małe kamienie wymieszane są z podłożem.
A tak wyglądają gotowe murki. Pierwsza fotka to współczesny mur oporowy, druga to XVII wieczny mur przy drodze w Szkocji, trzecia to budynek gospodarczy również w Szkocji wykonany w tej technice, i ostatnia to współczesny ogród na skarpie.
samodzielnie wykonać.