Witam wszystkich
Wątek trochę przygasł, ale może warto go nieco ożywić, bo temat wydaje mi się ciekawy

.
Może kilka słów wstępu zanim wspomnę coś konkretnego...
Są 2 pojęcia, które warto znać;
zmianowanie i płodozmian. Często spotykam się z tym, że ludzie używają ich zamiennie jednak to nie to samo.
Zmianowaniem nazywamy celowe zastosowanie odpowiedniego następstwa uprawianych po sobie roślin w ciągu kilku lat
w obrębie danego pola.
Płodozmian natomiast to zmianowanie zaplanowane dla
wszystkich pól danego gospodarstwa.
Zanim zaczniemy planować płodozmian należy się zastanowić jaki jego rodzaj będziemy stosować; czy będzie to
płodozmian warzywniczo-rolniczy czy
płodozmian czysto warzywniczy. W przypadku płodozmianu warzywniczo-rolniczego uprawiamy nie tylko warzywa, ale i rośliny okopowe, zbożowe, motylkowe czy przemysłowe. Z kolei w płodozmianie warzywniczym uwzględniamy jedynie warzywa. Wszystko zależy od tego, jak intensywnie chcemy użytkować dany obszar i jaki efekt chcemy uzyskać np. w środowisku glebowym. Inaczej wygląda to w produkcji wielkotowarowej i inaczej w przypadku domowego warzywnika

. Z racji, że jest to wątek dla laików ograniczę się tylko do uprawy warzyw na własny użytek

.
Wskazówka nr1 Nie wszystkie rośliny są tak samo wrażliwe na uprawę w monokulturze i nie wszystkie cierpią z tego powodu
Rośliny takie jak np. rabarbar, szparag, szczypiorek czy siedmiolatka mogą być spokojnie uprawine poza płodozmianem.

W gruncie rzeczy dotyczy to większości warzyw wieloletnich. Warto tu wspomnieć o pomidorze, który nie jest wrażliwy na przedplon z wyjątkiem ziemniaka (ta sama rodzina).
Wskazówka nr2 Obornik to przyjaciel warzyw
Nawożenie obornikiem uwzględnia się na pierwszym polu zmianowania, na którym uprawia się rośliny dobrze wykorzystujące z niego składniki. Gdy mamy do czynienia z rotacją 6-polową stosuje się go zwykle 2 razy. Roślinami, które dobrze nadają się na pierwsze pole zmianowania są warzywa kapustne i dyniowate, względnie seler. W następnym roku natym stanowisku dobrze czuć się będą warzywa korzeniowe, pomidor lub cebula. Natomiast trzeci rok użytkowania rezerwuje się dla strączkowych.
Wskazówka nr3 Uwaga na wapnowanie
Wapnowania nie należy lekcewarzyć

Większość warzyw lubi obojętny odczyn gleby, choć pomidor i ziemniak wymagają gleby lekko kwaśnej. Wapnowanie należy tak ustawić w płodozmianie aby nie tylko odpowiadało roślinie, ale też nie było połączone z nawożeniem obornikiem (wtedy będziemy mieli duże straty azotu).
Wskazówka nr4 Gospodarowanie zasobami wody
Jeśli nasze warzywa zamierzamy nawadniać nie musimy się przejmować wymaganiami wodnymi względem pozycji w zmianowaniu. Jednak jeśli nie mamy takiej możliwości najlepszym rozwiązaniem jest rezygnacja z przed- i poplonów. Przedplony i poplony pogłębiają niedobór wody co jest szczególnie niekorzystne na glebach o gorszych warunkach wodnych.
Wskazówka nr5 Góra jest dowodem, tego co pod spodem
Rośliny mają bardzo zróżnicowany zasięg systemu korzeniowego. Rośliny warzywne dzieli się na 3 grupy: płytko zakorzeniające się (rzodkiewka, cebula, szpinak, ogórek, itd.), o średniej głębokości zakorzeniania się (sałata, fasola, kalafior, groch, itp.) oraz te, któryc korzenie sięgają głęboko (burak ćwikłowy, marchew, kapusta i warzywa wieloletnie). Najlepiej ustawć zmianowanie tak, aby po roślinach, których korzenie sięgają głęboko rosły rośliny zakorzeniające się płytko.
Wskazówka nr6 Z rodziną wychodzi się najlepiej na zdjęciu
Bardzo ważne jest unikanie następstwa po sobie roślin z tej samej rodziny. Mogą one być nie tylko żywicielami chorób, ale i także mieć bardzo podobne wymagania pokarmowe. Może to doprowadzić do wyczerpana gleby poprzez nadmierne pobiranie z niej jednych i tych samych składników pokarmowych.
Mam nadzieję, że troszkę pomogłam
Pozdrawiam
Natalii
