Stawik naturalistyczny
-
- 100p
- Posty: 161
- Od: 30 maja 2007, o 15:47
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
- Lokalizacja: Okolice Łodzi
Stawik naturalistyczny
Witam, mam na działce wysoki poziom wód gruntowych i wyczytalam, że można wtedy pokusić się o staw naturalistyczny, nie planuję hodowli rybek gdyż musi być on nie głęboki. Czy ktos ma jakieś doswiadczenia w tym kierunku?
- nemo56
- Przyjaciel Forum
- Posty: 1623
- Od: 18 sie 2005, o 15:16
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Poznań
Ja mam tylko oczko wodne ale inni już zrobili a nawet podzielili się takimi informacjami:
http://www.tnrop.most.org.pl/witryna/Strony/staw.htm
Towarzystwo na Rzecz Ochrony Przyrody 30
http://www.tnrop.most.org.pl/witryna/Strony/staw.htm
Towarzystwo na Rzecz Ochrony Przyrody 30
Jakub . . . . .
-
- 0p - Nowonarodzony
- Posty: 4
- Od: 23 cze 2007, o 21:53
- Lokalizacja: POZNAŃ
sprawa''zbudowania'' stawu nie jest prosta
1.musisz miec projekt (w tym mapki geodezyjne, badania gleby)
nalezy brac pod uwage jaki to jest rodzaj terenu zieleni(tj jaki typ ogrodu)
kształt zbiornika musi nawiazywac do otoczenia
2.nalezy wyznavczyc punkty sytuacyjno wysokosciowe
3. roboty ziemne
4.układamy przewoduy do wody(tu mowa o zbiorniku sztucznym)
5. umacianie i uszczelnianie brzegow i dna zbiornika
6. wykonujemy stanowisko dla roslin wodnych
to sa głowne punkty odnosnie zakładania zbiornikow wodnych
do zabezpieczania dna uzywamy ;
folia ECB
folia PCV lub folia EPDM - czyli kauczuk syntetyczny wybor jest duzy ale musisz miec konkretny pomysł w głowie jak to ma wygladac
1.musisz miec projekt (w tym mapki geodezyjne, badania gleby)
nalezy brac pod uwage jaki to jest rodzaj terenu zieleni(tj jaki typ ogrodu)
kształt zbiornika musi nawiazywac do otoczenia
2.nalezy wyznavczyc punkty sytuacyjno wysokosciowe
3. roboty ziemne
4.układamy przewoduy do wody(tu mowa o zbiorniku sztucznym)
5. umacianie i uszczelnianie brzegow i dna zbiornika
6. wykonujemy stanowisko dla roslin wodnych
to sa głowne punkty odnosnie zakładania zbiornikow wodnych
do zabezpieczania dna uzywamy ;
folia ECB
folia PCV lub folia EPDM - czyli kauczuk syntetyczny wybor jest duzy ale musisz miec konkretny pomysł w głowie jak to ma wygladac
-
- Przyjaciel Forum - Ś.P.
- Posty: 1572
- Od: 24 sty 2007, o 11:59
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Zacznę od tego, że na stawy do 30 m2 powierzchni nie są wymagane pozwolenia wodno prawne, a jedynie, aby być w zgodzie z prawem, zgłoszenie w gminie o budowie. Można wybudować kilka stawów do 30m2 powierzchni, połączonych np. strumieniem i też jest O.K. w stosunku do prawa.Beata B pisze:Byłam, widziałam, jestem pod wrażeniem. chciałabym tylko wiedzieć w jaki sposób go zbudowaliście.
A jak budować.
Na początek pomyśl do czego ma służyć staw. Czy ma to być np. ogród wodny, wtedy wystarczy głębokość w maksymalnym miejscu ok 1,5m Jeśli chcesz w nim hodować np. ryby ozdobne, notabene, bardzo ładnie się prezentują w naturalistycznych stawach, to staw powinien mieć ok 2 m głębokości. Od tego zależy wielkość stawy. Chodzi o stosunek nachylenia brzegów do głębokości stawu. TUTAJ tłumaczę to dokładniej.
Teraz musisz sobie zaprojektować kształt stawu z uwzględnieniem stron świata i miejsca skąd najczęściej będziesz go oglądać, powinno być od strony południowo wschodniej, wtedy w czasie obserwacji stawu, słonce masz za plecami i nie przeszkadzają Ci odbicia (bliki) na wodzie.
Teraz przyszedł czas na zaprojektowanie nasadzeń a co się z tym wiąże i półek na rośliny w stawie. Dobrze obsadzony staw powinien prezentować się na wzór sceny teatralnej. Wysokie rośliny z tyłu a niskie bardziej z przodu. Od strony widokowej powinno się nasadzić bardzo niskie rośliny, które nie będą zasłaniały widoku na całość. Lub stworzyć taras widokowy wychodzący kawałek nad staw, imitując pomost nad jeziorem. Można tam przyjmować gości i robić np. grilla.
Na przykład coś takiego, zwróć uwagę na rozmieszczenie roślin, niskie z przodu.
W tym przykładzie widoczna jest drewniana palisada wbita w dno i ograniczająca rozprzestrzenianie się grzybieni, tworzy przy okazji z nich, półkole pasujące do całej kompozycji.
Przy projektowaniu półek musimy wiedzieć już, mniej więcej, jakie rośliny chcemy w stawie posadzić. Chodzi o to, że mają one różne wymagania co do głębokości sadzenia (głębokość wody nad substratem w pojemnikach, postawionych na półkach, trzeba też uwzględnić w związku z tym wysokość pojemników dla roślin). Jeśli już to znamy, to planujemy na takiej głębokości półkę.
Znając już to wszystko, zamawiamy koparkę. Do małych stawów wystarczy minikoparka z szeroką łyżką, łatwiej się nią kształtuje brzegi i półki.
Po wykopaniu dołu albo uszczelniamy go folią PVC, albo membraną EPDM, lub jeśli woda gruntowa jest przez cały sezon wysoko (10 - 20 cm poniżej gruntu), pozostawiamy bez uszczelnienia.
Łatwo to można sprawdzić, kopiąc w miejscu stawu dołek, na głębokość ok 1 m i sprawdzenia do jakiej wysokości napełni się wodą. Jeśli wahania wody w ciągu sezonu są duże to staw powinno się uszczelnić jednym z podanych materiałów.
Jeśli chcemy mieć strumień , a teren jest płaski, to z wydobytej ziemi z wykopu, kształtujemy wał ziemny o takiej szerokości korony, aby móc tam wybudować koryto strumienia.
Jeśli ma to być staw naturalistyczny, wtopiony w otaczający go krajobraz, to nie róbmy za wysokiego nasypu wokół niego. Nie wygląda to ładnie. Wystarczy zrobić przelew o dużej średnicy np. 100 mm, aby woda, w czasie intensywnych opadów, nie zalewała nam ogrodu. Przelew odprowadzamy do np. kanalizacji deszczowej, jeśli takowa znajduje się naszym zasięgu, lub jakiegoś rowu melioracyjnego w pobliżu.
To na razie wszystko. ze wstępnych wskazówek. Pozostała jeszcze sprawa ew. filtra, lecz to może później, bo to nie jest najważniejsze. Wystarczy, że będziesz miała odpowiednią ilość roślin w stawie, a gwarantuje wtedy czystą wodę.
Jak będziesz miała jeszcze jakieś pytania to zapraszam, postaram się odpowiedzieć na nie, w miarę swoich skromnych możliwości.
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne
-
- Przyjaciel Forum - Ś.P.
- Posty: 1572
- Od: 24 sty 2007, o 11:59
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Czy chodzi Ci o stosowanie torfu w celu zapobieżenia zakwitu glonów. Jeśli tak to kupujesz torf kwaśny o pH od 3.5 do 4,5, i przesypujesz go sizalowego worka np. takiego po ziemniakach wkładasz do środka kilka kamieni, przywiązujesz do niego linkę i zatapiasz worek w stawie wiążąc linkę na brzegu. Linka posłuży Ci po ok 3 - 4 tygodniach, jak trzeba będzie wyjąć ciężki, nasiąknięty wodą worek z wody, aby nie zaczął gnić. Stosuję dawkę ok. 80 l torfu na 10000 l wody.Beata B pisze:Zapomniałam się zapytać o co chodzi z torfem? Czy spełnia on rolę filtra? Jaki to ma być torf i w czym należy go zatopić, by spełniał swoją rolę
W tej metodzie, kwasy humusowe uwalniane są do wody samoistnie. Aby przyśpieszyć ten proces, można worek zatopić pod kaskadą lub wylotem strumienia, albo wygniatać worek, jeśli się nie ma strumienia, grabiami, raz dziennie, uważając aby go nie uszkodzić.
Jeśli ma się duży filtr biologiczny, to można go również wkładać do ostatniej komory filtra, 0czywiście w worku. Woda przepływając przez filtr wypłukuje z torfu kwasy humusowe, a one zakwaszają lekko wodę i o to chodzi, aby woda miała pH ok 6,5 do 7,5.
Lekko kwaśną wodę bardzo lubią ryby, nie chorują na choroby grzybowe skóry i bardzo ładnie się wybarwiają. Woda co prawda, zmienia kolor na lekko brązowy, to garbniki z torfu odpowiadają za ten stan rzeczy. Mnie osobiście, to się podoba, woda ma naturalny kolor i bardzo pasuje do naturalistycznego stawu.
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne