Budowa domku na działce a prawo

Jak zbudować tanio i szybko ? Rozwiązania, praktyczne pomysły i wskazówki. ZRÓB TO SAM. Narzędzia, sprzęt do ogrodu.
Awatar użytkownika
vito157
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 676
Od: 26 sie 2009, o 19:20
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Lokalizacja: cork
Kontakt:

Re: Domek drewniany a doprowadzenie wody.

Post »

piotrek1111 pisze:Chciałbym doprowadzić jeszcze do niego wode żeby w przyszłości zamontować w nim np. umywalkę. Studzienka znajduje się w odległości ok 30 metrów macie jakiś łatwy i niedrogi sposób ? Proszę o porady .
Piotrek
Najtaniej zrobisz to giętką rurą ciśnieniową o średnicy 1/2 - 3/4 in. Musisz tylko sam sobie odpowiedzieć na pytanie: czy umywalka będzie używana zimą czy też nie. Jeśli nie - wystarczy że rurę położysz na głębokości ok. 40 cm. Jeśli tak - to rura musi znajdować się poniżej strefy przemarzania (na większości terenu Polski - poniżej 110 cm). W obu przypadkach musisz pamiętać, żeby spuścić wodę na zimę!
11krzych

Re: Domek drewniany i .....

Post »

Instalacje elektryczne o które pytasz określa norma PN-IEC 60364-5-5. Niestety jest bardzo ogólna (nie ma szczegółowej normy dla budynków drewnianych), ale trzeba się na niej oprzeć oraz na tzw. "zdrowym rozsądku".
Przed podłączeniem instalacji będziesz musiał przeprowadzić badania odbiorowe - stan izolacji i ochrona przeciwporażeniowa. Tzn. nie Ty, tylko ktoś posiadający uprawnienia do takich pomiarów. Dobrze jest uzgodnić szczegóły konstrukcji z panem pomiarowcem, żeby Ci odebrał i nie kazał poprawiać gotowej instalacji.
Na pewno możesz poprowadzić przewody w niepalnych osłonach (rurkach, peszlu lub korytkach). Jeżeli będą ukryte w ociepleniu budynku, to w/w pan może chcieć je obejrzeć przed zakryciem. Ja poprowadziłem kable po wierzchu (bez osłon) za pomocą pasków "samozaciskowych", które mocowałem do ścian zszywkami. Pan to łyknął, zresztą mógł bo norma to dopuszcza.
Gniazda, wyłączniki i puszki instalacyjne muszą być hermetyczne natynkowe IP44. W/w oraz skrzynka rozdzielcza i "żyrandole" muszą być odseparowane od drewna. Ja sobie wyciąłem podkładki z blachy malowanej proszkowo ze starych obudów od PC-tów. Jasno-siwa ładnie się komponuje na sośnie, prawie jej nie widać.
Zabezpieczenie: wyłącznik różnicowo-prądowy 30mA + wyłączniki nadmiarowe szybkie 6A na oświetlenie, 10A na gniazda. 10 amper na gniazda wystarczyło na kosiarkę 1600W w sezonie i Farelkę 2200W w zimie. Można dać większe - odpowiednio 10 i 16. Pan od pomiarów powinien zaakceptować bez problemu.
Kabek zasilający 3x4 (Cu) wystarczy. Należy go zakopać w ziemi poniżej strefy przemarzania ( w Polsce średnio 80 cm). Na dno rowka pod kabel i potem na kabel z góry warstwa piachu, żeby kamyki nie przetarły kabla. Wyjście z ziemi do domku powinno być w pancernym peszlu. Przesadziłem, wystarczy w solidnej plastikowej rurce (fi 50 siwa "od kibelka" ). No chyba, że hodujesz głupiego amstaffa lub w okolicy krążą panowie złaknieni taniego wina.
Kabelki wewnątrz mają być natynkowe (okrągłe) 3x2,5 do gniazd, 3x1,5 lub 2x1,5 do oświetlenia, zależy od rodzaju (ochrony) lampy. Co do podanych przed chwilą przekrojów (2,5/1,5), to wartości te dotyczą połączeń pomiędzy skrzynką rozdzielczą a puszkami instalacyjnymi. Nie wolno takich grubych batów wprowadzać do gniazdek lub lamp. Gniazda i lampy mają podane jakim przekrojem można do nich wejść. Będzie to na ogół 1,5 dla gniazd i 0,5-1 dla lamp. Pchanie się z większymi przekrojami, to prośba o wypalenie połączeń i pożar.
Jeżeli prowadzisz osobny przewód do każdego zestawu gniazd (a taka panuje ostatnio tendencja), to można zrezygnować z przekroju 2,5 i pociągnąć wszystko 1,5.

Pytanie jest tendencyjne. Nie może być zabezpieczone esem bez różnicówki, ponieważ tak stanowią przepisy. Sam es nie jest zabezpieczeniem. Kropka.
Kup tą różnicówkę i załóż ją razem z esem, przecież i tak kiedyś musisz ją kupić. Tu nawet nie chodzi o przepisy, tylko to 100 złotych daje Ci spokojny sen. Jak coś pójdzie nie tak, to nie spalisz budy ani prąd Cię nie zabije. Chyba warto dać 100 za własne bezpieczeństwo.

Mufą nazywasz jak rozumiem taki zestaw gniazdo/wtyk hermetyczne; najczęściej widziane przy 380V?
Tylko pamiętaj, żeby zrobić to poprawnie. Widziałem już talenta, który założył gniazda (typu mufa) w skrzynce i na domku, całość połączył przedłużaczem zakończonym z dwu stron wtykami. Udało mu się przeżyć aż pół roku, zanim ....

Pozdr:)

Więc: w skrzynce gniazdo(dziurki), na domku wtyczka(bolce), przedłużacz z jednej strony dziurki z drugiej bolce. Oczywiście na domku nie musi być mufy, można wpiąć się na stałe.

Kabel zakop (min 80 cm) albo na domku załóż wtyczkę i łącz to zwijanym przedłużaczem. Wtyka wygląda z daleka tak samo jak gniazdo i też jest "natynkowa", montowana do ściany domku. No chyba że się nie boisz, że ktoś Ci podpierdzieli ten kabel.
11krzych

Re: Domek drewniany i .....

Post »

Nie wiem co masz na myśli pisząc :
piotrek1111 pisze: w skrzynce są bezpieczniki
.

Czy to jest zabezpieczenie tego gniazda siłowego? Czy to są bezpieczniki topikowe czy nadmiarowo-prądowe S-y? W ogóle, to jakie masz zabezpieczenie przed i za licznikiem?
Tak czy inaczej uważam że powinieneś dać też zabezpieczenie w domku. Takie jak Ci napisałem. Szczególnie ważna jest różnicówka, która chroni przed porażeniem ale jest również w pewnym sensie zabezpieczeniem p-poż.
Gdybyś się uparł, to możesz dać w skrzynce(tej na słupie) zabezpieczenie "wszystko w jednym" czyli wyłącznik różnicowo-pradowy+nadmiarowy w jednym module i z tego pociągnąć do domku kabelkiem nawet 2,5 zamiast 4.
Ja gdybym to robił, zrobiłbym tak jak napisałem wcześniej. Nie różni się to bardzo kosztowo a jest bezpieczniej. I róźnicówkę kup firmową np. Fael a nie chińską za dychę na targu. To ma chronić Twoją (skreślono) a nie zaniżać koszty inwestycji.
Awatar użytkownika
grazia58
0p - Nowonarodzony
0p - Nowonarodzony
Posty: 1
Od: 1 sty 2012, o 15:58
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Lokalizacja: KATOWICE

Re: Domek na narzędzia i drewno, a sąsiedzi

Post »

witam szerdecznie,wlasnie mam problem z sasiadami ,po tamtej stronie ogrodzenia kroliki szambo -tragedia dlatego chcialem sie zapytac czy bylo by dobre obsadzenie ogrodzenia winobluszczem trojklapomym pozdrawiam prosze o odpowiedz
Awatar użytkownika
mr25ur
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 1115
Od: 10 lis 2011, o 19:53
Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Domek na narzędzia i drewno, a sąsiedzi

Post »

Wiata bez ścian np. musi być odsunięta 3m. od granicy, wiata ażurowa ( ze ściankami ) już 4m. czyli domek gospodarczy też pewnie co najmniej 4 metry.
Opryski pod wieczór, i nigdy gdy kwitnie!!!
Awatar użytkownika
reniazt
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 1857
Od: 6 wrz 2007, o 20:42
Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
Lokalizacja: małopolska

Re: Domek na narzędzia i drewno, a sąsiedzi

Post »

A czy jest jakiś konkretny przepis dot. wiaty, który reguluje tę odległość od sąsiada - 3 lub 4 metry?
Pozdrawiam, Renia
W moim ogrodzie cz.1, cz.2, cz.3
Awatar użytkownika
mr25ur
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 1115
Od: 10 lis 2011, o 19:53
Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Domek na narzędzia i drewno, a sąsiedzi

Post »

Na pewno jest, w ubiegłym roku jak stawiałem wiatę czytałem go, wpisz w google a szybko znajdziesz. Właściwie dowiedziałem się o nim z naszego forum, tylko nie pamiętam gdzie :roll:

Tu są jakieś paragrafy: http://www.pinb.poznan.pl/index.php/odp ... format=pdf
Opryski pod wieczór, i nigdy gdy kwitnie!!!
Awatar użytkownika
reniazt
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 1857
Od: 6 wrz 2007, o 20:42
Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
Lokalizacja: małopolska

Re: Domek na narzędzia i drewno, a sąsiedzi

Post »

A ja znalazłam taką interpretację:

http://bbrzeski.w.interia.pl/wiata.html
może to komuś też pomoże
Pozdrawiam, Renia
W moim ogrodzie cz.1, cz.2, cz.3
MagdalenaKCh
500p
500p
Posty: 751
Od: 26 sie 2011, o 19:42
Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
Lokalizacja: Jaworzno

Re: Domek na narzędzia i drewno, a sąsiedzi

Post »

podaję kawałeczek przepisów:
§ 12. [Warunki usytuowania] [10] 1. Jeżeli z przepisów § 13, 60 i 271-273 lub przepisów odrębnych określających dopuszczalne odległości niektórych budowli od budynków nie wynikają inne wymagania, budynek na działce budowlanej należy sytuować w odległości od granicy z sąsiednią działką budowlaną nie mniejszej niż:

1) 4 m - w przypadku budynku zwróconego ścianą z otworami okiennymi lub drzwiowymi w stronę tej granicy,

2) 3 m - w przypadku budynku zwróconego ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych w stronę tej granicy.

2. Sytuowanie budynku w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dopuszcza się w odległości 1,5 m od granicy lub bezpośrednio przy tej granicy, jeżeli wynika to z ustaleń planu miejscowego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

3. W zabudowie jednorodzinnej, uwzględniając przepisy odrębne oraz zawarte w § 13, 60 i 271-273, dopuszcza się:

1) sytuowanie budynku ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych bezpośrednio przy granicy z sąsiednią działką budowlaną lub w odległości mniejszej niż określona w ust. 1 pkt 2, lecz nie mniejszej niż 1,5 m, na działce budowlanej o szerokości mniejszej niż 16 m,

2) sytuowanie budynku bezpośrednio przy granicy z sąsiednią działką budowlaną, jeżeli będzie on przylegał całą powierzchnią swojej ściany do ściany budynku istniejącego na sąsiedniej działce lub do ściany budynku projektowanego, dla którego istnieje ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę, pod warunkiem że jego część leżąca w pasie o szerokości 3 m wzdłuż granicy działki będzie miała długość i wysokość nie większe niż ma budynek istniejący lub projektowany na sąsiedniej działce budowlanej,

3) rozbudowę budynku istniejącego, usytuowanego w odległości mniejszej niż określona w ust. 1 od granicy z sąsiednią działką budowlaną, jeżeli w pasie o szerokości 3 m wzdłuż tej granicy zostaną zachowane jego dotychczasowe wymiary, a także nadbudowę tak usytuowanego budynku o nie więcej niż jedną kondygnację, przy czym w nadbudowanej ścianie, zlokalizowanej w odległości mniejszej niż 4 m od granicy nie może być otworów okiennych lub drzwiowych,

4) sytuowanie budynku gospodarczego i garażu o długości mniejszej niż 5,5 m i o wysokości mniejszej niż 3 m bezpośrednio przy granicy z sąsiednią działką budowlaną lub w odległości nie mniejszej niż 1,5 m ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych.
Awatar użytkownika
reniazt
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 1857
Od: 6 wrz 2007, o 20:42
Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
Lokalizacja: małopolska

Re: Domek na narzędzia i drewno, a sąsiedzi

Post »

Madzia tak, te wszystkie przepisy dotyczą budynków,
ale wiata garażowa o ażurowych ścianach (lub bez nich) budynkiem nie jest.
I jaki przepis w tym wypadku obliguje inwestora do zachowania jakichkolwiek odległości?
Zapytam inaczej - czy jest podstawa prawna, która nakazuje mi w tym wypadku zachować jakąkolwiek odległość od granicy sąsiada?
Bo jeśli nie ma stosownego przepisu (a na obecna porę chyba jednak nie ma) - to trzeba wyjść z założenia, że "co nie jest zabronione - jest dozwolone".
Pozdrawiam, Renia
W moim ogrodzie cz.1, cz.2, cz.3
Awatar użytkownika
mr25ur
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 1115
Od: 10 lis 2011, o 19:53
Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Domek na narzędzia i drewno, a sąsiedzi

Post »

Najlepiej napisać pismo do nadzoru budowlanego, i niech się określą, mniej problemów na przyszłość.
Opryski pod wieczór, i nigdy gdy kwitnie!!!
Awatar użytkownika
misiaczekm
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 2372
Od: 31 paź 2009, o 19:32
Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
Lokalizacja: olsztyńskie/Barty

Re: Domek na narzędzia i drewno, a sąsiedzi

Post »

reniazt pisze:Madzia tak, te wszystkie przepisy dotyczą budynków,
ale wiata garażowa o ażurowych ścianach (lub bez nich) budynkiem nie jest.
I jaki przepis w tym wypadku obliguje inwestora do zachowania jakichkolwiek odległości?
Zapytam inaczej - czy jest podstawa prawna, która nakazuje mi w tym wypadku zachować jakąkolwiek odległość od granicy sąsiada?
Bo jeśli nie ma stosownego przepisu (a na obecna porę chyba jednak nie ma) - to trzeba wyjść z założenia, że "co nie jest zabronione - jest dozwolone".
Zaczniemy najpierw od podstawowej rzeczy? wszystkie budowle z wyrazem garaż? dla urzędnika oznaczają garaż? i na nie potrzebne jest pozwolenie na budowę.

Wiata garażowa to nic innego jak garaż otwarty?. i potrzebne jest pozwolenie na budowę.

Także raczej nie należy tego słowa używać.

Ostrożnie także używałbym słowa drweutnia, drewno, trzymanie opału. Tu kłaniają się przepisy przeciwpożarowe. Nowelizacja ustawy o ochronie przeciwpożarowej zabrania trzymania opału w odległości mniejszej niż 4m od granicy działki.

Samo użycie słowa Wiata czyli nie spełniającego nazwy budynku ? czyli fundamenty, ściany i dach ? można budować na zgłoszenie do wielkości 25m2 w mieście. Pragnę zaznaczyć, że w tym paragrafie widnieje także słowo wolnostojący?. Dlatego radzę także to uwzględnić w jej projektowaniu. Niektóre urzędy wiatę dostawioną do budynku mogą traktować jako rozbudowę i wtedy zarządzają projektu budowlanego? a co się z tym wiąże wiadomo?

O granicę najlepiej iść się zapytać bezpośrednio w Swoim urzędzie ? przecież wiata nie ma ścian więc praktycznie? ale to już pani w Waszej mafii powiatowej Wam powie.

np. przy altanie miałem nakaz utrzymania 1,5m odległości. To nie jest budynek, ale ze względu na inne przepisy (budowlane, ppoż) urzędnicy przyjmują takie same odległości granicy jak dla budynków...


Proponuję takie stwierdzenie:

Wiata
? obiekt o wymiarach 3 x i chyba max. 5,5m i wysokości maks. 3m;
? nie związany bezpośrednio z gruntem, zakotwiczony do podłoża za pomocą kotw oraz słupków betonowych,
? słupy w odległości co 2m, bez ścian,
? dach jednospadowy, pokryty blachą trapezową,
? wody opadowe skierowane w kierunku swojej działki
? roboty budowlane będą wykonanie zgodnie z obowiązującymi warunkami, normami, przepisami bhp i ppoż.;
? od granic działki położony w odległościach:
a. do wyboru
? 3-4m lub więcej,
? 1,5m (wąska działka, mniej niż 16m)
? w granicy działki (wąska działka, mniej niż 16m ? z uzasadnieniem)

"Art. 29. 1. ustawy o prawie budowlanym
Pozwolenia na budowę nie wymaga budowa:
...
2) wolno stojących parterowych budynków gospodarczych, wiat i altan oraz przydomowych
oranżerii (ogrodów zimowych) o powierzchni zabudowy do 25 m2, przy czym łączna liczba
tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki;
...
4) altan i obiektów gospodarczych na działkach w rodzinnych ogrodach działkowych o
powierzchni zabudowy do 25 m2 w miastach i do 35 m2 poza granicami miast oraz
wysokości do 5 m przy dachach stromych i do 4 m przy dachach płaskich;
...

§ 12 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (po nowelizacji z dnia 12 marca 2009 r.), które jest najistotniejsze brzmi:
1. Jeżeli z przepisów § 13, 60 i 271-273 (ww. rozporządzenia) lub przepisów odrębnych określających dopuszczalne odległości niektórych budowli od budynków nie wynikają inne wymagania, budynek na działce budowlanej należy sytuować w odległości od granicy z sąsiednią działką budowlaną nie mniejszej niż:
1) 4 m - w przypadku budynku zwróconego ścianą z otworami okiennymi lub drzwiowymi w stronę tej granicy,
2) 3 m - w przypadku budynku zwróconego ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych w stronę tej granicy.

2. Sytuowanie budynku w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dopuszcza się w odległości 1,5 m od granicy lub bezpośrednio przy tej granicy, jeżeli wynika to z ustaleń planu miejscowego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

3. W zabudowie jednorodzinnej, uwzględniając przepisy odrębne oraz zawarte w § 13, 60 i 271-273, dopuszcza się:

1) sytuowanie budynku ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych bezpośrednio przy granicy z sąsiednią działką budowlaną lub w odległości mniejszej niż określona w ust. 1 pkt 2, lecz nie mniejszej niż 1,5 m, na działce budowlanej o szerokości mniejszej niż 16 m,
...
4) sytuowanie budynku gospodarczego i garażu o długości mniejszej niż 5,5 m i o wysokości mniejszej niż 3 m bezpośrednio przy granicy z sąsiednią działką budowlaną lub w odległości nie mniejszej niż 1,5 m ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych.
"
maskot4
30p - Uzależniam się...
30p - Uzależniam się...
Posty: 37
Od: 11 wrz 2012, o 08:59
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.

Altana murowana budowa

Post »

Witam zdecydowałem sie na budowe altany murowanejo wym. ok 4 x 3 m. Fundamenty juz sa postawione. budowa prosta: 1 drzwi 2 okna i dach. Wiem ze to troche ogolne dane. Z czego najlepiej zrobic taka altane myslalem o jakims ytongu i ajkei materiały jeszcze beda potrzebne. aha jezeli bym to komus zlecił ile by to kosztowało( robocizna) Dzięki.
ODPOWIEDZ

Wróć do „NIEROŚLINNE tematy ogrodowe. Budowa domu. Wyposażenie ogrodu”