W tym roku również planuję zrobienie skalniaka. Mam pytanie o podłoże. Czy można dać kamienie i piasek? Nie ma u nas zgodności w tej sprawie. Dodam jeszcze, że ziemię mam bardzo przepuszczalną - również tzw. piaseczek.
Wszystko o skalniakach:Skalniak i chwasty. Materiał skalny, Podłoże pod rośliny skalne
-
Pawel Woynowski
- Przyjaciel Forum - Ś.P.

- Posty: 1539
- Od: 24 sty 2007, o 11:59
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Odpowiedź na to pytanie znajdziesz TUTAJ to znaczy, na początku tego wątku.Kasiunia pisze:WitamMam pytanie o podłoże. Czy można dać kamienie i piasek? Nie ma u nas zgodności w tej sprawie. Dodam jeszcze, że ziemię mam bardzo przepuszczalną - również tzw. piaseczek.
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne
Dziękuję pięknie za odpowiedź Panie Pawle!
Przepraszam, ale niezbyt precyzyjnie się wyraziłam - chodzi mi konkretnie o pierwszą warstwę - czy będzie to dobrym drenażem (ten piasek). Mam to na ogrodzie i chciałam się upewnić czy na pewno mogę z tego skorzystac.
Całośc już wcześniej dokładnie przeczytałam i dobrze zrozumiałam.
Aha - jeszcze jedno. Czytałam, że piaskowiec niezbyt nadaje się na kaskady. Czy faktycznie nie powinnam z niego korzystac? Marzył mi się na skalniaku, ale kamieni jeszcze nie kupiłam.
Jeżeli za dużo marudzę, to bardzo przepraszam, ale macie Wszyscy i doświadczenie i wiedzę i ogrody jak z bajki.
Pisał Pan już wcześniej, że jak zrobic to porządnie i tak bym chciała.
Przepraszam, ale niezbyt precyzyjnie się wyraziłam - chodzi mi konkretnie o pierwszą warstwę - czy będzie to dobrym drenażem (ten piasek). Mam to na ogrodzie i chciałam się upewnić czy na pewno mogę z tego skorzystac.
Całośc już wcześniej dokładnie przeczytałam i dobrze zrozumiałam.
Aha - jeszcze jedno. Czytałam, że piaskowiec niezbyt nadaje się na kaskady. Czy faktycznie nie powinnam z niego korzystac? Marzył mi się na skalniaku, ale kamieni jeszcze nie kupiłam.
Jeżeli za dużo marudzę, to bardzo przepraszam, ale macie Wszyscy i doświadczenie i wiedzę i ogrody jak z bajki.
Pisał Pan już wcześniej, że jak zrobic to porządnie i tak bym chciała.
Pozdrawiam
Robiłam ostatnio. Trzeba wcześniej przygotować teren, czyli dobrze wyplewić. Na to kamienie (u mnie wyszło 5 ton kamyka polnego - głazów). Na to ziemia (2/3 Stara). Odczekać trzeba z tydzień, dwa aż się ziemia ułoży. W tym czasie codziennie obficie podlewać lub modlić się o deszcz
Na koniec sadzenie roślin i krzewów. Na powierzchni posypać drobnym kamykiem (tego jeszcze nie zrobiłam
ostatnio za dużo na głowie
). Jak znajdę ciut więcej czasu to wstawię zdjęcia swojego u siebie w wątku.
OOOgromny skalniak
Witam serdecznie)))
Zaczynam budowę skalniaka - no własnie i już się zacięłam )))
Posiadam skarpę (jutro wrzucę zdjecie - bo to skarpa z drzewem więc dla zobrazowania tak bedzie najlepiej))))
Skarpa ma ok 13m szer. i ok 7 m spad - jest to zwykła skarpa ukosna a ja wymysliłam sobie zrobić z tego niemalże pionową ścianę (kamienistą) która bedzie jednoczesnie skalniakiem.
prosze o pomoc jak się do tego zabrac (czy kamienie muszę ze sobą czymś spajać?) - nie chciałabym aby mi się to wszystko kiedys osunęło - brr ((
dziękuję Joanna
Zaczynam budowę skalniaka - no własnie i już się zacięłam )))
Posiadam skarpę (jutro wrzucę zdjecie - bo to skarpa z drzewem więc dla zobrazowania tak bedzie najlepiej))))
Skarpa ma ok 13m szer. i ok 7 m spad - jest to zwykła skarpa ukosna a ja wymysliłam sobie zrobić z tego niemalże pionową ścianę (kamienistą) która bedzie jednoczesnie skalniakiem.
prosze o pomoc jak się do tego zabrac (czy kamienie muszę ze sobą czymś spajać?) - nie chciałabym aby mi się to wszystko kiedys osunęło - brr ((
dziękuję Joanna

Slicznie dziękuję Agnieszko - popatrzyłam - poczytałam ale do mojego skalniaka to chyba musze się zabrać jak do poważnej budówy.
Wrzuciłam juz zdjecie skarpy przeznaczonej na skalniak - problem w tym ze nie intersuje mnie skalniak nasyp (czy górka) - ja chcę tak ściąć tę skarpę aby powstała niemal pionowa ściana - pomijając oczywiście miejsce gdzie rosnie drzewo )).
Obawiam się więc ze to cała budowa - wzamacnianie skarpy, chyba szalunek i nie wiem co jeszcze (((
Joanna
Wrzuciłam juz zdjecie skarpy przeznaczonej na skalniak - problem w tym ze nie intersuje mnie skalniak nasyp (czy górka) - ja chcę tak ściąć tę skarpę aby powstała niemal pionowa ściana - pomijając oczywiście miejsce gdzie rosnie drzewo )).
Obawiam się więc ze to cała budowa - wzamacnianie skarpy, chyba szalunek i nie wiem co jeszcze (((
Joanna
-
Pawel Woynowski
- Przyjaciel Forum - Ś.P.

- Posty: 1539
- Od: 24 sty 2007, o 11:59
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Moim zdaniem w zupełności wystarczy wybudowanie tzw. suchego muru. TUTAJ masz kilka fotek jak to się robi i jak to wygląda i do czego służy, znajdziesz tam również rysunek poglądowy budowy takiego murka, do umocnienia skarpy. Ważna jest wielkość kamieni i kolejność ich układania, największe kamienie na dole murka, a mniejsze wyżej, niektóre dłuższe kamienie układa się tak w murku, aby zagłębiały się prostopadle na 1/3 długości w skarpę, co powoduje związanie murka ze skarpą. Sama konstrukcja powinna być lekko nachylona w kierunku skarpy.
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne
Aaaalee supeeer ))))))))))))))
A ja się tak bałam że musze wezwać ekipę do szalunkowania ściany)))
Bardzo bardzo dziękuję Panie Pawle (naczytałam się Pana artykułów i tak sobie ciuchutko czekałam na Pana wpis - bo pomyslałam że jak Pan mi nie pomoże to już lipa z moim skalniakiem)
Pozdrawiam z całej mocy )))))
Joanna
A ja się tak bałam że musze wezwać ekipę do szalunkowania ściany)))
Bardzo bardzo dziękuję Panie Pawle (naczytałam się Pana artykułów i tak sobie ciuchutko czekałam na Pana wpis - bo pomyslałam że jak Pan mi nie pomoże to już lipa z moim skalniakiem)
Pozdrawiam z całej mocy )))))
Joanna
-
Pawel Woynowski
- Przyjaciel Forum - Ś.P.

- Posty: 1539
- Od: 24 sty 2007, o 11:59
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
W takim razie kilka zasad dotyczących budowy suchego murka:
Jeśli wysokość murka będzie przekraczała 50 cm, powinien on stać na "fundamencie" z warstwy 15 - 20 cm żwiru lub tłucznia, zmieszanego z suchą zaprawą (cement + piasek w stosunku 1 : 3, bez wody). Bezpośrednio na tym układamy pierwszą warstwę, najlepiej z największych kamieni, wtedy cała konstrukcja będzie stabilna
Szerokość murka u podstawy powinna wynosić 1/3 jego docelowej wysokości.
Nachylenie murka w stronę skarpy powinno wynosić ok 10 - 15 %.
Kamieni kotwiących (tych wąskich i długich) powinno być ok 1/3 całkowitej ilości. Powinno się je układać tak aby ok 2/3 długości, było wmontowane w murek, a 1/3 w skarpę, co ok 70 do 100 cm, na 2/3 wysokości murka licząc od podstawy.
Czym wyższy murek tym konstrukcja musi być solidniejsza i dokładniejsza. Dobrze jest jeśli jedna z płaszczyzn kamienia z którego układamy murek jest płaska, ideałem są dwie płaskie płaszczyzny.
Jeżeli skarpa jest nie przepuszczalna, to pomiędzy skarpą a murkiem powinniśmy, na całej jego wysokości, zrobić drenaż o szerokości ok 25 - 30 cm z tłucznia, gruzu lub żwiru. Który na samej górze przykrywamy 25 cm warstwą podłoża. Między drenaż a skarpę i podłoże przykrywające drenaż, można dać włókninę, zapobiegnie to zamulaniu drenażu.

Warstwy kamieni układamy w sposób regularny lub nie regularny. Jeśli planujemy nasadzenia w samej ścianie murka, wtedy każdą warstwę układamy na cienkiej (2 - 3 cm) warstwie podłoża pod rośliny skalne). Jeśli sadzimy rośliny typowo skalne to podłoże nie powinno być za bogate w składniki pokarmowe, aby rośliny nie przerastały i zachowały naturalny pokrój.
Rośliny między kamieniami sadzimy w trakcie budowy (układania kamieni) lub po jej zakończeniu, owijając korzenie sadzonek w formie cygara, w np. gazetę i następnie tak opakowane korzenie, wpuszczamy w otwory między kamieniami, wykonane w podłożu zaostrzonym kołeczkiem o średnicy ciut większej niż "cygaro", ugniatamy wokół, osłaniamy mniejszymi kamykami, zapobiegną wymywaniu podłoża w czasie deszczu.
Po posadzeniu wszystkich sadzonek, cały murek zraszamy obficie wodą, uważając aby nie wymywać podłoża z pomiędzy kamieni, najlepiej to robić delikatnie końcówką deszczującą. Zabieg powtarzamy przez dwa do trzech tygodni.
TUTAJ (Wysłany: Wto 29 Maj 2007 01:22) masz spis roślin do szczelin w murku.
TUTAJ w zasadzie spis wszystkich roślin skalnych.
A możemy je sadzić w trzech, a w zasadzie czterech strefach:
Pierwsza u podnóża murka, druga między kamieniami na ścianie murka, a trzecia między kamieniami na koronie murka i skarpie tuż za murkiem.
Pomiataj również o wymaganiach stanowiskowych roślin (słońce, półcień i cień) i glebowych. Większość roślin typowo skalnych lubi podłoże wapienne, wtedy do podłoża dodajemy grys wapienny lub dolomitowy (w stosunku 3:1), a są i takie które lubią podłoże kwaśne, wtedy dodajemy do podłoża kwaśny torf ogrodniczy.
Życzę miłej pracy, pomimo tego, że lekka ona niestety nie będzie.
ps. Oczekujmy na fotorelację z budowy
Jeśli wysokość murka będzie przekraczała 50 cm, powinien on stać na "fundamencie" z warstwy 15 - 20 cm żwiru lub tłucznia, zmieszanego z suchą zaprawą (cement + piasek w stosunku 1 : 3, bez wody). Bezpośrednio na tym układamy pierwszą warstwę, najlepiej z największych kamieni, wtedy cała konstrukcja będzie stabilna
Szerokość murka u podstawy powinna wynosić 1/3 jego docelowej wysokości.
Nachylenie murka w stronę skarpy powinno wynosić ok 10 - 15 %.
Kamieni kotwiących (tych wąskich i długich) powinno być ok 1/3 całkowitej ilości. Powinno się je układać tak aby ok 2/3 długości, było wmontowane w murek, a 1/3 w skarpę, co ok 70 do 100 cm, na 2/3 wysokości murka licząc od podstawy.
Czym wyższy murek tym konstrukcja musi być solidniejsza i dokładniejsza. Dobrze jest jeśli jedna z płaszczyzn kamienia z którego układamy murek jest płaska, ideałem są dwie płaskie płaszczyzny.
Jeżeli skarpa jest nie przepuszczalna, to pomiędzy skarpą a murkiem powinniśmy, na całej jego wysokości, zrobić drenaż o szerokości ok 25 - 30 cm z tłucznia, gruzu lub żwiru. Który na samej górze przykrywamy 25 cm warstwą podłoża. Między drenaż a skarpę i podłoże przykrywające drenaż, można dać włókninę, zapobiegnie to zamulaniu drenażu.

Warstwy kamieni układamy w sposób regularny lub nie regularny. Jeśli planujemy nasadzenia w samej ścianie murka, wtedy każdą warstwę układamy na cienkiej (2 - 3 cm) warstwie podłoża pod rośliny skalne). Jeśli sadzimy rośliny typowo skalne to podłoże nie powinno być za bogate w składniki pokarmowe, aby rośliny nie przerastały i zachowały naturalny pokrój.
Rośliny między kamieniami sadzimy w trakcie budowy (układania kamieni) lub po jej zakończeniu, owijając korzenie sadzonek w formie cygara, w np. gazetę i następnie tak opakowane korzenie, wpuszczamy w otwory między kamieniami, wykonane w podłożu zaostrzonym kołeczkiem o średnicy ciut większej niż "cygaro", ugniatamy wokół, osłaniamy mniejszymi kamykami, zapobiegną wymywaniu podłoża w czasie deszczu.
Po posadzeniu wszystkich sadzonek, cały murek zraszamy obficie wodą, uważając aby nie wymywać podłoża z pomiędzy kamieni, najlepiej to robić delikatnie końcówką deszczującą. Zabieg powtarzamy przez dwa do trzech tygodni.
TUTAJ (Wysłany: Wto 29 Maj 2007 01:22) masz spis roślin do szczelin w murku.
TUTAJ w zasadzie spis wszystkich roślin skalnych.
A możemy je sadzić w trzech, a w zasadzie czterech strefach:
Pierwsza u podnóża murka, druga między kamieniami na ścianie murka, a trzecia między kamieniami na koronie murka i skarpie tuż za murkiem.
Pomiataj również o wymaganiach stanowiskowych roślin (słońce, półcień i cień) i glebowych. Większość roślin typowo skalnych lubi podłoże wapienne, wtedy do podłoża dodajemy grys wapienny lub dolomitowy (w stosunku 3:1), a są i takie które lubią podłoże kwaśne, wtedy dodajemy do podłoża kwaśny torf ogrodniczy.
Życzę miłej pracy, pomimo tego, że lekka ona niestety nie będzie.
ps. Oczekujmy na fotorelację z budowy
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne
-
Pawel Woynowski
- Przyjaciel Forum - Ś.P.

- Posty: 1539
- Od: 24 sty 2007, o 11:59
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
A może zrobić to tarasowo (w fotkach do których podałem Ci link, w poście wcześniej, jest takie rozwiązanie) nie koniecznie aż na 3 metry, ponieważ wtedy podstawa musiała by mieć ok 1 m szerokości, na taką konstrukcję wychodzi bardzo dużo kamienia.Biszkopt pisze:A co zrobić Panie pawle jeśli docelowa wysokośc ściany - murka to 2-3 metry - czy wtedy suchy murek zda egzamin, czy może już trzeba innego rozwiązania poszukać(((
Nie wiem skąd jesteś, nie podałaś namiaru w profilu, lecz na południu Polski są fachowcy od kamienia, i mogli by zrobić ew. mur kamienny murowany. Tylko jeśli chciała byś sadzić w nim rośliny, musieli by zrobić miejsce na nie między kamieniami, coś na kształt kieszeni ziemnych .
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne







