Projekt sadu
- bishop
- Przyjaciel Forum - gold
- Posty: 5117
- Od: 4 cze 2008, o 22:54
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: ze wsi/prawie środek Polski
- Kontakt:
5 x 5 ma zastosowanie, kiedy robisz regularny sad z jednakowych drzew. 5 m między rzedami, i 5 m w rzędzie między drzewami. Wysokości tu nie ma.
Pozdrawiam - Krzysiek
Mój czasopożeracz
Mój czasopożeracz
- jokaer
- -Moderator Forum-.
- Posty: 7576
- Od: 14 lut 2008, o 08:21
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Pogórze Ciężkowickie 385 m npm; na granicy Małopolski z Podkarpaciem
wyraźnie w pierwszym zadaniu jest napisane między rzędami , a potem w rzędzie
Prokuna bez urazy, wiesz co to rzędy
i odległość między dwoma rzędami,
a teraz w jednym rzędzie odległości między drzewami
te dane pochodzą z 87 roku i wszystko zależy jak prowadzi się korony i na jakich podkładkach rosną drzewa,
mimo, że dane pochodzą sprzed 20 lat, śliwy i morele w dalszym ciągu rosną silnie, czereśnie raczej też,
bo tymi karłowatymi czereśniami nie ma sobie co głowy zawracać, wiśnie dobre, też tworzą duże korony,
a orzechy wszystko zależy od odmiany, można posadzić gęściej i potem wyciąć
ponadto odległość między rzędami jest też uzależniona od stopnia mechanizacji danego przedsięwzięcia
Prokuna bez urazy, wiesz co to rzędy

a teraz w jednym rzędzie odległości między drzewami
te dane pochodzą z 87 roku i wszystko zależy jak prowadzi się korony i na jakich podkładkach rosną drzewa,
mimo, że dane pochodzą sprzed 20 lat, śliwy i morele w dalszym ciągu rosną silnie, czereśnie raczej też,
bo tymi karłowatymi czereśniami nie ma sobie co głowy zawracać, wiśnie dobre, też tworzą duże korony,
a orzechy wszystko zależy od odmiany, można posadzić gęściej i potem wyciąć
ponadto odległość między rzędami jest też uzależniona od stopnia mechanizacji danego przedsięwzięcia
-
- Przyjaciel Forum - gold
- Posty: 1882
- Od: 1 maja 2008, o 18:51
- Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
- Lokalizacja: Wrocław
Może jednak zacznijmy od początku.... pierwsza sprawa - czy drzewko będzie wysokopienne czy nie, to zależy tylko i wyłącznie od tego, w jaki sposób będziesz je prowadził po posadzeniu i na jakiej wysokości będzie kształtowana korona. Zapewne masz na myśli (umiem troszkę czytać w myślach
) drzewa silnie rosnące - takie, jakie można było kiedyś spotkać w sadach czy przy drogach. W tym celu muszą być one na silnie rosnących podkładkach. I od razu uwaga nr 1 - w Twoim rejonie, przy tych glebach to bardzo kiepski pomysł - ale Twój wybór, musimy to zaakceptować. Wybór silnie rosnących podkładek nie jest duży - w przypadku jabłoni w grę wchodzą dwie (siewka Antonówki lub wegetatywna podkładka A2), dla gruszy - grusza kaukaska, dla śliw i moreli - ałycza, natomiast wiśnie i czereśnie powinny być uszlachetnione na czereśni ptasiej (a dokładnie jej klonie oznaczonym symbolem F12/1). Z kolei wybór poszczególnych odmian wymienionych gatunków na tych podkładkach będzie jeszcze mniejszy, ponieważ produkcja szkółkarska nastawiona jest na sady towarowe - a tam propagowane są nasadzenia intensywne, na podkładkach karłowych czy inaczej mówiąc słabo rosnących. Są jednak szkółki, specjalizujące się w produkcji drzewek starych odmian, na generatywnych podkładkach... i tam musisz skierować kroki. Ewentualnie w swoim rejonie (gdzie szkółek jest sporo) indywidualnie zamówić drzewka.
Ok, załóżmy że już drzewka masz... ile i jakich gatunków - to już kwestia indywidualna, przy tej powierzchni możesz działać zupełnie swobodnie. Ja na Twoim miejscu posadziłbym maksymalnie dużo gatunków (łącznie ze wspomnianym w innym temacie dereniem czy po jednym drzewku "eksperymentalnie" gruszy azjatyckiej i śliwy japońskiej). Rozstawa i układ drzew to jednak zupełnie inna kwestia - i dość zasadnicza sprawa. Jeżeli będzie zbyt duża to po pierwsze estetyka mocno na tym ucierpi, po drugie będą kłopoty z "utrzymaniem drzew w ryzach", po trzecie - duża część powierzchni będzie zupełnie nie wykorzystana. Jeżeli zdecydujesz się na sadzenie drzew rzędowo zalecałbym następujące rozstawy: dla jabłoni (w zależności od siły wzrostu odmiany) na Antonówce 5 m między rzędami i 3,5-5 m w rzędzie, dla grusz - 5x4,5 m; dla czereśni - 5-6x4,5-5 m; dla śliw - 4,5-5x4-4,5 m; wiśnie - maksymalnie 5x4 m. Tak czy siak - przy rozsądnej ilości drzew i systemie rzędowym zostanie Ci jeszcze miejsce... dlatego może zastanów się nad posadzeniem drzewek w... nazwijmy to "lekkim bezładzie". Bez wyznaczania rzędów, zachowując jedynie rozsądne odległości między drzewami i właściwe proporcje. Wizualnie będzie to wyglądało dużo lepiej - niestety działkowcy nie zawsze mogą sobie pozwolić na takie sadzenie - mają ograniczoną powierzchnię, a jednocześnie zależy im na jak największej ilości roślin.
Pozdrawiam serdecznie

Ok, załóżmy że już drzewka masz... ile i jakich gatunków - to już kwestia indywidualna, przy tej powierzchni możesz działać zupełnie swobodnie. Ja na Twoim miejscu posadziłbym maksymalnie dużo gatunków (łącznie ze wspomnianym w innym temacie dereniem czy po jednym drzewku "eksperymentalnie" gruszy azjatyckiej i śliwy japońskiej). Rozstawa i układ drzew to jednak zupełnie inna kwestia - i dość zasadnicza sprawa. Jeżeli będzie zbyt duża to po pierwsze estetyka mocno na tym ucierpi, po drugie będą kłopoty z "utrzymaniem drzew w ryzach", po trzecie - duża część powierzchni będzie zupełnie nie wykorzystana. Jeżeli zdecydujesz się na sadzenie drzew rzędowo zalecałbym następujące rozstawy: dla jabłoni (w zależności od siły wzrostu odmiany) na Antonówce 5 m między rzędami i 3,5-5 m w rzędzie, dla grusz - 5x4,5 m; dla czereśni - 5-6x4,5-5 m; dla śliw - 4,5-5x4-4,5 m; wiśnie - maksymalnie 5x4 m. Tak czy siak - przy rozsądnej ilości drzew i systemie rzędowym zostanie Ci jeszcze miejsce... dlatego może zastanów się nad posadzeniem drzewek w... nazwijmy to "lekkim bezładzie". Bez wyznaczania rzędów, zachowując jedynie rozsądne odległości między drzewami i właściwe proporcje. Wizualnie będzie to wyglądało dużo lepiej - niestety działkowcy nie zawsze mogą sobie pozwolić na takie sadzenie - mają ograniczoną powierzchnię, a jednocześnie zależy im na jak największej ilości roślin.
Pozdrawiam serdecznie

- Nalewka
- Przyjaciel Forum
- Posty: 6501
- Od: 30 paź 2006, o 12:42
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Działka na Warmii
Poczytaj też tu:
- Poszukuję drzewa owocowego - PILNE
- Drzewa i krzewy owocowe - jakie odmiany kupić?
- Stare odmiany drzew owocowych
- Ozdobne ale owocowe
a na koniec, chociaż powinno być na początek (!) zerknij tu:
- Drzewa owocowe - spis linków, opisy problemów
- Poszukuję drzewa owocowego - PILNE
- Drzewa i krzewy owocowe - jakie odmiany kupić?
- Stare odmiany drzew owocowych
- Ozdobne ale owocowe
a na koniec, chociaż powinno być na początek (!) zerknij tu:
- Drzewa owocowe - spis linków, opisy problemów
"Wyrzuciłem telewizor na śmietnik, a w radiu urwałem gałkę, tak aby nikt z rodziny nie mógł zmienić stacji i teraz jest tylko wasze radio u mnie w domu. I jestem naprawdę wolnym człowiekiem."
Projekt - sad przydomowy
Witam.
Chciałbym założyć sad przydomowy w okolicach Włodawy (wschód Polski). Gleba piąta klasa - piasek.
Z zagospodarowaniem owoców nie będzie problemu (duża rodzinka)
Proszę o opinię na temat wybranych odmian drzew i podkładek.
- jabłonie na M26 lub P14
Elise, Papierówka, Sawa, Topaz, Golden Delicius, Kosztela, Kronselka, Złota Reneta, Malinowa Oberlandzka.
- grusze na gruszy kaukaskiej
Isolda, Konferencja
- śliwy na Ałyczy
Herman, Cacanka Lepotica, Węgierka Wczesna
- wiśnie na Antypce (na tych mi najbardziej zależy, chcę posadzić 8 drzew wiśni) :P
Sabina, Debreceni Boternio.
Inne sprawdzone odmiany ? również wezmę pod rozwagę.
Teraz kolejna wątpliwość ? co do rozstawu.
Chciałbym zrobić dwa rzędy w kierunku wschód-zachód (taki układ działki).
I tutaj pytanie ? jaka szerokość międzyrzędzi aby jeden rząd nie zacieniał drugiego, które gatunki od strony południowej?
Jakie odległości w rzędzie? Miejsca sporo.
Stanowisko w trakcie przygotowywania. Jesienią jadę w okolicę Końskowoli po drzewka.
Może ktoś ma namiary na szkółkę w mojej okolicy.
Dziękuję za podpowiedzi
Pozdrawiam
Lucjan

Chciałbym założyć sad przydomowy w okolicach Włodawy (wschód Polski). Gleba piąta klasa - piasek.
Z zagospodarowaniem owoców nie będzie problemu (duża rodzinka)

Proszę o opinię na temat wybranych odmian drzew i podkładek.
- jabłonie na M26 lub P14
Elise, Papierówka, Sawa, Topaz, Golden Delicius, Kosztela, Kronselka, Złota Reneta, Malinowa Oberlandzka.
- grusze na gruszy kaukaskiej
Isolda, Konferencja
- śliwy na Ałyczy
Herman, Cacanka Lepotica, Węgierka Wczesna
- wiśnie na Antypce (na tych mi najbardziej zależy, chcę posadzić 8 drzew wiśni) :P
Sabina, Debreceni Boternio.
Inne sprawdzone odmiany ? również wezmę pod rozwagę.

Teraz kolejna wątpliwość ? co do rozstawu.
Chciałbym zrobić dwa rzędy w kierunku wschód-zachód (taki układ działki).
I tutaj pytanie ? jaka szerokość międzyrzędzi aby jeden rząd nie zacieniał drugiego, które gatunki od strony południowej?
Jakie odległości w rzędzie? Miejsca sporo.

Stanowisko w trakcie przygotowywania. Jesienią jadę w okolicę Końskowoli po drzewka.
Może ktoś ma namiary na szkółkę w mojej okolicy.
Dziękuję za podpowiedzi
Pozdrawiam
Lucjan

... jutro - jest najbardziej zajętym dniem w roku ...
-
- 200p
- Posty: 388
- Od: 14 gru 2010, o 20:34
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
- Lokalizacja: południowe Mazowsze
Re: projekt - sad przydomowy
lutti
jako, że nie nikt Ci nie odpowiedzial o ja spróbuję zacząć.
1. Jakie lubisz typ sadu - nowoczesny czy taki starego typu z dużymi starymi drzewami ?
2. Czy warstwa żyzna jest w miarę głeboko - co pod wierzchnia warstwą jest ?
3. Jak z poziomem wody gruntowej ?
4. Czy nie ma rudawca ( orsztynu ) ?
Ja mam glebę piaszczystą IV klasy - jest sucha, drzewa cierpią jak są suche lata.
Te wszystkie informacje są istotne ponieważ wpływają na dobór podkładki - szczególnie duży wybór u jabłoni. A podkładka na odległości drzew w rzędach i miedzyrzędzi.
Jak bardzo zależy Ci na sadzie możesz zainwestwać w badanie gleby - dużo byś się dowiedział. Czasem warto poczekac rok i zgodnie z zaleceniami wykonać nawożenie. Jeżeli gleba jest piaszczysta to zapewne będzie trzeba ją wapnować.
jako, że nie nikt Ci nie odpowiedzial o ja spróbuję zacząć.
1. Jakie lubisz typ sadu - nowoczesny czy taki starego typu z dużymi starymi drzewami ?
2. Czy warstwa żyzna jest w miarę głeboko - co pod wierzchnia warstwą jest ?
3. Jak z poziomem wody gruntowej ?
4. Czy nie ma rudawca ( orsztynu ) ?
Ja mam glebę piaszczystą IV klasy - jest sucha, drzewa cierpią jak są suche lata.
Te wszystkie informacje są istotne ponieważ wpływają na dobór podkładki - szczególnie duży wybór u jabłoni. A podkładka na odległości drzew w rzędach i miedzyrzędzi.
Jak bardzo zależy Ci na sadzie możesz zainwestwać w badanie gleby - dużo byś się dowiedział. Czasem warto poczekac rok i zgodnie z zaleceniami wykonać nawożenie. Jeżeli gleba jest piaszczysta to zapewne będzie trzeba ją wapnować.
-
- Przyjaciel Forum - gold
- Posty: 1882
- Od: 1 maja 2008, o 18:51
- Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
- Lokalizacja: Wrocław
Re: projekt - sad przydomowy
Lutti- wyboru odmian dokonałeś jak rozumiem w oparciu o jakieś tam własne kryteria (nie wiem - smak, wyglad itd.) i to jest Twój wybór. Co do podkładki... w przypadku jabłoni M26 jest niejako dość uniwersalną podkładką jeżeli odniesiemy to do gleby na jakiej będą rosły drzewka, ale... tu nie można zapominać o tej V klasie - a więc glebie bardzo słabej, ubogiej, z natury nie przeznaczonej pod uprawę roślin sadowniczych. Konieczna będzie więc ponadstandardowa pielęgnacja (głównie mam na myśli nawożenie i dostarczanie roślinom brakujących składników oraz bezwzględnie regulacja gospodarki wodnej). Nie widzę tu jedynie tych wiśni na antypce - będą duże problemy. Raczej (mimo silnego wzrostu obu zaproponowanych odmian) zdecyduj się na podkładkę F12/1. Rozstawa - tak jak wspomniał Winogradek zależy od podkładki, jak również odmiany - ale możesz i przyjąć pewien standard i nieco to "ujednolicić". Jabłonie na tej podkładce posadzić w rozstawie 4 m między rzędami i 2,5 m w rzędzie. Bardzo silnie rosnących odmian nie wybrałeś, a przy tych najsłabiej rosnących miejsca i tak nie będzie za dużo. Poza tym możesz to później odpowiednio skorygować sekatorem. Dla śliw, gruszy i wiśni rozstawa powinna być nieco większa. Zależy czy chcesz "mieszać" gatunki w jednym rzędzie czy nie. Jeśli tak, lepiej dopasować rozstawę do tej największej lub prawie największej zalecanej. To sad przydomowy - nie produkcyjny... ma to estetycznie wyglądać i ułatwiać maksymalnie pracę - a nie przynosić jak największe dochody z możliwie minimalnej powierzchni.
Pozdrawiam serdecznie
Pozdrawiam serdecznie

Re: projekt - sad przydomowy
Już odpowiadam:
Winogrodek:
Ad 1.Chciałbym żeby w moim sadzie drzewa rosły raczej nisko.
Ale żeby nie było nadmiernego zagęszczenia (łatwiej o walkę z chorobami) ? sad ma być raczej ekologiczny.
Zabiegi z opryskiwaczem mam zamiar wykonywać niezbędne i raczej z ziemi niż z drabiny (a lata lecą i człowiek starszy i leniwy
)
Ad 2.Skład gleby:
piasek gliniasty lekki pylasty (25cm) potem piasek słabo gliniasty(25cm) i od 50 cm piasek luźny
Ad 3.Woda gruntowa poniżej 150
Ad 4. Rudawca brak
Miejsce pod sad zostało zwapnowane na zimę, teraz pójdzie obornik i głęboka orka przed sadzeniem.
Drzewka przy sadzeniu mogę solidnie zaprawić.
Do dyspozycji mam wywrotkę przefermentowanego obornika ? (leżał kilka lat), i ziemię gliniastą.
Myślałem żeby wykopać konkretne dołki powiedzmy 1mx1m i 50cm głębokie i tam dać trochę gliny, obornika i żyzną warstwę wierzchnią. Tak posadzone będą rosły dobrze (mam nadzieję
).
pomolog
Wybór odmian dokonany raczej pod względem odporności na choroby i mróz ? to jest (wschód polski i dzied moroz zagląda zimą). Większość odmian miałem okazję degustować.
Jestem otwarty na propozycje odmian chętnie rozważę inne ? chciałbym żeby w sadzie rosły jabłka smaczne do bezpośredniego spożycia, coś na przetwory i coś do dłuższego przechowania (dysponuję małą piwniczką, która przechowa kilka skrzynek do Bożego Narodzenia)
Wiśnie, śliwki raczej do przerobu na cydry, wina, nalewki.
Na temat podkładki F12/1 wyczytałem ?Podkładka 'F 12/1' jest bardzo wrażliwa na niedobór magnezu w glebie? czy na słabej ziemi nie będę miał problemu ? może inna odmiana doradź
Dziękuję i pozdrawiam
Lucjan
Winogrodek:
Ad 1.Chciałbym żeby w moim sadzie drzewa rosły raczej nisko.

Ale żeby nie było nadmiernego zagęszczenia (łatwiej o walkę z chorobami) ? sad ma być raczej ekologiczny.
Zabiegi z opryskiwaczem mam zamiar wykonywać niezbędne i raczej z ziemi niż z drabiny (a lata lecą i człowiek starszy i leniwy

Ad 2.Skład gleby:
piasek gliniasty lekki pylasty (25cm) potem piasek słabo gliniasty(25cm) i od 50 cm piasek luźny
Ad 3.Woda gruntowa poniżej 150
Ad 4. Rudawca brak
Miejsce pod sad zostało zwapnowane na zimę, teraz pójdzie obornik i głęboka orka przed sadzeniem.
Drzewka przy sadzeniu mogę solidnie zaprawić.
Do dyspozycji mam wywrotkę przefermentowanego obornika ? (leżał kilka lat), i ziemię gliniastą.
Myślałem żeby wykopać konkretne dołki powiedzmy 1mx1m i 50cm głębokie i tam dać trochę gliny, obornika i żyzną warstwę wierzchnią. Tak posadzone będą rosły dobrze (mam nadzieję

pomolog
Wybór odmian dokonany raczej pod względem odporności na choroby i mróz ? to jest (wschód polski i dzied moroz zagląda zimą). Większość odmian miałem okazję degustować.
Jestem otwarty na propozycje odmian chętnie rozważę inne ? chciałbym żeby w sadzie rosły jabłka smaczne do bezpośredniego spożycia, coś na przetwory i coś do dłuższego przechowania (dysponuję małą piwniczką, która przechowa kilka skrzynek do Bożego Narodzenia)
Wiśnie, śliwki raczej do przerobu na cydry, wina, nalewki.
Na temat podkładki F12/1 wyczytałem ?Podkładka 'F 12/1' jest bardzo wrażliwa na niedobór magnezu w glebie? czy na słabej ziemi nie będę miał problemu ? może inna odmiana doradź

Dziękuję i pozdrawiam
Lucjan
... jutro - jest najbardziej zajętym dniem w roku ...
-
- 200p
- Posty: 388
- Od: 14 gru 2010, o 20:34
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
- Lokalizacja: południowe Mazowsze
Re: projekt - sad przydomowy
lutti
zaczne od końca - jeżeli chodzi o magnez to gdy jest go za mało warto go dostarczać w czasie wapnowania - na takiej ziemi jak u Ciebie wapno węglanowe z magnezem. Jest juz za późno więc trzeba będzie w razie czego siarczanem magnezu pod drzewka, ale i można dolistnie.
Pod jabłonie na piszczyste gleby poleca się czesto podkładkę P14 - lubi takie ziemie podobno i lepiej plonują jabłonie niż na M26. Ale M26 też jest sprawdzona.
Ja bym dał rzędy 4m, jabłonie co 2,5- 3 m z koroną prawie naturalną, a resztę daj co 3-3,5 m. Będzie ładnie i proporcjonalnie.
Fajnie że masz dużo przefermentowanego obornika - najlepszy nawóz. Glina też pomoże. Możesz mieć problemy z wodą. Trzeba przewidzieć możliwość nawadniania. Wykop większe dołki pod sadzenie i daj dużo torfu odkwaszonego- pomoże drzewom w pierwszych latach wzrostu.
zaczne od końca - jeżeli chodzi o magnez to gdy jest go za mało warto go dostarczać w czasie wapnowania - na takiej ziemi jak u Ciebie wapno węglanowe z magnezem. Jest juz za późno więc trzeba będzie w razie czego siarczanem magnezu pod drzewka, ale i można dolistnie.
Pod jabłonie na piszczyste gleby poleca się czesto podkładkę P14 - lubi takie ziemie podobno i lepiej plonują jabłonie niż na M26. Ale M26 też jest sprawdzona.
Ja bym dał rzędy 4m, jabłonie co 2,5- 3 m z koroną prawie naturalną, a resztę daj co 3-3,5 m. Będzie ładnie i proporcjonalnie.
Fajnie że masz dużo przefermentowanego obornika - najlepszy nawóz. Glina też pomoże. Możesz mieć problemy z wodą. Trzeba przewidzieć możliwość nawadniania. Wykop większe dołki pod sadzenie i daj dużo torfu odkwaszonego- pomoże drzewom w pierwszych latach wzrostu.
Re: projekt - sad przydomowy
dziękuję
A które drzewka będą wyższe jabłonie czy wiśnie na tych podkładkach ?


A które drzewka będą wyższe jabłonie czy wiśnie na tych podkładkach ?

... jutro - jest najbardziej zajętym dniem w roku ...
-
- Przyjaciel Forum - gold
- Posty: 1882
- Od: 1 maja 2008, o 18:51
- Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
- Lokalizacja: Wrocław
Re: projekt - sad przydomowy
Na tych podkładkach - wiśnie. Pod jabłonie do upraw amatorskich nie polecam podkładki P14 (abstrahując już od jej przydatności odnośnie gleb). Po prostu to podkładka, która wymaga nieco więcej doświadczenia. Drzewa wymagają z reguły więcej pielęgnacji (właściwego formowania, cięcia) - M26 jest pod tym względem "prostsza", łatwiejsza dla amatora.
Pozdrawiam serdecznie
Pozdrawiam serdecznie

Re: Projekt sadu
Persze co mi do głowy przyszło ilu hektarowy ma być ten sad jakiego typu drzewa czy maliny czy porzeczki ,musisz przeczytać jakąś książkę o sadach i produkcji.
-
- 30p - Uzależniam się...
- Posty: 36
- Od: 30 sty 2013, o 12:29
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
- Lokalizacja: łódzkie
Re: projekt - sad przydomowy
Witam.
Planuję stworzyć niewielki ogród owocowy. Będzie ekologicznie i ?permakulturalnie?. Nie nastawiam się na duże plony, bo grunt bardzo marny ? odłóg VI kl., kwaśny i dżdżownicy nie uświadczysz (na razie!) Chodzi mi w równej mierze o urozmaicenie krajobrazu i stworzenie siedlisk dla różnorakiego życia.
W tej chwili wapnuję, kupuję drzewka i planuję co i jak posadzić - część jeszcze w tym miesiącu, póki aura łaskawa. Próchnica będzie powstawać stopniowo, bo nie chcę tracić roku.
Planując nasadzenia natrafiłem w sieci na ekologiczny sad w Kanadzie z lekko polskim akcentem i ciekawym rozwiązaniem łamiącym schematy sadownicze. https://sites.google.com/site/dorrrose/ ... acle-farms Drzewa owocowe rosną tam w rzędach rodzajami i odmianami naprzemiennie, a między nimi znajdują się drzewa/krzewy wiążące azot (np. karagana). W najbliższym sąsiedztwie są też krzewy owocowe, jako i kwiaty, zioła i warzywa. Sekwencja drzew jest z grubsza taka:

W założeniu ma to utrudnić życie szkodnikom latającym oraz zapewnić pożądaną bioróżnorodność. Śliwy występują wymiennie z gruszami. Dwa osobniki tej samej odmiany rosną daleko od siebie.
Chciałbym podjąć próbę w tym kierunku na polu 80 x 20 m. Z drzew: jabłonie, grusze, śliwy, wiśnie, ewentualnie jakieś dwie morele, brzoskwinia. Działka wąska i przewiduję tylko dwa rzędy ? w sumie ok. 20 drzew w dużym rozstawie.
W związku z tym prośba o poradę:
Większość drzew owocowych podobno lubi pH ok. 7, ale jabłoń i grusza 6-6,5. Czy te ostatnie jakoś specjalnie odczują wyższy odczyn? Wygodniej byłoby utrzymać jednolite pH na całej powierzchni i cała układanka z nasadzeniami byłaby łatwiejsza. Pamiętam, że Rossynant zalecał kiedyś pH 7 dla wszystkich owocowych, z jabłoniami włącznie.
2. Czy u kogoś rosną drzewa owocowe naprzemiennie w długim rzędzie np. jabłoń ? wiśnia ? śliwa ? grusza itd.? Jak to się sprawdza ? choćby amatorsko ? na naszym gruncie? Bo na kanadyjskim wygląda to bardzo zachęcająco. http://www.youtube.com/watch?v=3riW_yiCN5E
Będę oczywiście wdzięczny za wszelkie inne sugestie.
Pozdrawiam,
wireo
Planuję stworzyć niewielki ogród owocowy. Będzie ekologicznie i ?permakulturalnie?. Nie nastawiam się na duże plony, bo grunt bardzo marny ? odłóg VI kl., kwaśny i dżdżownicy nie uświadczysz (na razie!) Chodzi mi w równej mierze o urozmaicenie krajobrazu i stworzenie siedlisk dla różnorakiego życia.
W tej chwili wapnuję, kupuję drzewka i planuję co i jak posadzić - część jeszcze w tym miesiącu, póki aura łaskawa. Próchnica będzie powstawać stopniowo, bo nie chcę tracić roku.
Planując nasadzenia natrafiłem w sieci na ekologiczny sad w Kanadzie z lekko polskim akcentem i ciekawym rozwiązaniem łamiącym schematy sadownicze. https://sites.google.com/site/dorrrose/ ... acle-farms Drzewa owocowe rosną tam w rzędach rodzajami i odmianami naprzemiennie, a między nimi znajdują się drzewa/krzewy wiążące azot (np. karagana). W najbliższym sąsiedztwie są też krzewy owocowe, jako i kwiaty, zioła i warzywa. Sekwencja drzew jest z grubsza taka:

W założeniu ma to utrudnić życie szkodnikom latającym oraz zapewnić pożądaną bioróżnorodność. Śliwy występują wymiennie z gruszami. Dwa osobniki tej samej odmiany rosną daleko od siebie.
Chciałbym podjąć próbę w tym kierunku na polu 80 x 20 m. Z drzew: jabłonie, grusze, śliwy, wiśnie, ewentualnie jakieś dwie morele, brzoskwinia. Działka wąska i przewiduję tylko dwa rzędy ? w sumie ok. 20 drzew w dużym rozstawie.
W związku z tym prośba o poradę:
Większość drzew owocowych podobno lubi pH ok. 7, ale jabłoń i grusza 6-6,5. Czy te ostatnie jakoś specjalnie odczują wyższy odczyn? Wygodniej byłoby utrzymać jednolite pH na całej powierzchni i cała układanka z nasadzeniami byłaby łatwiejsza. Pamiętam, że Rossynant zalecał kiedyś pH 7 dla wszystkich owocowych, z jabłoniami włącznie.
2. Czy u kogoś rosną drzewa owocowe naprzemiennie w długim rzędzie np. jabłoń ? wiśnia ? śliwa ? grusza itd.? Jak to się sprawdza ? choćby amatorsko ? na naszym gruncie? Bo na kanadyjskim wygląda to bardzo zachęcająco. http://www.youtube.com/watch?v=3riW_yiCN5E
Będę oczywiście wdzięczny za wszelkie inne sugestie.
Pozdrawiam,
wireo
-
- 500p
- Posty: 942
- Od: 3 mar 2012, o 16:24
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Re: projekt - sad przydomowy
20 drzew na tak dużym obszarze to troszkę mało. Będzie raczej pusto... A żeby były tam siedliska "różnorakiego życia" to powinno być gęściej. Natomiast jeżeli chodzi o sadzenie naprzemiennie to u mnie mam w ten sposób posadzone drzewa i krzaki. Mam 7 czereśni, 5 śliw, 4 jabłonie, 4 grusze (w tym 2 japońskie), 2 śliwo-morele, morwę, brzoskwinię, wiśnię... Co do bobowatych to mam glediczję, amorfę i karaganę. Do tego z 50 krzaków owocowych, byliny, kilka cyprysów, no i rośliny ozdobne jak metasekwoja czy katalpa... I sporo innych wynalazków, ale nie będę zanudzał. Większość jest posadzona jak to nazywasz naprzemiennie. Z tym, że ja tam się szkodnikami nie przejmowałem lecz rozprzestrzenianiem chorób. Bo jak się jakiegoś robactwa namnoży to natura szybciutko przysyła mi stada ptaków, biedronek i czego jeszcze potrzeba z pomocą. Co do oprysków to generalnie staram się nie stosować, chyba że nie mam wyjścia.