Powrót na główną stronę Forum.

Ogrodniczo Działkowe Forum.
Najlepsi polscy fachowcy. Bazy wiedzy praktycznej. Porady.
Opryskiwacz
* Rejestracja    * Pomoc   * Wyszukiwarka    * Zaloguj 
  

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]



Utwórz nowy wątek Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 11 ] 
Przeszukiwarka poniższego WĄTKU:
Autor Wiadomość
Mikołaj
 Tytuł: Urządzamy ogród. O czym pamiętać.
PostNapisane: 31 maja 2005, o 11:29 
Offline
30p - Uzależniam się...
30p - Uzależniam się...
Postów: 30
Skąd: Poznań
Witam.
Urządzenie ogrodu nie jest łatwą sprawą. Wszystko zależy od potrzeb wlaściciela, jego zamiłowania do roślin, możliwości finansowych. Obecni panuje tendencja na ogrody skalne z elementami wodnymi. W ogrodzie takim posadziłbym miniaturowe byliny, które bedą zdobiły ogród od wiosny do późnej jesieni. Nie podaję wykazu roślin. Obecnie przedstawiam koncepcję. Do bylin włączyłbym roślinki cebulowe, które wczesną wiosną ozywią ogód. Oczywiście nie zapomniałbym o roślinach jednorocznych których intensywne barwy będa kontrastowały ze skałami. Koniecznie musi być zasadzony ciemiernik by zimą tez było kolorowo. Nad wszystkim górowałaby mała fontanna wykonana z bambusa. Przy odrobinie fantacji w skały wkomponowałbym drzewko bonsai, które byśmy kształtowali. Aha i jeszcze jedna rzecz. Prawdziwy efekt uzyska sie dobierając odpowiednie oswietlenie a małeńki podest z skał byłby miejscem na ustawienie mebli ogrodowych. Oczywiście nie można zapomniec o kąciku różanym z ławeczką. Nam wszystkim dominowałby piękny klon z czerownymi liścmi. Drzewo stanowic ma ścianę dla ogrodu. Projektując ogód nadalbym mu wiejski charakter by podkreślic mode jaka jest lansowana na świecie.Jednoczesnie musi byc pełen finezji, dobrego smaku i spełniac oczekiwania właściciela. Dla miłośników zwierząt zanlazłbym miejsce na klatkę dla królika. Ale cóż... bez konkretów to moge przelewać dotychczasowe projekty ogródów na ekran bez możliwości zweryfikowania ich z rzeczywistością. Czekam na kontakt i jednoczesnie służę poradami.
Mikołaj


Góra   
  Zobacz profil Wyślij e-mail      
 
KASIA
 Tytuł:
PostNapisane: 16 cze 2005, o 13:01 
Offline
200p
200p
Avatar użytkownika
Postów: 212
Skąd: Łódź, Polska

 więcej niż 1 szt.
Witam,
Zastanawiam się jakiej wielkości może być ten ogródek i ku czemu ma służyć ? Czy ma być rekreacyjny ? Czy użytkowy ? Polecam nasaszenia iglaków, może coś karłowego lub w stylu japońskim. Godne polecenia są : Chamaecyparis obtusa "Nana Gracilis", Ch. obtusa "Tsatsumi Gold", Picea glauca "Albert Globe" i inne, a jako soliter ogrodu może być przepiękna Abies koreana "Silberlocke"dorastająca po 10 latach do 3,5 - 4m. Na małe okrywowe plamki w ogrodzie moga służyć rojniki np. odm "Red Papaver" czy "Alabaster", albo Pachysandra terminalis "Green carpet". Roślin jest tak dużo ile jest gustów klientów. Nawet warzywnik można tak zaprojektować by oprócz funkcji użytkowych wyglądał pięknie. Do małych ogródków godne polecenia są również zioła i ich ozdobne odmiany np. Lavendula angustifolia "Hidcote", Cząber górski, Estragon, Hyzop, Oregano, Lubczyk :lol:, Melisa cytrynowa, Mięta pieprzowa, Mięta kędzierzawa, Mięta pstra itp. Czasami dobrym rozwiązaniem na mały ogródek jest sam trawnik a na obrzeżach żywopłot albo pogrupowane kwitnące jednoroczne bądź wieloletnie rośliny.
W dzisiejszych czasach trzeba jednak konkretnie wiedzieć czego klient pragnie i jakie na to przeznacza fundusze, bo gdy mamy nieograniczone :D zasoby pieniędzy, to wszystko już tylko zależy od naszej fantazji :D . Pozdrawiam serdecznie . Kasia Rokita


Góra   
  Zobacz profil      
 
Mikołaj
 Tytuł: Odpowiedzmy sobie na kilka pytań przy urządzaniu ogrodu
PostNapisane: 16 cze 2005, o 14:03 
Offline
30p - Uzależniam się...
30p - Uzależniam się...
Postów: 30
Skąd: Poznań
O czym należy pamiętać projektując urządzając ogród ?
1. Elementy wodne
2. Rzeźby i inne elementy dekoracyjne
3. Oświetlenie i instalacje elektryczne
4. Pomieszczenie gospodarcze
5. Kompostowanie roślin
6. Warzywa, zioła, rośliny jednoroczne, drzewa owocowe.
7. Trawnik a łąka
8. Meble ogrodowe
9. Osłony od wiatru
10. Miejsce do spożywania posiłków
11. Zagospodarowanie parapetu
12. Zagospodarowanie dachu
13. Kolory kwiatów
14. Ścieżki.
Polecane na ścieżki.
Kostka bauma,
Płytki z terakoty,
Sztuczny i naturalny kamień zarówno układany jak płyty chodnikowe, luźno czy
też w bruk nieregularny;
Fakturowane płyty z terakoty,
Kamień polny układany jako bruk;
Kostka drewniana cięta z podkładów kolejowych,
Luźno układne płyty betonowe – chodnikowe.
Panele drewniane.

Nie bardzo się nadają
Cegła budowlana – mało trwała i ulegając wpływowi wody zmienia odczyn gleby na
alkaliczny;
Żwir, estetyczny, ale mało stabilny i szybko zostaje zasiedlony przez chwasty;
Kostka drewniana – estetyczna, ale mało trwała, nawet ta z drewna
impregnowanego ciśnieniowo;
Cegła klinkierowa – trwała, ale nie pasuje do większości ogrodów nieformalnych
(naturalnych);
Wylewki betonowe - trwałe, ale wyglądają ciężko i nie pasują do roślinności,
wyjątkiem są powierzchnie z wprasowanymi otoczakami, mają wówczas wygląd
żwirowej ścieżki, ale są pozbawione jej wad.
15. Furtki, bramy, podjazdy
16. Rośliny kluczowe
17. Rośliny okrywowe.
18. Rośliny akcentujące
19. Żywopłot i schody.


Góra   
  Zobacz profil Wyślij e-mail      
 
KASIA
 Tytuł:
PostNapisane: 16 cze 2005, o 18:29 
Offline
200p
200p
Avatar użytkownika
Postów: 212
Skąd: Łódź, Polska

 więcej niż 1 szt.
Widzę Panie Mikołaju, że zabiera Pan się za projektowanie ogrodów profesjonalnie, ale nie zgadzam sie z Panem, że do ogrodu nie nadają rośliny okrywowe, żywopłoty i solitery. Proszę puścić wodze fantazji, przecież jak przepięknie musi wyglądać wypływająca z donic Gaultheria czy płynaca wśród kamieni, niczym rzeka Pachysandra. Trzeba być czasami wyrozumiałym. Są gusta i guściki. Gratuluję wiedzy i szczerze doceniam. Pozdrawiam Kasia Rokita


Góra   
  Zobacz profil      
 
Nalewka
 Tytuł:
PostNapisane: 26 maja 2009, o 09:52 
Offline
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Avatar użytkownika
Postów: 6624
Skąd: Działka na Warmii

 więcej niż 1 szt.
Bardzo przydatna synteza ogrodu, może warto ją przypomnieć, szczególnie początkujący ogrodomaniacy mogą skorzystać z listy i przy planowaniu prac odhaczać kolejne punkty :)

_________________
"Wyrzuciłem telewizor na śmietnik, a w radiu urwałem gałkę, tak aby nikt z rodziny nie mógł zmienić stacji i teraz jest tylko wasze radio u mnie w domu. I jestem naprawdę wolnym człowiekiem."


Góra   
  Zobacz profil Wyślij e-mail      
 
pyzia
 Tytuł: Informacje z uczelni Architektura Krajobrazu - studia podyplomowe
PostNapisane: 29 lis 2009, o 23:04 
Offline
200p
200p
Avatar użytkownika
Postów: 420
Skąd: Prawie ;-) Poznań

 0 szt.
Witam Wszystkich

Moja pasja ogrodnicza zaowocowała podjęciem przeze mnie studiów podyplomowych na kierunku Architektura Krajobrazu na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu.
Jako, że to forum nieustannie dostarcza mi bezcennych informacji, które mogę wykorzystać na studiach :heja czuję się w obowiązku a zarazem mam niemałą przyjemność w spisywaniu i przekazywaniu Wam ciekawych informacji, porad, rekomendacji jakie "wynoszę" ze studiów.

Dla porządku zrobię to w osobnym wątku i będę go aktualizować.

Jako, że moje pierwsze studia i praca zawodowa jest związana z biznesem (zupełnie nieogrodniczym) a biologię miałam ostatnio w liceum (jedyne 18 lat temu) proszę o wyrozumiałość specjalistów związanych z dyscypliną przyrodniczą - proszę nie krytykujcie mnie za brak profesjonalnej terminologii ale i koniecznie poprawcie/uzupełnijcie proszę jeśli w moich "zeznaniach" popełnię niewybaczalne błędy nomenklaturowo-merytoryczne lub moje informacje będą niepełne.

Proszę - nie dodawajcie komentarzy w tym wątku (poza wyżej wymienionymi sprostowaniami)!
Póki co chcę aby wątek był przejrzysty i czysto informacyjny.

Zapraszam jednak do dzielenia się wrażeniami/zadawania pytań w moim wątku ogrodniczym!!!
Dziękuję za współpracę i UCZMY SIĘ WSZYSCY BO WARTO :wink: !


Góra   
  Zobacz profil      
 
pyzia
 Tytuł: Re: Architektura Krajobrazu - studia podyplomowe - ciekawe info,
PostNapisane: 29 lis 2009, o 23:07 
Offline
200p
200p
Avatar użytkownika
Postów: 420
Skąd: Prawie ;-) Poznań

 0 szt.
Moje pierwsze wiadomości - post z 26.11.2009
kopia z mojego wątku:

A teraz kilka ciekawych informacji z wykładów z projektowania terenów zieleni (trochę przeze mnie "obrobionych"):
1) zasady tworzenia kompozycji ogrodowej:
- symetria wg wybranej osi lub komponowanie krajobrazowe (- rozproszone i ja to nazywam - "warstwowe")
- zastosowanie kontrastu (z uwagi na :kolory, wysokości, pokroju/kształtu, faktury -liście/igły, wielkości liści)
- proporcja - duży ogród duże nasadzenia, mały-małe, dobór drzew również w stosunku do wielkości np domu)
- rytm (czyli powtarzalność np. odległości nasadzeń, formy-np. kulki; koloru, wielkości, w małej architekturze - powtarzalność materiałów z elewacji- np cegła, drewno)
- punkt - czyli tworzymy kompozycje wokół czegoś co ma być centralne
- koncentracja - skupienie sie na jakimś miejscu, obiekcie etc, który ma przyciągać uwagę
2) wskazówki praktyczne:
- na rabatkach sadzimy z przodu niskie z tyłu wysokie
- kolory jasne zbliżają ciemne oddalają
- rośliny wysokie -pionowe optycznie zwężają ogród a rozciągnięte poziomo (np jałowce sabińskie) - rozszerzają
- zbyt gęsty podział małej powierzchni prowadzi do wrażenia chaosu
- dwa ciekawe elementy "rosnące" blisko siebie wzajemnie konkurują i psuje to wrażenie (równie dobrze to może być np formowany krzew a obok roślina o krzykliwej barwie)
- WIĘCEJ nie znaczy LEPIEJ
3) dobór kompozycji kwiatowych- rady:
- podobnych kolorów nie zestawiamy (np żółty-pom, pom-czer etc) bo tracą wyraz - chyba, że oddzielimy je kolorem neutralnym - białym, szarym
- nie łączymy pasteli z jaskrawymi
- teraz modne jest :) sadzenie tego samego koloru w różnych odcieniach obok siebie
- biały kolor wychodzi optycznie na plan przedni
- udane zestawienia: nieb+pom; czer+ziel, fiol+żółty (i do tego zawsze pasują neutralne - biały, srebrny)
- nadmiar ciemnego fioletu działa w ogrodzie depresyjnie
- nie zestawiamy obok siebie kilka wściekle kwitnących kwiatów w różnych odcieniach - ta kompozycja męczy w dłuższym czasie; wyjątek - wiosna - cebulowe - bo kwitną krótko a poza tym jesteśmy wtedy energetyzujących barw spragnieni


Góra   
  Zobacz profil      
 
pyzia
 Tytuł: Re: Architektura Krajobrazu - studia podyplomowe - ciekawe info,
PostNapisane: 29 lis 2009, o 23:13 
Offline
200p
200p
Avatar użytkownika
Postów: 420
Skąd: Prawie ;-) Poznań

 0 szt.
"Lekcja" druga z 23.11.2009:

CIEKAWOSTKI:
- bluszcz pospolity (hedera helix) jest rośliną, która w późniejszym wieku i odpowiednich warunkach zmienia liście na końcach pędów, standardowo mają one kształt trójklapowy, natomiast później mogą być takie jak u brzozy (romboidalne) - o gładkich brzegach. Na tych pędach bluszcz może zakwitnąć na koniec lata - owoce to takie żółtozielone kulki
- hedera helix jest stosunkowo mrozoodporna, inne gatunki mogą lekko marznąć w czasie zimy
- różnica wrzosy/wrzośćce:
1 wrzosy kwaśne, wrzośćce TOLERUJĄ zasadowe podłoża (sprostowanie od Gogi)
2 wrzosy kwitną jesienią (w marcu ścinamy kwiatostany zahaczając o zielone, żywe części łodyg - rozkrzewienie), wrzośćce wiosną
3 wrzosy mają (zredukowane) liście a wrzośćce mają igiełki
4 wrzosy bardziej odporne na suszę
5 wrzośćce mniej mrozoodporne
- bukszpan - jego zapach lubią koty
- ogrody chińskie/ogrody japońskie różnice:
chińskie:
- mała architektura - drewno; mostki bardzo strome
- kolory: czerwony, złoty, szmaragdowy
japońskie:
- tworzone od zera, malutkie (bo grunty w Japonii drogie i mało :wink: )
- mała architektura - kamień naturalny (chropowaty)
- wszystko ma swój sens i symbolikę: woda-ocean; latarnie- l.morskie, pagórek- św. góra Fuji
- rośliny: wiśnie, bambusy, chryzantemy, irysy (to są mniej znane jako "japońskie" rośliny, poza tym sa azalie, karłowe sosny, klony etc)

- mszyce nie trawią węglowodanów - stąd wydalają tzw rosę miodową tak lubianą przez mrówki, ale również pszczoły - produkcja miodu spadziowego
- jesienne skopanie grządek jest o tyle istotne, że wywalamy na górę warstwę ziemi, w której zimują larwy owadów - w ten sposób pozbywamy się jakiejś części z nich; najlepiej tego nie grabić tylko zostawić taką "grubą skibę" (ostrą skibę)

KOMPOZYCJE KWIATOWE:
- projektując "plamy kwiatowe" pamiętajmy, że im większa plama tym mniej gatunków powinna zawierać, zbyt gęsty podział tworzy wrażenie chaosu
- rośliny cebulowe warto sadzić pod drzewami, krzewami liściastymi - wiosną mają dużo słońca a później nie rzucają się tak w oczy kiedy są już nieciekawe

Projektując ogród nie zostawiajmy pustej przestrzeni - szybko stanie się śmietnikiem lub zbiorem przypadkowych nasadzeń (bardzo słuszne słowa w odniesieniu również do zagospodarowywania mieszkania etc).


Góra   
  Zobacz profil      
 
pyzia
 Tytuł: Re: Architektura Krajobrazu - studia podyplomowe - ciekawe info,
PostNapisane: 30 lis 2009, o 23:41 
Offline
200p
200p
Avatar użytkownika
Postów: 420
Skąd: Prawie ;-) Poznań

 0 szt.
Witam ponownie

Projektowanie terenów zieleni:
Żywopłot:
- żywopłot musi mieć początek i koniec - od-do; jeśli mamy np. prostokąt to zrobienie "żywopłotu" tylko na narożnikach to kardynalny błąd (nie może być "urwany" i zaczynać lub kończyć się w połowie jakiegoś odcinka)
- jeśli robimy żywopłot z jednej strony np ścieżki to to samo musimy zrobić po drugiej stronie

Ławka w ogrodzie:
- dobrze jeśli za nią jest niewysoka roślinność (1-1,5m max) - wtedy czujemy się bezpieczniej
- jeśli droga idzie po łuku a przy niej stawiamy ławkę to zawsze po stronie zewnętrznej łuku (twarzą do środka kąta)

Solitery- czyli drzewa,krzewy, które same w sobie są ozdobą i mogą występować jako pojedyncze nasadzenia lub w otoczeniu innych, mniej widocznych roślin:
- mogą być bliższe i dalsze
- na bliższe wybierajmy gatunki, które są piękne w "detalu" - np magnolia, jodła koreańska, klon palmowy
- na dalsze wybierajmy gatunki, które ładnie wyglądają jako całość - np dęby, lipy, kasztanowiec, sosna, wierzba płacząca - z daleka widzimy jej piękny pokrój

Grupy drzew - sadzenie
Aby uzyskać naturalny wygląd kompozycji z kilku drzew - nie mogą być one posadzone w linii prostej:
- 3 drzewa muszą utworzyć trójkąt różnoboczny
- 4 drzewa tworzą czworobok nieregularny (różne długości boków)
- 5 i więcej- dosadzanie do nieregularnego czworoboku

W ogrodnictwie nie obowiązuje zasada nieparzystości (przeciwnie do florystyki) - czyli kompozycja może się składać z 4,6,8 itd roślin.

Ochrona roślin - zwalczanie grzybów na roślinach ozdobnych:
- są preparaty biologiczne=naturalne takie jak:
Bioczos - oparty na czosnku
Biosept - oparty na grejfrucie
Biochicol - subst. ze skorupiaków morskich
są one polecane do ogrodów przydomowych jako bardziej ekologiczne od tych przemysłowych.


Góra   
  Zobacz profil      
 
pyzia
 Tytuł: Re: Architektura Krajobrazu - studia podyplomowe - ciekawe info,
PostNapisane: 19 mar 2010, o 21:49 
Offline
200p
200p
Avatar użytkownika
Postów: 420
Skąd: Prawie ;-) Poznań

 0 szt.
Witam
Wybaczcie ten długi zastój z przyczyn chorobowych mojej córki, już się poprawiam.

Na początek obszerne fragmenty z wykładu o cięciu roślin - teraz szczególnie przydatne :wink: :
1. cięcie dotyczy raczej młodych egzemplarzy - z wiekiem tniemy coraz mniej (chyba, że odmładzamy)
2. cięcia dokonujemy tak aby uszkodzenia kory były jak najmniejsze - są to zawsze otwarte wrota dla patogenów
3. sytuacja wielkiego zagęszczenia w środku korony drzewa nie jest korzystna - wewnętrzne gałęzie nie mają światła a krzyżując się podnoszą wilgotność- i mamy potencjalne źródło grzybów
4. cięcie intensywne powoduje wybicie silnych pędów, ciecie słabe - wybije dużo wątlejszych

PRZYKŁAD:
mamy gałązkę z 7 pąkami:
- jeśli po ścięciu gałęzi zostaną na "kikucie" dwa pąki to uzyskamy 2 silne gałęzie
- jeśli zetniemy gałąź z dwoma pąkami - zostanie na drzewie 5 pąków - to wybije nam 3-4 najwyższe pąki, ale będą raczej słabe i wiotkie

WNIOSEK: SŁABE TNIEMY MOCNO (nie boimy się :wink: ) A MOCNE TNIEMY SŁABO.

Kiedy i jak ciąć:
- jeśli kwiaty będą na tegorocznych przyrostach - to wiosną tniemy silnie - nawet 20 cm nad ziemią
- berberysy tniemy max do połowy wysokości
- kwitnące wczesna wiosną - forsycje, pigwy tniemy po przekwitnięciu (bez również po przekwitnięciu)
- jeśli sadziliśmy krzewy jesienią tniemy na wiosnę, jeśli wiosną to od razu po posadzeniu
- nowe, małe krzewy tniemy 3 lub 4 oczko nad ziemią
- aby uzyskać gęsty ŻYWOPŁOT w pierwszym roku po posadzeniu tniemy do około 20 cm nawet 3 razy w sezonie - wtedy odbija od dołu i się mocno zagęszcza

- drzewa tniemy nad pąkiem wystającym na zewnątrz korony - wyrośnie gałąź na zewnątrz a nie do środka drzewa
OSTATNI PĄK DAJE NAJSILNIEJSZY PRZYROST (czasem tylko ten pąk urośnie)
- gałęzie o średnicy powyżej 3 cm tniemy na 3 "raty" (1) podcinamy od dołu (2)odcinamy z góry (3) wyrównujemy z góry
- w trakcie jednego zabiegu usuwać max 15-30% gałęzi (- drzewa)

jutro będzie o trawnikach :)


Góra   
  Zobacz profil      
 
pyzia
 Tytuł: Re: Architektura Krajobrazu - studia podyplomowe - ciekawe info,
PostNapisane: 21 mar 2010, o 22:28 
Offline
200p
200p
Avatar użytkownika
Postów: 420
Skąd: Prawie ;-) Poznań

 0 szt.
Witam
Dzisiaj będzie o trawnikach :) .

PODLEWANIE
- najwyższa temp w ciągu dnia jest ok godz 14:30
- najniższa temperatura jest o 4:30
- podlewanie wieczorem powoduje "straty" parowania - trawa jest nagrzana więc trochę wody paruje zanim ją schłodzimy
- bardziej ekonomicznie jest podlewać wcześnie rano - wtedy wszystko idzie do ziemi
- trawy korzenią się nawet na głębokość 30cm i na tyle powinna wejść woda
- lepiej podlewać obficie 2-3/ tydzień niż codziennie - wtedy korzenie są płytkie i trawa szybko wysycha jak nie dostaje wody

KOSZENIE
- podczas koszenia ścinamy max 1/3 wysokości źdźbła
- jeśli jednorazowo ścinamy bardzo dużo - to osłabiamy równowagę samej trawy i odsłaniamy glebę dookoła - wtedy gleba szybciej wysycha i robią się miejsca dla...chwastów
- bezwzględnie nie dopuszczamy do kwitnienia trawy - to ją bardzo osłabia

AERACJA - napowietrzanie trawnika
- trawniki lubią glebę lekką i jeśli mamy glebę zwięzłą to przed posianiem mieszamy ją z piaskiem (dużo więcej piasku niż gliny)
- możemy stosować rokrocznie piaskowanie - po wygrabieniu ubiegłorocznych, sfilcowanych źdźbeł wysypujemy na trawę piasek i grabimy aby wszedł między trawę - to powoduje przerastanie tej warstwy i poprawia strukturę gleby

WERTYKULACJA - "cięcie" trawy
- bardzo "dogłębne" wyczesywanie trawy i wywalanie filcu na wierzch
- należy przeprowadzać 1/rok najlepiej wiosną (aerację możemy robić nawet codziennie)

WAPNOWANIE
- jeśli pH gleby jest za niskie (mech się pojawia) to można zastosować wapno - najlepiej to robić z umiarem jesienią tak aby śnieg topiąc się spowodował jego wniknięcie w trawę; w sezonie można stosować specjalne nawozy do trawy anty-mech


Góra   
  Zobacz profil      
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.           [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


    |    Kto przegląda ten dział ?

Przeglądają dział: mirass i 33 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

..
Skocz do:  
www.marolex.pl    E-sklep Marolex
| Polityka cookies. |  Polityka prywatności. |  * Witryna używa cookies.    Użytkowanie witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies i akceptację Regulaminu. *