Altana,pergola - budowa - pomysły, projekty, zdjęcia

Jak zbudować tanio i szybko ? Rozwiązania, praktyczne pomysły i wskazówki. ZRÓB TO SAM. Narzędzia, sprzęt do ogrodu.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
karmad
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 264
Od: 3 maja 2008, o 15:07
Lokalizacja: Warszawa / Grodzisk Mazowiecki

Post »

a zatem ... to ile może wystawać dach poza obrys ścian ... to jest raczej kwestia bardziej estetyczna niż praktyczna ale jeśli Twoja altana ma mieć powierzchnię zabudowy ok. 25 m2 to aby połączyć estetykę i praktyczność dach powinien wystawać tak z 60-70 cm z każdej strony.
Działko-wieccc
10p - Początkujący
10p - Początkujący
Posty: 11
Od: 14 lip 2008, o 22:47
Lokalizacja: Wrocław

Post »

O i to jest konkretna odpowiedź. Dziękuję bardzo.
Przeglądałem właśnie projekty małych domków i altan i w niektórych projektach powierzchnia dachu jest niemal 2 x większa niż zabudowy. Nie doczytałem sie również jak dotąd jakichś przepisów to ograniczających (nie ma ich ? co nie jest zabronione - jest dozwolone ?) Widziałem projekty gdzie dach z jednej strony - we fragmencie - wychodząc poza obręb ściany dochodził do samego gruntu.
Może ktoś dysponuje linkami do ciekawych, niepospolitych projektów ?

Dzięki.
Część z nich już widziałem i niestety to są typowe altanki gotowe - "kupa desek do trzymania grabi" i "daszek przed deszczem podczas grillowania". Ale np. te z dachami ze słomy mnie zainspirowały. Szukam teraz wiedzy o samodzielnym tego wykonaniu (mój dziadek wiedział ale już go nie ma). Współczesna altanka na (sami wiecie gdzie ale nie wolno tego słowa wypowiadać - i nie chodzi tu o penisa :wink: ) jest raczej małym domkiem letniskowym niż wiatą na szpadel.
Kto ma doświadczenie w powracających do mody dachach ze słomy ?
:-D
TABU TABU TABU TABU...
Awatar użytkownika
karmad
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 264
Od: 3 maja 2008, o 15:07
Lokalizacja: Warszawa / Grodzisk Mazowiecki

Post »

no to trzeba tak było od razu .... że chcesz domek letniskowy ( ewentualnie mieszkalną altanę ) a nie altankę grillową czy domek narzędziowy....

to strony z projektami ( można połączyć elementy konstrukcyjne z nich z np dachem krytym strzechą jak w w/w projektach )

http://www.projekty-domkow.pl/

http://projekty.dom.pl/projekty_letniskowe.htm

http://www.pro-arte.pl/domy-letniskowe/

jeśli chodzi o porady konstrukcyjne to możesz rzucić okiem na poniższe fotki

http://images26.fotosik.pl/256/a208303c83dd4d8b.jpg
http://images33.fotosik.pl/334/0e03a9e4ec2f8121med.jpg
http://images31.fotosik.pl/333/3106f9bcbb682f81med.jpg
http://images34.fotosik.pl/326/0dc2bdbed9cbfd9dmed.jpg
http://images32.fotosik.pl/326/8cd82b3a23c0a375med.jpg
http://images31.fotosik.pl/333/d09651f216db5a1e.jpg

więc jak widać trochę wolnego czasu i niewile umioejętności potrzeba aby taki domek powstał... no przynajmniej ja tak uważam ale wszystko zależy od tego na ile Ty czyjesz się takiej pracy. Zawsze można wziąć firmę, która wybuduje za Ciebie ale oni liczą sobie w granicach od 600 - 1100 zł za m2 (liczone z powieżchni podłogi) w zależności osd stopnia skompolikowania budowli.
Działko-wieccc
10p - Początkujący
10p - Początkujący
Posty: 11
Od: 14 lip 2008, o 22:47
Lokalizacja: Wrocław

Post »

Dzięki. To prawie kompletna instrukcja. Jeszcze tylko o fundamencie i piwnicy... :D
Budować oczywiście będę sam. Po pierwsze koszty robocizny. Poza tym nie mam trudności z wykonywaniem drobnych prac tego typu. Po własnoręcznym wybudowaniu jest ogromna satysfakcja co bardzo dobrze wpływa na samopoczucie. No i z męskich spraw to pozostało mi jeszcze wybudowanie domu i posadzenie drzewa. Drzewo to tam wsadzę przy okazji a ten mały dom w granicach bez pozwoleń może być zaliczeniem i praktyką na przyszłość.

chodzi mi o altany kryte strzechą
Przy projekcie np w kształcie podkowy nie ma ścian jako takich więc nie można wyliczyć powierzchni po obrysie ścian :D
Jednocześnie wysokość samego dachu wynosi 3 m co daje nam niezłą powierzchnie samego poddasza jeśliby wstawić tam podłogę :D Altana ta już w podstawowej wersji nie mieści się na mojej działce zachowując 3 m. od granic...
To takie czysto teoretyczne rozważania ale ciekawy jestem jaka była by interpretacja zgodna z prawem budowlanym. Np same dachy na słupach bez ścian o łącznej powierzchni 100 - 200 m.kw. :wink:
:-D
TABU TABU TABU TABU...
Awatar użytkownika
karmad
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 264
Od: 3 maja 2008, o 15:07
Lokalizacja: Warszawa / Grodzisk Mazowiecki

Post »

temat fundamentów to strasznie długa sprawa ... ale zacznijmy od początku...

Powinny być zawsze posadowione głębiej, niż przemarza grunt (w okolicach Warszawy jest to głębokość 1 m, Poznania ? 80 cm, a Suwałk 1,4 m). Tak będą zagłębione fundamenty domów niepodpiwniczonych. Jeśli wznosi się dom z piwnicami, zagłębienie będzie wyznaczała wysokość piwnicy. Głębokość przemarzania jest najistotniejsza, jeżeli dom ma stanąć na gruntach spoistych ? piaszczyste w znacznie mniejszym stopniu podciągają wodę gruntową.
Fundamenty muszą być dostosowane także do nośności gruntu. Aby się dowiedzieć, jaka ona jest, trzeba przeprowadzić badania geotechniczne. Z reguły przyjmuje się, że dobra nośność gruntu to co najmniej 150 kPa. Jeśli warstwa nośna nie zalega zbyt głęboko, mogą być posadowione bezpośrednio na niej. Gdy grunt jest zbyt słaby (warstwa nośna znajduje się na głębokości większej niż 3-4 m), fundament posadawia się pośrednio ? za pomocą pali lub tak zwanej studni.
Pale żelbetowe powinny mieć średnicę co najmniej 20 cm, umieszcza się je w rozstawie 50-100 cm. Mogą sięgać na głębokość nawet 6-10 m ? do warstwy nośnej, i na niej się opierać. Zazwyczaj robi się je na budowie ? wierci otwory w ziemi, wkłada w nie zbrojenie i wypełnia betonem.
Studnia ? tak jak pale ? może sięgać 6-10 m w głąb ziemi. Wykop robiony jest identycznie jak pod studnię na wodę. Jednak potem dno trzeba zabetonować. Jej ścianki mają grubość około 10 cm, a średnica jest zbliżona do szerokości ławy.

http://images25.fotosik.pl/255/1ce0a4f68d3ceda5.jpg
http://images31.fotosik.pl/334/b2f7b3bcadeb38a1.jpg
http://images31.fotosik.pl/334/b45871f72805ac3a.jpg

następna sprawa to wykop.

Zalety i wady wykopu mechanicznego:

prace prowadzi się z pomocą koparki, spycharki, koparko-spycharki lub koparko-ładowarki, dobierając urządzenie do zakresu prac, typu wykopów i rodzaju gruntu;
prace trwają krótko: humus, czyli wierzchnią warstwę gruntu, można zdjąć w dwie-trzy godziny, wykop pod fundamenty lub piwnicę robi się w jeden-dwa dni;
ziemię z wykopów można od razu ładować na wywrotkę i wywozić z placu budowy. Łatwiej poradzić sobie ze znaleziskami takimi jak duży kamień;
sprzęt wynajmujemy wraz z operatorem na godziny, ale jeśli zakres prac jest mały, musimy dopłacić za dojazd. Czasami koszt dojazdu (dowozu) sprzętu może przekroczyć jego opłacalność ekonomiczną;
amortyzacja, podatki, ubezpieczenie operatora oraz koszt paliwa są wliczone w cenę wynajęcia. Stawki są podobne w całym kraju: 60-80 zł/godz.;
nawet jeśli wynajęliśmy sprzęt mechaniczny, musimy wiedzieć, że niektóre fragmenty wykopów ? szczególnie w gruncie piaszczystym ? trzeba wykonać ręcznie.

Zalety i wady wykopu ręcznego:

wymaga zaangażowania kilku osób, które używają prostych narzędzi: łopat i szpadli;
wbrew powszechnemu mniemaniu prace ziemne wymagają fachowości i przygotowania oraz zaangażowania osoby nadzorującej;
prace są rozłożone w czasie, co opóźnia układanie betonu w wykopie; trudniej jest składować ziemię z wykopu w jedno miejsce (trzeba wozić ją taczkami) i wywieźć z placu budowy;
koszt robocizny zależy od regionu, w którym mieszkamy. Należy jednak pamiętać, że do umówionej stawki za godzinę trzeba doliczyć ubezpieczenie pracowników, ZUS oraz podatek. Będzie taniej, jeśli zaangażujemy własne siły;
wykop ręczny może być jedyną metodą, gdy są przeciwwskazania do wykorzystania maszyn: trudny wjazd na działkę, budowa przy istniejącym budynku, drzewo blisko fundamentów;
nie każdy wykop można wykonać ręcznie ? zależy to również w dużej mierze od zakresu prac. Wykop pod dom z piwnicą najlepiej w całości wykonać mechanicznie.

pora na ławy fundamentowe.

Są zrobione z betonu, ponieważ jest wytrzymały na ściskanie. Najczęściej układa się je z betonu B15 w deskowaniu albo bezpośrednio w gruncie. Grubość ław ze zbrojeniami konstrukcyjnymi może wynosić 30-40 cm, szerokość wynika z obciążen (można przyjąć, że jest to 60-80 cm). Niezazbrojona ława z reguły powinna mieć więcej niż 40 x 80 cm.



Zbrojenie
Grunt obciążony budynkiem może nierównomiernie osiadać, powodując zginanie ław wzdłuż ich osi. Aby zwiększyć wytrzymałość ław fundamentowych, można w nich wykonać zbroienie konstrukcyjne. Zwiększa ono odporność ławy na odkształcenia spowodowane właśnie naciskiem budynku. Zbrojenie robi się z czterech prętów średnicy 12 mm i zamyka strzemionami, które pozwalają prętom przemieszczać się podczas betonowania. Takie zbrojenie ławy ma na celu usztywnienie całej konstrukcji fundamentowej. Koszt zbrojenia nie jest duży, a bez niego nawet małe ruchy gruntu mogą powodować pękanie ław, a za nimi - ścian domu.


Dwa sposoby wykonania
Jeżeli ława ma być wykonana w deskowaniu, dolna część wykopu powinna być od niej szersza o 10-15 cm z każdej strony, aby można było ustawić niskie deskowanie wysokości 30-40 cm, w którym zabetonuje się ławę. Deskowanie uklada sie na stwardniałym chudym betonie, następnie montuje zbrojenie i układa beton. Jeśli nie zrobi się chudego betonu, to na styku z podłożem gruntowym świeża mieszanka betonowa miesza się z gruntem i w tym ważnym dla trwałości fundamentów miejscu beton będzie porowaty, o bardzo małej wytrzymałości i odporności na zamarzanie.

Gdy ława ma być wykonana bezpośrednio w gruncie, wykop robi się na jej wymiar. Następnie jego dno i boki wykłada się folią hydroizolacyjną, która - podobnie jak deskowanie - zapobiega wyciekaniu zaczynu cementowego z mieszanki betonowej. Dzięki temu beton będzie miał odpowiednią wytrzymałość. Ławy udają się znacznie lepiej w gruntach gliniastych niż piaszczystych, ale i w tych pierwszych bardzo często podczas betonowania obrywają się fragmenty wykopów i grunt miesza się z betonem. W sumie więc powstaje konstrukcja nie najlepszej jakości (beton trudniej jest tutaj poprawnie ułożyć i zagęścić niż w deskowaniu) i niewiele tańsza (zużycie mieszanki betonowej jest większe ze względu na niedokładności w wykonaniu wykopów).

W domach podpiwniczonych, na ławach fundamentowych zawsze wykonuje się poziomą izolację przeciwwilgociową (najlepiej na całej ich szerokości), którą później łączy się na zakład z poziomą izolacją podłogi i pionową izolacją ścian piwnic.

http://images27.fotosik.pl/255/91ec24a49c08100c.jpg
http://images25.fotosik.pl/255/d0de844493fbd4f8.jpg
http://images27.fotosik.pl/255/d52566abe0845138.jpg [/img][/url]

no i na koniec zosały mam ściany fundamentowe.

O ile fundamenty domów niepodpiwniczonych mogą być zarówno monolityczne, jak i murowane, o tyle w przypadku domów podpiwniczonych, mających głębokie piwnice, murowane ściany mogłyby być zbyt słabe. Dlatego zaleca się do nich fundamenty monolityczne. Zwykle ściany fundamentowe są wykonywane do wysokości 30-50 cm nad poziom terenu.



Monolityczne
Beton, z którego są robione, jest tańszy od innych materiałów przeznaczonych do budowy fundamentów. Jednak koszt tego rozwiązania znacznie podnosi drogie i pracochłonne deskowanie. Wykonanie fundamentu bezpośrednio w wykopie wąskoprzestrzennym może być niebezpieczne, ponieważ w trakcie prac grunt mógłby się osunąć i połączyć z betonem, poważnie osłabiając wytrzymałość fundamentu.

Jedynym rozsądnym sposobem na obniżenie kosztów i przyspieszenie robót jest zlecenie pracy firmie budowlanej, która ma gotowe deskowanie systemowe (szalunki powtarzalne). Zawsze przed układaniem betonu deskowanie należy zwilżyć wodą (jeśli jest ono z desek) lub specjalnym preparatem zapobiegającym przyklejeniu betonu do deskowania (gdy używa się gotowych blatów ze sklejki). Żeby beton się nie rozwarstwiał, powinien być zrzucany z odpowiedniej wysokości. Im jest rzadszy, tym musi być ona mniejsza. Gdy ma konsystencję ciekłą, powinien być zrzucany z wysokości nie większej niż 50 cm.

W domach jednorodzinnych obciążenia nie są zbyt duże, dlatego z reguły wykonuje się ściany betonowe, a nie żelbetowe (ze zbrojeniem zaprojektowanym przez konstruktora). Pionowych ścian fundamentowych z betonu raczej się nie zbroi. Jedynie w ich górnej części układa się zbrojenie wieńczące z czterech prętów średnicy 6 mm i zamkniętych strzemion.

Deskowanie można rozebrać najszybciej po dwóch dniach, lecz tylko wtedy, gdy temperatura nie spada poniżej 15°C. W niskiej temperaturze wiązanie betonu możne trwać nawet 12 dni.


Z pustaków zasypowych
Można je stosować zamiast deskowania. Wznoszone z nich ściany fundamentowe mogą mieć szerokość 20, 25 i 30 cm. Betonowe pustaki zasypowe układa się na sucho (bez zaprawy) dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu dolnych i górnych krawędzi. Po ułożeniu dwóch warstw wypełnia się je betonem klasy co najmniej B10 albo keramzytobetonem (jeśli nie będzie robiona dodatkowa izolacja termiczna). Po ułożeniu ostatniej warstwy wykonuje się zbrojenie - minimum z dwóch prętów średnicy 10 mm połączonych strzemionami. Jeżeli ściana fundamentowa z pustaków zasypowych będzie zagłębiona w gruncie na 2-2,5 m, należy wykonać poziome zbrojenie zwiększające sztywność ściany. Jeśli nie zostanie ono zrobione, pod dużym naciskiem gruntu może dojść do wygięcia ściany. Jeżeli ściany fundamentowe wzniesione z pustaków zasypowych nie są wystarczająco równe, trzeba je otynkować, żeby nie uszkodzić izolacji przeciwwilgociowej.


Murowane
Muruje się je na zaprawę cementową lub cementowo-wapienną. Użycie zaprawy cementowej, która ma rzadszą konsystencję, może utrudniać prace murarskie. Zaprawa cementowo-wapienna ma lepszą urabialność - jest gęstsza - dlatego łatwiej nią murować.
Z cegły pełnej ceramicznej można zbudować ścianę fundamentową grubości 25 cm (grubość 1 cegły), 38 cm (grubość 1 i 1/2 cegły plus spoina) albo 51 cm (grubość 2 cegieł plus spoina). Kolejne warstwy muruje się tak, aby spoiny pionowe były przesunięte co najmniej o 1/4 cegły. Spoiny nie mogą być zbyt grube - poziome powinny mieć około 10 mm, pionowe 12 mm.
Do wymurowania fundamentów oprócz cegły ceramicznej można wykorzystać cegłę silikatową. Wtedy ściana fundamentowa może mieć nawet 18 cm grubości.

Z bloczków betonowych są budowane ściany fundamentowe grubości 24, 25 lub 38 cm. Zastosowanie bloczków z betonu B15 gwarantuje, że ściana będzie wytrzymała i nienasiąkliwa. Bloczki układa się z przesunięciem o 1/2 elementu w kolejnym rzędzie.
Spoiny poziome powinny mieć grubość 10-15 mm, a pionowe - 10-20 mm.
Jedyną niedogodnością przy wznoszeniu ścian jest duży ciężar bloczków - jeden waży ponad 30 kg.
http://images34.fotosik.pl/327/13abc896c41b6a04.jpg
http://images27.fotosik.pl/255/1f61f24e0ae69e5b.jpg
http://images26.fotosik.pl/256/48b9b6203252a597.jpg

to i tak nie jest wszystko ale tyle co potrzeba zeby wszystko stało jak trzeba.
Działko-wieccc
10p - Początkujący
10p - Początkujący
Posty: 11
Od: 14 lip 2008, o 22:47
Lokalizacja: Wrocław

Post »

Eeee... właśnie opadła mi szczęka z wrażenia...
...już znalazłem (szczękę) i nie wierzę...
Takie wypracowanie... Mam nadzieję, że wiele osób skorzysta nie tylko ja.
Poważna sprawa te fundamenty. Ale jak się ma posadowienie do 10 m. w głąb słupów, studni, pali do projektów domków letniskowych gdzie projektant zakłada, że dom będzie „leżał” na jakichś bloczkach betonowych i „nie wymaga fundamentu”?
Ponieważ mój domek będzie drewniany – szkieletowy (więc lekki) i prawdopodobna piwnica na ok. ¼ powierzchni zabudowy postaram się wybrać z tego coś ekonomicznego.
Badanie gruntu odpada bo pewnie koszt takiej usługi jest większy niż wykonanie przesadnie solidnego wykonania tego minimalnego wszak fundamentu pod niewielki „bezzezwoleniowy” domek.
Właśnie przeczytałem, że „zawsze wykonuje się poziomą izolację przeciwwilgociową (najlepiej na całej ich szerokości), którą później łączy się na zakład z poziomą izolacją podłogi i pionową izolacją ścian piwnic” – podłogi piwnicy znaczy ?
Właśnie to mnie jeszcze bardzo męczy jako laika. Czytałem też o ociepleniu zewnętrznym fundamentów styropianem lub wełną. To ocieplenie i izolacja ma chronić przed wilgocią domek tak ? A ściana z bloczków betonowych jako nienasiąkliwa nie potrzebuje tej izolacji ? Kurcze trochę za dużo tej wiedzy naraz... (to się skończy jakimś fakultetem albo przynajmniej sprawnością harcerską ;-))
I z tym deskowaniem... To potem jak zwiąże już i zabiorę deski to jak niby tą izolacje przeciwwilgociową tam mam niby wsadzić ? To ta wersja z laniem bez deskowania przynajmniej tą folię zostawia a kiedy ocieplenie i czy potrzebne ? Tak po chłopsku bardziej proszę... :oops:
:-D
TABU TABU TABU TABU...
Awatar użytkownika
karmad
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 264
Od: 3 maja 2008, o 15:07
Lokalizacja: Warszawa / Grodzisk Mazowiecki

Post »

Działko-wieccc pisze:Ale jak się ma posadowienie do 10 m. w głąb słupów, studni, pali do projektów domków letniskowych gdzie projektant zakłada, że dom będzie ?leżał? na jakichś bloczkach betonowych i ?nie wymaga fundamentu??
Ponieważ mój domek będzie drewniany ? szkieletowy (więc lekki) i prawdopodobna piwnica na ok. 1/4 powierzchni zabudowy postaram się wybrać z tego coś ekonomicznego.
Właśnie przeczytałem, że ?zawsze wykonuje się poziomą izolację przeciwwilgociową (najlepiej na całej ich szerokości), którą później łączy się na zakład z poziomą izolacją podłogi i pionową izolacją ścian piwnic? ? podłogi piwnicy znaczy ?
I z tym deskowaniem... To potem jak zwiąże już i zabiorę deski to jak niby tą izolacje przeciwwilgociową tam mam niby wsadzić ? To ta wersja z laniem bez deskowania przynajmniej tą folię zostawia a kiedy ocieplenie i czy potrzebne ?
Myślę , że fakultet to mało może nawet doktorat z tego będzie... :D ale tak po chłopsku....
przy lekkim szkieletowym domku fundament pod niepodpiwniczoną częścią możesz wykonać tylko ławę fundamentową, lany zbrojony beton w deskowaniu ( wykop ok 40 cm ) do poziomu gruntu i na to 1-2 bloczki betonowe ( 20 cm wys. ma jeden bloczek ) . w części podpiwniczonej ława tak samo obiżona wzgledem poziomu gruntu w piwnicy i śiany piwnicy wycianięte poad poziom działki bloczkami do wysokości reszty fundamentu.
wg. mnie ocieplenie ścian fundamentu nie ma wiekszego sensu jedyne co to ocieplenie podłogi styropianem min. 4 cm grubości - jeżeli użytkowany dom bedzie od wiosny do jesieni i 6 cm - 8 cm jeśli również zimą.
kwesti izolacji przedstawia się następująco.
Aby woda i wilgoć nie przedostawały się z gruntu do wnętrza domu, trzeba odpowiednio zabezpieczyć ściany i podłogę w piwnicy. Sposób, w jaki powinno się to zrobić, zależy od warunków gruntowo-wodnych panujących na danym terenie, głębokości posadowienia domu i ? jak wiele decyzji związanych z budową ? od sumy, jaką jesteśmy w stanie na to przeznaczyć. Izolacji piwnic warto poświęcić sporo uwagi zarówno na etapie projektowania domu, jak i podczas jego budowy. Naprawa źle ułożonej izolacji czy osuszanie mokrych ścian, które nie mają jakiegokolwiek zabezpieczenia, to przedsięwzięcia bardzo trudne i kosztowne.

Woda w gruncie
Woda niszczy materiały budowlane, ponieważ rozpuszcza niektóre ich składniki i ma właściwości korodujące. Procesy te są jeszcze przyśpieszane przez agresywne związki chemiczne, które dostają się do wód gruntowych zarówno z atmosfery, jak i z samych gruntów. Negatywnie na strukturę materiałów budowlanych wpływa również ich naprzemienne zawilgacanie i wysychanie oraz zamarzanie i odmarzanie.

Oprócz wód gruntowych występujących stale na pewnej głębokości, ściany piwnic może okresowo zawilgacać woda pochodząca z opadów atmosferycznych.

Izolacje ścian

Pionowa. Chroni ściany piwnic przed wilgocią, wodą gruntową i opadową przesączającą się w gruncie przy ścianie. Powinna wystawać 30 cm ponad powierzchnię terenu.

Choć izolowanie ścian piwnic kojarzy się przede wszystkim z zabezpieczaniem ich pionowej powierzchni, to nie jest ona wystarczająca, aby piwnice i ściany domu ponad poziomem terenu były suche: konieczne jest jeszcze ułożenie w ścianach izolacji poziomej.

Pozioma. Chroni ściany przed kapilarnym podciąganiem wody. Układa się ją najczęściej w dwóch miejscach: na ławach fundamentowych i w ścianach piwnic pod stropem. Jeśli strop znajduje się poniżej powierzchni terenu, dodatkowo izolację układa się 30 cm nad poziomem terenu, czyli w miejscu, w którym powinno się zakończyć izolację pionową.
Izolacja pozioma ułożona na ławach fundamentowych powinna być połączona z izolacją poziomą posadzki piwnicy.

Materiały do izolacji
papy;
płynne materiały bitumiczne (emulsje, roztwory i lepiki asfaltowe oraz masy bitumiczne);
folie płaskie i membrany;
folie tłoczone;
panele oraz membrany bentonitowe.

http://images33.fotosik.pl/336/5cc1e51e6d7e1ef0.jpg
http://images32.fotosik.pl/328/9e5141025251c8b6.jpg
http://images32.fotosik.pl/328/678689dfa3f84b4e.jpg
http://images23.fotosik.pl/256/7cd761f48eab044a.jpg
Awatar użytkownika
Nalewka
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 6531
Od: 30 paź 2006, o 12:42
Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
Lokalizacja: Działka na Warmii

Post »

Pokrycie ze słomy? W necie widziałam mnóstwo ofert na dachy z trzciny, ale ze słomy - nie. I chyba nie ma takiej możliwości, żeby dostać zgodę na zatwierdzenie projektu domu krytego słomą. Bo jak to jest z przepisami p.poż? Poza tym słomiany dach trzeba odnawiać / wymieniać częściej, niż trzcinowy, czy z gontu. Więc jak dla mnie, wybór jest prosty :D
"Wyrzuciłem telewizor na śmietnik, a w radiu urwałem gałkę, tak aby nikt z rodziny nie mógł zmienić stacji i teraz jest tylko wasze radio u mnie w domu. I jestem naprawdę wolnym człowiekiem."
Działko-wieccc
10p - Początkujący
10p - Początkujący
Posty: 11
Od: 14 lip 2008, o 22:47
Lokalizacja: Wrocław

Post »

Ech... W tym mnóstwie ofert nie znalazłeś widać istotnych wiadomości... Mieszkamy w Polsce jak większość z nas pewnie wie i w Polsce właśnie "do krycia dachów używano słomy żytniej i pszennej, która była odpadem po odzyskanym ziarnie". Dawniej budowano swój własny dom na swojej lub pańskiej ziemi za własne pieniądze bez zbędnych pozwoleń xxx (tak bardzo dawno to nie było...). Dach kryło sie tym co było dostępne a jak mieszkało się na suchych wschodnich terenach a nie na Mazurach to o trzcinę pewnie było trudno (niektórzy może nie wiedzą ale kiedyś nie było Allegro i zakupów internetowych :wink: ). Dzisiaj wiadomo, że lepiej wybrać jest trzcinę, która też się pali i żeby to utrudnić impregnuje się ją ale 1 m.kw takiego zabiegu to kilka dych w zł. Co do przepisów p.poż. to:
http://www.ekodach.pl/przepisy_ppoz.html
I nic tam nie ma o słomie czy trzcinie...
Nie interesuje mnie niczyja zgoda bo cały czas mowa o budowie "altany" zgodnie z art. 29 Prawa budowlanego.
W necie widziałem mnóstwo ofert na dachy z trzciny i większość z nich przeczytałem...
Dach z trzciny bardzo mi się podoba. Jednak przy wymaganym spadku min. 40 stopni ogranicza znacznie powierzchnię poddasza mikro domku o powierzchni zabudowy 25 m.kw.


Ponownie upraszam o pilnowanie słownictwa. Post zmoderowałam. Nalewka
:-D
TABU TABU TABU TABU...
Działko-wieccc
10p - Początkujący
10p - Początkujący
Posty: 11
Od: 14 lip 2008, o 22:47
Lokalizacja: Wrocław

Post »

Teraz o nieroślinnym temacie - budowaniu.
Okropnie znowu dziękuję za tak wspaniałe wykłady, które bardzo mi pomagają w chaosie i nawale stron internetowych, które czasami wręcz przeczą sobie. Na forum budowlanym obserwuje wręcz kłótnie na temat np fundamentów. I nie ma to jak obrazki. Ponieważ jestem typowym wzrokowcem to do mnie przemawia najlepiej (na nic czułe słówka).
Piwnica, żeby z niej korzystać to tak przynajmniej 2 m wys. powinna mieć pewnie. Czy ściana z bloczków o takiej wysokości wytrzyma napór gruntu z boku ?
Co robi obywatel na ostatnim zdjęciu ? Używa młotka ? I jeśli zakłada izolacje na zewnątrz ściany piwnicy to niestety wykop musi go tam zmieścić :( . Oj prace ziemne będą długotrwałe...
:-D
TABU TABU TABU TABU...
Awatar użytkownika
karmad
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 264
Od: 3 maja 2008, o 15:07
Lokalizacja: Warszawa / Grodzisk Mazowiecki

Post »

Przy takiej piwnicy to może lepiej jest zastować zbrojone bloczki zalewane betonem
http://images32.fotosik.pl/329/968d5af78ef6da12.jpg
natomiast kwestia obywatela na wspomnianej fotce to używa młotka bo tą folię trzeba zamocować po zewnętrznej stronie ściany - aby spełniała swą fukncję czyli zatrzymywanie wilgoci przed ścianą.
Folię przytwierdza się co jakieś półtora metra więc tylko w tych miejscach powinno być bardziej wykopane żeby dało się tam zejść.
jarosz339
10p - Początkujący
10p - Początkujący
Posty: 16
Od: 13 kwie 2008, o 20:02
Lokalizacja: Gdańsk

Post »

Witam!

Karmad a czy mogłbyś podać kosztorys budowy takiego domku no i troche informacji o samej altanie??? Wymiary itd.

z góry dzięki!!!

P.S Nie wliczajac kosztów fundamentu bo niestety na mojej działce nie ma takiej możliwości
Awatar użytkownika
karmad
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 264
Od: 3 maja 2008, o 15:07
Lokalizacja: Warszawa / Grodzisk Mazowiecki

Post »

Same fotki pochodzą z przykładowego domu - niestety dokładnych parametrów budynku nie mam. Ale co do technologii wykonania ( do stanu surowego otwartego ) to wygląda następująco

Szkielet drewniany (5 cm x 15 cm) obity deską elewacyjną (45 mm grubości) – zamiennie obity płytą OSB

Konstrukcja dachu

Dach pokryty onduliną (bitumiczną płytą falowaną – gotowy z zewnątrz, od wewnątrz nieizolowany i bez obicia)

Konstrukcja podłogi i sufitopodłogi (bez pokrycia zewnętrznego)

Koszty wykonania takowego stanu oferowanego przez firmy bydowlane to od 450 do 650 zł za m2 powierzchni domu.
ODPOWIEDZ

Wróć do „NIEROŚLINNE tematy ogrodowe. Budowa domu. Wyposażenie ogrodu”