Rododendron i kwitnienie
- rafalkabat
- 30p - Uzależniam się...
- Posty: 40
- Od: 11 paź 2006, o 22:09
- Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
- Lokalizacja: Radom
Azalia jak ją zmusić żeby kwitła.
Mam azalię już czwarty rok i tylko raz mi zakwitła jak ją kupiłem i o d tej pory już mi więcej nie kwitła. Stosuję nawóz do azali podlewam gleba jest kwaśna stanowisko słoneczne i znów widzę że idą już liście a nie kwiaty. Co zrobić żeby zaczęła kwitnąć.
- anulka
- Przyjaciel Forum
- Posty: 2462
- Od: 23 mar 2007, o 21:26
- Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
- Lokalizacja: Szczecin
Wskazówki na temat uprawy i pielęgnacji azalii wielkokwiatowych i japońskich
Przygotowanie gleby
Wszystkie rośliny wrzosowate, do których także należą omawiane przez nas gatunki, wymagają gleby kwaśnej i przepuszczalnej. Najczęściej takiej w naszym ogrodzie nie mamy, a więc musimy zatroszczyć się o to, by stworzyć tym roślinom optymalne warunki wzrostu. W praktyce robimy to kopiąc dołki w miejscu gdzie chcemy azalie posadzić, i tak dla azalii wielkokwiatowej dołek taki powinien mieć średnicę około 70-80 cm i 30-40 cm głębokości, a dla azalii japońskiej odpowiednio 40-50 i 25-30 cm. Jeżeli gleba jest zbyt ciężka i może wystąpić ryzyko gromadzenia się wody, należy dołki te jeszcze pogłębić i zdrenować. Do tego celu może być użyty żwir, keramzyt czy np. potłuczone, stare gliniane doniczki. W tak przygotowane dołki wsypujemy kwaśnego torfu wymieszanego z dotychczasowym podłożem w proporcji zależnej od jego dotychczasowej kwasowości. Po wymieszaniu kwasowość otrzymanego podłoża nie powinna przekraczać pH 4,5 - 5.
Sadzenie
Roślina zanim trafi na miejsce stałe, musi być bardzo dobrze podlana. Jeżeli jest to możliwe pojemnik z rośliną należy umieścić na kilkanaście minut w naczyniu z wodą.Roślinę sadzimy w przygotowanym miejscu tak by powierzchnia bryły korzeniowej znalazła się 3-5 cm poniżej poziomu gruntu. Dobrym sposobem jest po posadzeniu nie ugniatanie ziemi a bardzo obfite jej podlanie, co spowoduje, że ziemia sama osiądzie dobrze obciskając bryłę korzeniową. Jako że wszystkie wrzosowate mają płytki system korzeniowy dobrze jest całość powierzchni wyściółkować korą drzew iglastych. Zabieg ten ograniczy wzrost chwastów, zmniejszy wysychanie podłoża i powoli zakwasza glebę. Od tego, jak szybko chcemy osiągnąć efekt zwartej plamy roślin zależy gęstość sadzenia. W przypadku azalii odstępy powinny wynosić 1-1,5 m, a w przypadku azalii japońskich 0,5- 0,7 m. Można posadzić rośliny gęściej, aby szybciej osiągnąć pożądany efekt, pamiętając w następnych latach o ich rozsadzeniu. Trzeba pamiętać, że im więcej roślin w grupie, im większa plama, tym efekt jest większy.
Podlewanie
Azalie i azalie japońskie bardzo nie lubią nadmiaru wilgoci, bardzo szybko prowadzi to do obumierania systemu korzeniowego, a z drugiej strony źle znoszą przesuszanie. Azalie należy podlewać umiarkowanie, najlepiej rano lub wieczorem miękką wodą ze stawu lub deszczówką.
Cięcie
Omawiane rośliny cięcia nie wymagają. Do zabiegów pielęgnacyjnych należy usuwanie uszkodzonych lub porażonych przez choroby czy szkodniki pędów. W przypadku azalii wielkokwiatowych zaleca się wyłamywanie przekwitniętych kwiatostanów, co bardzo korzystnie wpływa na przyszłoroczne kwitnienie.
Nawożenie
Dobrze jest rośliny wiosną nawieźć jednym z nawozów dla roślin kwaśnolubnych.Jednokrotne nawożenie w ciągu całego sezonu nawozem o spowolnionym działaniu również daje bardzo dobre wyniki. Trzeba przy tym pamiętać, że nie powinno się przekraczać dawek podawanych w instrukcji, azalie źle reagują na zasolenie i lepiej jest dać mniej niż za dużo. Nie powinno się nawozić roślin nawozami o dużej zawartości azotu od połowy lipca. Sypiąc nawóz pod roślinę należy zwracać uwagę by pył z nawozu nie osiadł na liściach, gdyż może on je spalić .Gdy istnieje takie podejrzenie należy roślinę szybko i dokładnie spłukać wodą. Nawozu nie należy sypać centralnie w środek krzewu lecz w pewnej odległości od niego, około 20- 30 cm.
Ochrona roślin
Najczęściej spotykanym szkodnikiem na krzewach azalii jest opuchlak truskawkowiec. Ten niewielki chrząszcz wygryza zatokowe wżery na liściach. Większe szkody czyni jego larwa, która żerując na korzeniach i szyjce korzeniowej doprowadza niejednokrotnie do obumierania całej rośliny. Po zauważeniu pierwszych wżerów, co ma miejsce najczęściej z końcem maja, rośliny należy trzykrotnie opryskać (co 7-10 dni) preparatem Fastac lub Decis lub innym używanym do zwalczania np. stonki ziemniaczanej. Można także zastosować biologiczną metodę zwalczania preparatem nicieniowym Larvanem. Do najczęściej spotykanych chorób niszczących pędy i liście azalii jest mączniak prawdziwy azalii. Mączniak jest choroba grzybową pojawiającą się w postaci białego, mączystego nalotu zwykle od lipca do jesieni. Aby ograniczyć źródło infekcji należy usuwać i palić wszystkie opadające liście, a po zauważeniu pierwszych objawów należy zastosować oprysk jednym z preparatów: Score 250 EC, Discus 500 WG, Nimrod 250 EC, Saprol 190 EC lub preparatami biologicznymi: Biosept 33 SL lub Bioczos BR.Zagadnienia związane z ochroną wymagają szerszej wiedzy. Zalecamy skorzystanie z fachowej literatury lub pomocy ekspertów.
Przygotowanie gleby
Wszystkie rośliny wrzosowate, do których także należą omawiane przez nas gatunki, wymagają gleby kwaśnej i przepuszczalnej. Najczęściej takiej w naszym ogrodzie nie mamy, a więc musimy zatroszczyć się o to, by stworzyć tym roślinom optymalne warunki wzrostu. W praktyce robimy to kopiąc dołki w miejscu gdzie chcemy azalie posadzić, i tak dla azalii wielkokwiatowej dołek taki powinien mieć średnicę około 70-80 cm i 30-40 cm głębokości, a dla azalii japońskiej odpowiednio 40-50 i 25-30 cm. Jeżeli gleba jest zbyt ciężka i może wystąpić ryzyko gromadzenia się wody, należy dołki te jeszcze pogłębić i zdrenować. Do tego celu może być użyty żwir, keramzyt czy np. potłuczone, stare gliniane doniczki. W tak przygotowane dołki wsypujemy kwaśnego torfu wymieszanego z dotychczasowym podłożem w proporcji zależnej od jego dotychczasowej kwasowości. Po wymieszaniu kwasowość otrzymanego podłoża nie powinna przekraczać pH 4,5 - 5.
Sadzenie
Roślina zanim trafi na miejsce stałe, musi być bardzo dobrze podlana. Jeżeli jest to możliwe pojemnik z rośliną należy umieścić na kilkanaście minut w naczyniu z wodą.Roślinę sadzimy w przygotowanym miejscu tak by powierzchnia bryły korzeniowej znalazła się 3-5 cm poniżej poziomu gruntu. Dobrym sposobem jest po posadzeniu nie ugniatanie ziemi a bardzo obfite jej podlanie, co spowoduje, że ziemia sama osiądzie dobrze obciskając bryłę korzeniową. Jako że wszystkie wrzosowate mają płytki system korzeniowy dobrze jest całość powierzchni wyściółkować korą drzew iglastych. Zabieg ten ograniczy wzrost chwastów, zmniejszy wysychanie podłoża i powoli zakwasza glebę. Od tego, jak szybko chcemy osiągnąć efekt zwartej plamy roślin zależy gęstość sadzenia. W przypadku azalii odstępy powinny wynosić 1-1,5 m, a w przypadku azalii japońskich 0,5- 0,7 m. Można posadzić rośliny gęściej, aby szybciej osiągnąć pożądany efekt, pamiętając w następnych latach o ich rozsadzeniu. Trzeba pamiętać, że im więcej roślin w grupie, im większa plama, tym efekt jest większy.
Podlewanie
Azalie i azalie japońskie bardzo nie lubią nadmiaru wilgoci, bardzo szybko prowadzi to do obumierania systemu korzeniowego, a z drugiej strony źle znoszą przesuszanie. Azalie należy podlewać umiarkowanie, najlepiej rano lub wieczorem miękką wodą ze stawu lub deszczówką.
Cięcie
Omawiane rośliny cięcia nie wymagają. Do zabiegów pielęgnacyjnych należy usuwanie uszkodzonych lub porażonych przez choroby czy szkodniki pędów. W przypadku azalii wielkokwiatowych zaleca się wyłamywanie przekwitniętych kwiatostanów, co bardzo korzystnie wpływa na przyszłoroczne kwitnienie.
Nawożenie
Dobrze jest rośliny wiosną nawieźć jednym z nawozów dla roślin kwaśnolubnych.Jednokrotne nawożenie w ciągu całego sezonu nawozem o spowolnionym działaniu również daje bardzo dobre wyniki. Trzeba przy tym pamiętać, że nie powinno się przekraczać dawek podawanych w instrukcji, azalie źle reagują na zasolenie i lepiej jest dać mniej niż za dużo. Nie powinno się nawozić roślin nawozami o dużej zawartości azotu od połowy lipca. Sypiąc nawóz pod roślinę należy zwracać uwagę by pył z nawozu nie osiadł na liściach, gdyż może on je spalić .Gdy istnieje takie podejrzenie należy roślinę szybko i dokładnie spłukać wodą. Nawozu nie należy sypać centralnie w środek krzewu lecz w pewnej odległości od niego, około 20- 30 cm.
Ochrona roślin
Najczęściej spotykanym szkodnikiem na krzewach azalii jest opuchlak truskawkowiec. Ten niewielki chrząszcz wygryza zatokowe wżery na liściach. Większe szkody czyni jego larwa, która żerując na korzeniach i szyjce korzeniowej doprowadza niejednokrotnie do obumierania całej rośliny. Po zauważeniu pierwszych wżerów, co ma miejsce najczęściej z końcem maja, rośliny należy trzykrotnie opryskać (co 7-10 dni) preparatem Fastac lub Decis lub innym używanym do zwalczania np. stonki ziemniaczanej. Można także zastosować biologiczną metodę zwalczania preparatem nicieniowym Larvanem. Do najczęściej spotykanych chorób niszczących pędy i liście azalii jest mączniak prawdziwy azalii. Mączniak jest choroba grzybową pojawiającą się w postaci białego, mączystego nalotu zwykle od lipca do jesieni. Aby ograniczyć źródło infekcji należy usuwać i palić wszystkie opadające liście, a po zauważeniu pierwszych objawów należy zastosować oprysk jednym z preparatów: Score 250 EC, Discus 500 WG, Nimrod 250 EC, Saprol 190 EC lub preparatami biologicznymi: Biosept 33 SL lub Bioczos BR.Zagadnienia związane z ochroną wymagają szerszej wiedzy. Zalecamy skorzystanie z fachowej literatury lub pomocy ekspertów.
Różanecznik-znów nie zakwitnie!
Witam,
mam problem z różanecznikiem.Jużpo raz drugi nie zakwitnie Co może być tego przyczyną?
Roślina jest zdrowa i jędrna, brak oznak chorobowych.
Na jesień dałam jej nawozu interwencyjnego dla różaneczników, ma kwaśną glebę.
Wydaje się, że rośnie w optymalnych warunkach.
Czy ktoś ma podobny problem?
Proszę o radę
mam problem z różanecznikiem.Jużpo raz drugi nie zakwitnie Co może być tego przyczyną?
Roślina jest zdrowa i jędrna, brak oznak chorobowych.
Na jesień dałam jej nawozu interwencyjnego dla różaneczników, ma kwaśną glebę.
Wydaje się, że rośnie w optymalnych warunkach.
Czy ktoś ma podobny problem?
Proszę o radę
kwitnienie
po przekwitnieniu trzeba oberwać kwiaty zwiędłe -czy to już robiłaś?
Pąki kwietowe i liściowe roślinki zawiązują latem, więc jedno nawożenie jesienia juz nie pomoże. Teraz jest wiosna i zacznij swoją roślinkę nawozić regularnie według zaleceń.
A może faktycznie to jeszcze zbyt mała roślinka do wydania kwiatów
A może faktycznie to jeszcze zbyt mała roślinka do wydania kwiatów
I moje róże http://forumogrodnicze.info/viewtopic.p ... 74&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
I ogród http://forumogrodnicze.info/viewtopic.php?f=2&t=21086" onclick="window.open(this.href);return false;
I ogród http://forumogrodnicze.info/viewtopic.php?f=2&t=21086" onclick="window.open(this.href);return false;