Powrót na główną stronę Forum.

Ogrodniczo Działkowe Forum.
Najlepsi polscy fachowcy. Bazy wiedzy praktycznej. Porady.
Opryskiwacz
* Rejestracja    * Pomoc   * Wyszukiwarka    * Zaloguj 
   ::  Koronawirus - Licznik ::     ::  Koronawirus (bez Chin) ::    

Strefa czasowa: UTC + 2



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w temacie  [ Posty: 65 ] 
Przeszukiwarka poniższego WĄTKU:
Idź do strony nr...     1, 2, 3, 4  
Autor Wiadomość
affa
 Tytuł: Budowa oczka wodnego
PostNapisane: 19 lip 2009, o 10:27 
Offline
100p
100p
Avatar użytkownika
Postów: 173
Skąd: Górny Śląsk

 1 szt.
Witam wszystkich. Do tej pory tylko czytałam o doświadczeniach i podziwiałam efekty pracy innych, teraz czas aby samej wziąć się do organizowania ogrodu.
Marzy mi się oczko wodne w stylu formalnym (taka bardziej forma architektoniczna) ale nie do końca mam pojęcie jak się do tego zabrać. Oczko miałoby być w kształcie litery L o bokach równej długości (wewnętrzny wymiar ok. 1m, szerokość ok. 0,5m, głębokość 0,3 do 0,5m), nieznacznie powyżej poziomu trawnika, obłożone płytami kamiennymi. W narożniku chciałabym na niewielkim podwyższeniu w kształcie kwadratu umieścić kamienie i niewielką fontannę a woda spływałaby do zbiornika poniżej. (inspirowane zdjęciami poniżej).

Obrazek Obrazek

Nie planuję rybek. Rosliny to temat otwarty :D Na zimę oczko byłoby osuszane i zabezpieczane. Osoba, która miałaby je wykonać proponuje wymurowanie całości z kostek granitowych (zarówno dno jak i boki). Mam jednak wiele wątpliwości i jeszcze większy mętlik. Poszukałam w necie, znalazłam trochę informacji i próbuję je usystematyzować. Proszę o korektę mojego rozumowania i o uwagi.

Wyobrażenie na podstawie informacji znalezionych na forum i w necie ?
a. wykopać dół, wyprofilować,
b. zrobić fundament pod ścianki
c. wyłożyć geowłókniną lub workami
d. wyłożyć folią EPDM tak aby folia wywijała się na brzegi dołu ok. 0,5m,
e. wylać dno ze zbrojonego betonu,
f. wymurować ścianki (z bloczków betonowych?, kostek granitowych?). Znalazłam gdzieś informację, że wymurować w pewnym odstępie od ścian wykopanego dołu a w powstałą przerwę wlać beton.
g. Na górę przykleić płyty jako obrzeże
Spróbowałam to narysować

Obrazek

Pytania jakie mnie nurtują:
1. Jeżeli dno byłoby zagęszczone (jest maszyna), to czy potrzeba robić fundamenty pod ścianki?
2. Czy mogę zamiast betonu zbrojonego zrobić dno tylko z kostek granitowych lub dać prostokątne płyty granitowe ? Czy łączenia między kamieniami pomalować czymś wodoszczelnym?
3. Czy wlewać beton pomiędzy grunt a ścianki? A może steropian wodoodporny jako izolacja?
4 Czy jako zaprawa wystarczy beton z betoniarki + dodany jakiś uszczelniacz?
4. Gdzie umieścić filtr, steliryzator UV? Czy potrzebuję inne urządzenia?

Czekam na wszelkie uwagi.
Pozdrawiam. Anna


Góra   
  Zobacz profil      
 
Pawel Woynowski
 Tytuł: Re: Budowa oczka w stylu formalnym
PostNapisane: 21 lip 2009, o 04:13 
Offline
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Postów: 1578
Skąd: Warszawa

 więcej niż 1 szt.
affa napisał(a):
Pytania jakie mnie nurtują:
1. Jeżeli dno byłoby zagęszczone (jest maszyna), to czy potrzeba robić fundamenty pod ścianki?

Trzeba, ciężar wody ok 450 kg +ciężar materiałów, da ok 1,5 t nacisku na grunt.
Cytuj:
2. Czy mogę zamiast betonu zbrojonego zrobić dno tylko z kostek granitowych lub dać prostokątne płyty granitowe ? Czy łączenia między kamieniami pomalować czymś wodoszczelnym?

Na dnie musi być zbrojona wylewka, ponieważ przenosi ona cały ciężar wody.
Cytuj:
3. Czy wlewać beton pomiędzy grunt a ścianki? A może steropian wodoodporny jako izolacja?

Nie ma takiej potrzeby. Przy wysokości ścianek ok 60 cm (bo tyle proponuję dać) w zupełności wystarczą same pustaki z keramzytu lub betonu, keramzytowe są lżejsze i w zupełności wystarczą do takiej inwestycji. http://www.super-nova.pl/oferta.php
Cytuj:
4. Czy jako zaprawa wystarczy beton z betoniarki + dodany jakiś uszczelniacz?

A w jakim celu uszczelniacz skoro cała konstrukcja niecki jest poza izolacją.
Cytuj:
4. Gdzie umieścić filtr, sterylizator UV? Czy potrzebuję inne urządzenia?

Jeśli będą tam jedynie rośliny, to żadne filtry i sterylizatory nie są potrzebne, rośliny same sobie poradzą z oczyszczaniem wody z azotanów. I najlepiej gdyby część z tych roślin była z grupy roślin pływających takie jak pistia, hiacynt, limnobium, są to rośliny zaliczane do grupy roślin oczyszczających wodę, lecz są to rośliny nie zimujące w naszych warunkach, i traktowane jak jednoroczne, nawet schowane przed mrozem nie przezimują.
Jeśli natomiast, mają być ryby, to przydała by się poza roślinami pompa i filtr biologiczny. Wtedy te urządzenia trzeba by było umieścić poza niecką zbiornika, w komorze, lub ostatecznie umieścić wewnątrz zbiornika, lecz to wygląda nie estetycznie ze względu na kable przechodzące przez brzeg.

Poniżej prezentuje rysunek który tłumaczy dlaczego nie trzeba stosować żadnych uszczelniaczy do zaprawy. Przyjąłem głębokość zbiornika na 60 cm, ze względu na potrzeby roślin rosnących wewnątrz. Np. miniaturowe grzybienie potrzebują minimum 50 cm wody.

Obrazek

Przy takim rozwiązaniu konstrukcji zbiornika, nie potrzeba zalewać betonu między ścianę zbiornika wykonaną z pustaków keramzytowych a grunt. Pustaki są wewnątrz zbrojone prętami zbrojeniowymi zalanymi do wnętrza pustaków rzadkim betonem.

Dno zbiornika proponuję zalać samopoziomującą, mrozoodporną wylewką pod terakotę np. firmy CEKOL L-01 Zaprawę CEKOL L-01 można stosować w dowolnej ilości warstw, lecz tak, aby grubość jednej warstwy nie przekraczała 20 mm. Myślę, że trzy warstwy w zupełności wystarczą. Przed wylaniem kolejnej warstwy, powierzchnię należy zagruntować emulsją gruntującą CEKOL DL-80. A następnie jak już wyschnie, całość zaimpregnować impregnatem do wyrobów betonowych - BELWEDER, lub uniwersalnym do betonu i piaskowca S-Grunt.

To samo dotyczy, jeśli oczywiście wykorzystasz do zamaskowanie EPDM płytki elewacyjne wykonane z piaskowca, płytki powinny być również zaimpregnowane, aby piaskowiec nie chłonął wody. Płytki muszą mieć tył gładki, wtedy lepiej klei się je do przyklejonego wcześniej do pustaków EPDM, stosuje się do tego celu klej Adhesive 5000 do łączenia EPDM z betonem (pustakami) i kamieniem (płytki elewacyjne). Po 48 godzinach od klejenia można zalewać wodę do niecki. A po dwóch tygodniach od zalania sadzić rośliny.

Gdybyś miała jeszcze jakieś pytania to pisz śmiało, odpowiem w miarę swoich możliwości.

_________________
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne


Góra   
  Zobacz profil      
 
x_P-42
 Tytuł:
PostNapisane: 21 lip 2009, o 12:55 
Offline
---
Postów: 4059

 0 szt.
Bardzo interesujące rady.Przyznam,że z ciekwoscia przeczytałam, bo także myślę o takim zbiorniku.Dziękuję:)


Góra   
  Zobacz profil      
 
affa
 Tytuł:
PostNapisane: 22 lip 2009, o 07:05 
Offline
100p
100p
Avatar użytkownika
Postów: 173
Skąd: Górny Śląsk

 1 szt.
Dziękuję bardzo :D . Odpowiedź i doskonale wykonany rysunek bardzo mi pomogły. Muszę po pracy sprawdzić jak wygląda EPDM, gdyż w tej chwili, "na sucho" nie bardzo wyobrażam sobie wykładanie folią zbiornika o ściankach schodzących się pod kątem 90 stopni. Robić zakładki? Przyklejać powstały nadmiar folii do folii wyściełającej ścianki?
Będe informować o postępach w budowie. Anna


Góra   
  Zobacz profil      
 
Pawel Woynowski
 Tytuł:
PostNapisane: 23 lip 2009, o 00:27 
Offline
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Postów: 1578
Skąd: Warszawa

 więcej niż 1 szt.
affa napisał(a):
Muszę po pracy sprawdzić jak wygląda EPDM, gdyż w tej chwili, "na sucho" nie bardzo wyobrażam sobie wykładanie folią zbiornika o ściankach schodzących się pod kątem 90 stopni. Robić zakładki? Przyklejać powstały nadmiar folii do folii wyściełającej ścianki?


Do tego typu uszczelnień (regularny kształt) nie używamy jednej płachty EPDM. Stosujemy pasy EPDM które są klejone na styku dna ze ścianami, na zakład 10 cm, specjalną taśmą wulkanizującą obie części, wcześniej miejsca klejenia trzeba oczyścić odpowiednim preparatem, który zmiękczy folię w miejscu klejenia. Połączenia takie są szczelne, i wytrzymałe tak jak sama folia EPDM. Jest to o tyle praktyczna technika, że w efekcie wychodzi mniej materiału izolacyjnego. Mało tego, izolując zbiornik folią EPDM, możemy również robić szczelne i trwałe przejścia rur przez izolację.
Na Twój zbiornik potrzeba będzie trzy fragmenty EPDM o wymiarach 50 cm x 60 cm, 100 cm x 50 cm te dwa fragmenty sklejone razem będą tworzyły dno. Na boki potrzebujesz fragment o wymiarach 4,10 x 100 cm. Co daje w sumie 5,70 m2. EPDM sprzedawane jest z rolki o szerokości 6,10 m. W związku z tym potrzebujesz kupić 1 mb. Po wycięciu z tego materiału tych trzech fragmentów pozostanie jedynie pas folii o długości 6,10m x 40 cm. Aby móc układać i przyklejać płytki, folia musi być równa, bez fałd.
Poniżej rysunki poglądowe dotyczące klejenia folii EPDM:

Obrazek
Obrazek

ps. Gdybyś miała jakieś pytania to będę dopiero w niedzielę wieczorem.

_________________
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne


Góra   
  Zobacz profil      
 
affa
 Tytuł:
PostNapisane: 27 lip 2009, o 20:51 
Offline
100p
100p
Avatar użytkownika
Postów: 173
Skąd: Górny Śląsk

 1 szt.
Dziękuję za informacje. Budowa oczka zacznie się pod koniec tego lub z początkiem następnego tygodnia. Wczoraj rozrysowałam oczko w terenie (zakończono właśnie brukować plac pod altanę, z którą oczko będzie sąsiadować) i mój mąż zdecydował, że powinno być większe :D . Dzięki rysunkom bez problemu wyliczę ilość potrzebnych materiałów. Brzeg zamierzam obłożyc albo płytami łupku grafitowego lub serpentynitu. Co do wyłożenia środka myslałam o płytkach granitowych polerowanych (znalazłam tanie w Castoramie).


Góra   
  Zobacz profil      
 
romekeski
 Tytuł:
PostNapisane: 28 lip 2009, o 09:30 
Offline
0p - Nowonarodzony
0p - Nowonarodzony
Postów: 9
Skąd: Dolny Śląsk
affa napisał(a):
Dziękuję za informacje. Budowa oczka zacznie się pod koniec tego lub z początkiem następnego tygodnia. Wczoraj rozrysowałam oczko w terenie (zakończono właśnie brukować plac pod altanę, z którą oczko będzie sąsiadować) i mój mąż zdecydował, że powinno być większe :D . Dzięki rysunkom bez problemu wyliczę ilość potrzebnych materiałów. Brzeg zamierzam obłożyc albo płytami łupku grafitowego lub serpentynitu. Co do wyłożenia środka myslałam o płytkach granitowych polerowanych (znalazłam tanie w Castoramie).


Witam,
proponuję rozważyć inną metodę budowy zbiorniczka:

- płytę denną (grubość 15 cm) należy wylać z betonu B25 klasa wodoszczelności W6. Szalunek powinien być uszczelniony mocną folią budowlaną. Beton uzbroić siatkami zbrojeniowymi z drutu 4mm, wyprowadzic pręty zbrojeniowe do połączenia ze zbrojeniem ścianek. Po zalaniu szalunku betonem należy go koniecznie zawibrować (innaczej nie będzie miał wymaganej klasy wodoszczelności) np. wibratorem buławowym (koszt wypożyczenia wibratora to ok. 50 zł za dobę).

- po trzech dniach można ustawić szalunki na ścianki. Szalunki (również uszczelnione folią, lub posmarowane preparatem antyadhezyjnym) można wykonać np z płyty osb lub desek. Grubość ścianek 15 cm, beton taki sam jak na fundament, zbrojenie takie same i koniecznie beton zawibrowany.

- dla pewności uszczelnienia styku ścianek z płytą denną trzeba na płycie, przed wylaniem betonu na ścianki, należy zamontować sznur bentonitowy (cena - 8 zł za metr bieżący), na środku szalunku pod ścianki.

I gotowe...

Betoniarnia oczywiście tak małej ilości betonu nie będzie chciała przywieźć. Przywiozą pewnie minimum 1 m3. Czyli trzeba będzie zamówić dwa razy po jednym metrze betonu - koszt około 230 zł za m3. Doliczą też pewnie sobie za transport, po 100 zł za każdy. Czyli koszt betonu z transportem to ok. 660 zł. Nadwyżkę betonu można gdzieś wykorzystać.

Nawet jeśli większość betonu zostanie zmarnowana to koszt wykonania będzie niższy, a izolacja bezpieczniejsza w użytkowaniu.

Pozdrawiam

Roman


Góra   
  Zobacz profil      
 
Pawel Woynowski
 Tytuł:
PostNapisane: 28 lip 2009, o 16:19 
Offline
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Postów: 1578
Skąd: Warszawa

 więcej niż 1 szt.
affa napisał(a):
Dziękuję za informacje. Budowa oczka zacznie się pod koniec tego lub z początkiem następnego tygodnia. Wczoraj rozrysowałam oczko w terenie (zakończono właśnie brukować plac pod altanę, z którą oczko będzie sąsiadować) i mój mąż zdecydował, że powinno być większe :D . Dzięki rysunkom bez problemu wyliczę ilość potrzebnych materiałów.

Pamiętaj tylko o materiałach do klejenia i sklejania EPDM. Do sklejania EPDM stosuje sie specjalne samoprzylepne, a w zasadzie samo wulkanizujące taśmy, oraz płyn do czyszczenia i zmiękczania miejsc klejenia.
EPDM trzeba przed wykładaniem płytkami przykleić na całej powierzchni do konstrukcji niecki odpowiednim klejem do klejenia EPDM do betonu. A następnie tym samym klejem kleisz do niego płytki, poczynając od dołu. Jak chcesz to prześlę Ci na e-meil instrukcje montowania EPDM firmy Firestone (plik pdf), myślę że sposób montowania EPDM innej firmy jest taki sam.
Cytuj:
Brzeg zamierzam obłożyć albo płytami łupku grafitowego lub serpentynitu. Co do wyłożenia środka myślałam o płytkach granitowych polerowanych (znalazłam tanie w Castoramie).

Zamiast łupka grafitowego polecił bym Ci raczej, łupki filitowy, porfirowy, lub gnejsowy, są trwalsze i nie wchodzą w reakcje z wodą.

_________________
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne


Góra   
  Zobacz profil      
 
affa
 Tytuł:
PostNapisane: 2 paź 2009, o 22:29 
Offline
100p
100p
Avatar użytkownika
Postów: 173
Skąd: Górny Śląsk

 1 szt.
Witam po przerwie. Prace nad oczkiem opóźniły się o ponad miesiąc, ale są już pewne postępy :) . Ogród zaczyna się powoli zmieniać :D .

Obrazek

Oczko zostało już wybudowane - no, tak w połowie :roll: Zdjęcie zrobiłam dziś wieczór, więc wybaczcie kiepskie światło.

Obrazek Obrazek

Dno - beton zbrojony ok 20cm, boki beton zbrojony i bloczki betonowe. Zwiększyły się też wymiary - z planowanej na papierze szerokości 70cm do 1,1m. W przyszłym tygodniu - jeżeli będzie sucho - przyklejona zostanie folia EPDM. Zdecydowaliśmy na dodanie podwyższenia (trudno nazwać to kaskadą :wink: ), z którego spływać będzie woda. Musimy go jeszcze wymurować i ciągle poszukujemy kamienia, który miałby w miarę regularne kształty.
Mam prośbę o rady.
1. Nie wiem jak dobrać pompę. Czy zatapialna to dobry pomysł? Spróbowałam to naszkicować.

Obrazek

Czy wydajność ok 1000l/h, z wysokością podnoszenia do 2 m wystarczy? Jaką byście polecali? Czy taka pompa powinna pracować non-stop, czy też być wyłączana np. gdy wychodzimy do pracy?
2. Przeczytałam gdzieś propozycję umieszczenia pompy w perforowanym zbiorniku. Dlaczego?
3. Na wymurowane ścianki myślałam, aby dać jakąś kratę i na to kamienie maskujące końcówkę rurki z wodą. Ale co wewnątrz komina-kwadratu? Będzie tam spływać trochę wody nawet jeżeli zamiast kraty dam płytę. Zasypać?
4. Na niektórych rysunkach pana Pawła widziałam opisany zawór pływakowy od WC. Po co?
5. Planuję trochę roślin (miniaturowa lilia, pistia, może hiacynt) ale niezbyt dużo. Oczko jest w miejscu dość nasłonecznionym. Czy powinnam zamontować filtr UV? Gdzieś przeczytałam, że torf, zakwaszając wodę, hamuje rozwój glonów? Umieścić go w jakimś pojemniku w "kominie"?

Przepraszam za tak długi post, ale czytając o budowie kaskad/fontann, ciągle rodzą mi się nowe pytania.
Dziękuję i pozdrawiam, Anna.


Góra   
  Zobacz profil      
 
affa
 Tytuł:
PostNapisane: 3 paź 2009, o 19:53 
Offline
100p
100p
Avatar użytkownika
Postów: 173
Skąd: Górny Śląsk

 1 szt.
Człowiek uczy się całe życie :oops: :lol:
Ilekroć czytałam swój temat korzystając z innego komputera niż własny, domowy, nie widziałam żadnych zdjęć i zastanawiałam się dlaczego. Teraz także - otwieram temat w pracy i widzę same krzyżyki.... Nic dziwnego, że nikt nie chce mi pomóc :roll: skoro wgrywam zdjęcia z własnego dysku i z chwilą zamknięcia systemu są one niedostępne.
Zmieniłam adresy zdjęć. Mam nadzieję, że teraz będzie lepiej i ktoś mi doradzi.

W międzyczasie znalazłam informację do czego służy zawór pływakowy od WC. Chyba nie będzie mi potrzebny :)

_________________
Pozdrawiam. Anna


Góra   
  Zobacz profil      
 
Pawel Woynowski
 Tytuł:
PostNapisane: 5 paź 2009, o 04:26 
Offline
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Postów: 1578
Skąd: Warszawa

 więcej niż 1 szt.
affa napisał(a):
Oczko zostało już wybudowane - no, tak w połowie :roll: Zdjęcie zrobiłam dziś wieczór, więc wybaczcie kiepskie światło.

To powtórz je w ciągu dnia, i pokaż jak zrobiliście te przejście przez murek pod kaskadą (ta widoczna na fotce rurka)
Cytuj:
Mam prośbę o rady.
1. Nie wiem jak dobrać pompę. Czy zatapialna to dobry pomysł? Spróbowałam to naszkicować

Szkoda że tak późno pokazujesz ten rysunek, już po wybudowaniu zbiornika,
ponieważ można to było wymyślić trochę inaczej. Chodzi o samą kaskadę i tę fontannę na kamykach. Obawiam się ze woda wypływająca z niej nie będzie się przelewać przez krawędź, a jedynie znikać między kamieniami na ruszcie.
Cytuj:
Czy wydajność ok 1000l/h, z wysokością podnoszenia do 2 m wystarczy? Jaką byście polecali?

Obawiam się że może być za mała. Wszystko Zależy to od tego jaki efekt chcesz uzyskać i jakie będą parametry tej ewentualnej kaskady, chodzi o jej szerokość, np coś takiego:

Obrazek

Jeśli efekt ma być taki to potrzebne by były niektóre elementy, takie jak przelew szczelinowy,

Obrazek Obrazek

pompa o wydajności co najmniej 200 do 300 l/min, na wysokości 1,5m, Np coś takiego
Obrazek

Dodatkowo kosz ssawny:
Obrazek Obrazek
Całość łączymy orurowaniem 1 1/2 cala.

Cytuj:
Czy taka pompa powinna pracować non-stop, czy też być wyłączana np. gdy wychodzimy do pracy?

Pompa może chodzić wtedy kiedy chcemy aby pracowała kaskada, jedynie w oczkach wodnych z filtracją biologiczną pompy powinny pracować non stop aby zapewnić bakteriom nitryfikacyjnym tlen i pożywienie.
Cytuj:
2. Przeczytałam gdzieś propozycję umieszczenia pompy w perforowanym zbiorniku. Dlaczego?

Chodzi o zamaskowanie pompy w oczku. Taki perforowany zbiornik wbudowuje się w brzeg oczka wewnątrz niego i maskuje np. kamieniami. Tobie to nie potrzebne, takie rozwiązanie.
Cytuj:
3. Na wymurowane ścianki myślałam, aby dać jakąś kratę i na to kamienie maskujące końcówkę rurki z wodą. Ale co wewnątrz komina-kwadratu? Będzie tam spływać trochę wody nawet jeżeli zamiast kraty dam płytę. Zasypać?

Nie trzeba zasypywać, proponuję zrobić to tak:

Obrazek

W "kominie" instalujesz całą armaturę wraz z pompą i filtrem UV, który będzie niezbędny w takim oczku, w przeciwnym wypadku nie poradzisz sobie z glonami.

Cytuj:
4. Na niektórych rysunkach pana Pawła widziałam opisany zawór pływakowy od WC. Po co?

Owszem używam takich, niedawno trafiłem na specjalny taki zwór do oczek i fontann ogrodowych. Zabezpieczam w ten sposób ubytki wody spowodowane parowaniem, szczególnie jeśli w układzie będzie kaskada. Zabezpiecza to pompę przed pracą na sucho w razie ubytku wody. Za pomocą tego zaworu podłączonego do instalacji wodociągowej masz stały poziom wody w zbiorniku.

Obrazek Obrazek

Inną sprawą jest spuszczenie wody na okres zimowy, dlatego ważny jest spust denny:

Obrazek Obrazek

Korek spustu jest wytoczony z rury ze stali nierdzewnej z przyspawaną do niej "grubą nakrętką", wokół rury jest włożony gumowy orning. korek po włożeniu go do rury ze stali nierdzewnej, wpuszczonej w dno, uszczelnia go swoim ciężarem.
Poza tym jeśli nie chcesz aby Ci woda wylewała się na ogród po obfitych deszczach to trzeba zrobić jeszcze przelew, widoczny na rysunku
Cytuj:
5. Planuję trochę roślin (miniaturowa lilia, pistia, może hiacynt) ale niezbyt dużo. Oczko jest w miejscu dość nasłonecznionym. Czy powinnam zamontować filtr UV? Gdzieś przeczytałam, że torf, zakwaszając wodę, hamuje rozwój glonów? Umieścić go w jakimś pojemniku w "kominie"?

Grzybienie nie lubią spadającej wody, lubią spokojną toń, ale możesz spróbować posadzić ją dalej od kaskady, o ile to będzie możliwe w tak małym zbiorniku, pistie to rośliny sezonowe, u nas traktowane jako jednoroczne, hiacynty lubią wodę bogatą w składniki pokarmowe, czego u Ciebie nie będzie, ze względu na mała powierzchnię, poza tym są trudne w uprawie, i rzadko kwitną w naszych warunkach. Proponował bym raczej ciborę zmienną, dobrze się prezentuje w takim zbiorniku, lecz ina również nie toleruje naszych zim i na ten okres musi być przenoszona do pomieszczenia. Na brzegu tuż obok kaskady posadził bym klon japoński odmianę o wiśniowych liściach, bardzo ładnie będzie się tam prezentował.

Gdybyś miała jeszcze jakieś pytania to wal śmiało.

_________________
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne


Góra   
  Zobacz profil      
 
affa
 Tytuł:
PostNapisane: 7 paź 2009, o 00:35 
Offline
100p
100p
Avatar użytkownika
Postów: 173
Skąd: Górny Śląsk

 1 szt.
Dziekuję za odpowiedź. :) Mąż zajął się doborem pompy ;:101
Boki oczka są już wybudowane i niektóre zaproponowane rozwiązania nie są możliwe do wprowadzenia. Zdjęcia zrobię, jak tylko przestanie padać. Ludzie, którzy mają układać folię EPDM, czekają kiedy zrobi się sucho.
Inspiracją dla mini kaskady było to zdjęcie:

Obrazek

Po przejrzeniu szeregu dyskusji znalazłam takie rozwiązanie zaproponowane przez Ciebie, Pawle

Obrazek

i pomyslałam, że mogłabym je zastosować w naszym oczku.

Obrazek

Dodatkowo mąż od czasu do czasu wspomina, że tak może mała fontanna :shock: :) wypływałaby z kamieni. Przyznaję, że w takim przypadku pomysł z ułożeniem kamieni na kracie nie jest dobry - może jakaś płyta uszczelniona folią? W każdym razie dostęp do środka komina będzie bardzo utrudniony (a może wręcz niemożliwy - wąsko 50cm i głębokość 60cm+30cm plus demontaż góry).
Wodę na zimę chcemy spuszczać, wykorzystując pompę, którą pompujemy deszczówkę ze zbiorników do podlewania ogrodu. Przelewu także nie wykonaliśmy ze względu na koszty. Poziom wody będzie ok 5 cm poniżej poziomu gruntu, do tego kamień na obrzeża grubości ok. 10cm. W razie bardzo duzych opadów - wrzucimy ww. pompę do środka.

_________________
Pozdrawiam. Anna


Góra   
  Zobacz profil      
 
Pawel Woynowski
 Tytuł:
PostNapisane: 8 paź 2009, o 02:41 
Offline
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Postów: 1578
Skąd: Warszawa

 więcej niż 1 szt.
affa napisał(a):
Po przejrzeniu szeregu dyskusji znalazłam takie rozwiązanie zaproponowane przez Ciebie, Pawle
Obrazek
i pomyslałam, że mogłabym je zastosować w naszym oczku.

Lecz w tym rozwiązaniu dolny zbiornik przykryty jest rusztem z ułożonymi na nim mniejszymi kamieniami, i pompa jest nie widoczna, tak jak i zawór pływakowy,a kamienie po których spływa kaskada ułożone są w korycie z ułożonymi po bokach kamieniami, które są uszczelnione zaprawą tak aby woda sływała po dużych kamieniach.
Cytuj:
Dodatkowo mąż od czasu do czasu wspomina, że tak może mała fontanna :shock: :) wypływałaby z kamieni. Przyznaję, że w takim przypadku pomysł z ułożeniem kamieni na kracie nie jest dobry - może jakaś płyta uszczelniona folią?

Moja propozycja dotyczyła kaskady wypływającej szczeliną z kamiennego murka nadbudówki. A ta widoczna na rysunku "krata" to klapa ławka, którą w razie potrzeby dostępu do pompy czy zaworu regulującego strumień może być otwierana.
Jeśli chcesz w tym miejscu umieścić kamienie to proponuję zrobić to tak:

Obrazek

Kamienie wyłożone będą na folii EPDM położonej na sklejce wodoodpornej o grubości 30 mm opartej na 4 kątownikach np. 30 x 30 x 5mm, przykręconych wewnątrz "studni" na jej 4 bokach. Folię powinno się wmurować wokół "studni" między kamienie powyżej planowanego lustra wody w fontannie źródełku (wysokość 1 kamienia), natomiast na bokach gdzie ma się przelewać, pod kamieniem nad którym spływać będzie woda do zbiornika. Oczywiście kamienie te powinny być połączone zaprawą cementową.
Cytuj:
Poziom wody będzie ok 5 cm poniżej poziomu gruntu, do tego kamień na obrzeża grubości ok. 10cm. W razie bardzo dużych opadów - wrzucimy ww. pompę do środka.

Ciekaw jestem jak to zda egzamin z tym pompowaniem w czasie dużych opadów, myślę że to raczej nie wykonalne. Bo kto z Was będzie w taki deszcz wychodzić aby wstawić i uruchomić pompę.
Można taki przelew zrobić taniej. Jeśli w ogrodzie pod warstwą żyznej ziemi jest piasek, to obok zbiornika, jakieś 2 - 3 m, można zrobić dól chłonny o wymiarach 2 x 2 x 2m, który zasypuje się gruzem na taką głębokość aby zostało ok 60 cm wolnej przestrzeni, następnie gruz pokrywa się włókniną o gramaturze 300g/m, i całość zasypuje ziemią z ogrodu. Z rurą od przelewu wchodzimy tuż pod warstwą włókniny bezpośrednio w gruz. Oczywiście robimy to przed przykryciem włókniną.

_________________
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne


Góra   
  Zobacz profil      
 
affa
 Tytuł: Re: Budowa oczka w stylu formalnym
PostNapisane: 21 paź 2009, o 22:42 
Offline
100p
100p
Avatar użytkownika
Postów: 173
Skąd: Górny Śląsk

 1 szt.
Dziękuję, zaproponowane rozwiązanie bardzo mi odpowiada :D .
W ostatnich dniach oczko wyłożono folią EPDM (na szczęście rozpadało się już po).

Obrazek

Użyto jednego kawałka folii i wykonano zakładki. Naroża zabezpieczono dodatkowo specjalnymi łatami.
Wnętrze komina jest zakryte, gdyż nie jest zabezpieczone folią. Beton zaimpregnowano jakimś środkiem hydrofobowym.
Mamy już kamień na obrzeża - szary granit, bloczki o wysokości 6cm. Jedynie kamień do wymurowania 30 cm komina spędza mi sen z oczu... W tej chwili jestem na etapie - zakup odpadów granitu na allegro i może z około 1 tony uda się wybrać w miare regularne płytki/cegiełki. Chciałabym mieć podobny efekt:

Obrazek

Może ktoś miałby jakiś pomysł?

_________________
Pozdrawiam. Anna


Góra   
  Zobacz profil      
 
Pawel Woynowski
 Tytuł: Re: Budowa oczka w stylu formalnym
PostNapisane: 22 paź 2009, o 12:12 
Offline
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Postów: 1578
Skąd: Warszawa

 więcej niż 1 szt.
Zerknij TUTAJ, powinnaś tam coś znaleźć.Szukaj kamienia murowego. Powinien być z takiego kamienia jak obrzeża.

_________________
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne


Góra   
  Zobacz profil      
 
affa
 Tytuł: Re: Budowa oczka w stylu formalnym
PostNapisane: 1 lis 2009, o 23:45 
Offline
100p
100p
Avatar użytkownika
Postów: 173
Skąd: Górny Śląsk

 1 szt.
Witam,
z uwagą śledzę Pana odpowiedzi, jednak nurtuje mnie pytanie zwiazane z rodzajem rury, jaką należy zastosować w oczku do połączenia miedzy miejscem zasysania wody z dolnego poziomu, aż do poziomu górnego w kasadzie. Jaką rurę zastosować, aby nie stwarzała problemów w trakcie eksploatacji oczka? W momencie wymurowania kaskady nie będzie już możliwosci jej ewentualnej wymiany, dlatego to połącznie jest ważne. Zastanawiam się nad rura giętką. Czy będzie to dobrym rozwiązaniem? Nie wiem czy nie popełniliśmy błędu, ponieważ w dolnej części oczka (miejscu zasysania wody) zamontowalismy fragment rury o średnicy 50mm i została ona zabezpieczona folia EPDM. Do tego fragmentu musimy sie teraz nawiazać i wykonać cały pion, aż do kasady.
Myślimy też aby lampa UV została zainstalowana tuż za pompą w wodzie. Czy możliwa jest taka opcja?
Pozdrawiam i czekam na odpowiedź:)
Mąż Anny.

_________________
Pozdrawiam. Anna


Góra   
  Zobacz profil      
 
Pawel Woynowski
 Tytuł: Re: Budowa oczka w stylu formalnym
PostNapisane: 2 lis 2009, o 06:28 
Offline
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Postów: 1578
Skąd: Warszawa

 więcej niż 1 szt.
affa napisał(a):
Jaką rurę zastosować, aby nie stwarzała problemów w trakcie eksploatacji oczka? W momencie wymurowania kaskady nie będzie już możliwosci jej ewentualnej wymiany, dlatego to połącznie jest ważne. Zastanawiam się nad rura giętką. Czy będzie to dobrym rozwiązaniem? Nie wiem czy nie popełniliśmy błędu, ponieważ w dolnej części oczka (miejscu zasysania wody) zamontowalismy fragment rury o średnicy 50mm i została ona zabezpieczona folia EPDM. Do tego fragmentu musimy sie teraz nawiazać i wykonać cały pion, aż do kasady.

Proponował bym całą instalację pod kaskadą zrobić z rur PE. Natomiast samo połączenie pompy w oczku z rurą fi 50 przechodzącą przez fundament, zrobić poprzez redukcję z fi 30 mm na fi 50 mm. Ponieważ większość pomp ma wyjścia fi 30 mm. Można do połączenia wykorzystać rurę PE, wtedy połączenie bezie sztywne i można je w każdej chwili rozebrać, aby np. wyjąć pompę z oczka na zimę, a wiosną ponownie połączyć. Połączenie rur PE to tzw szybkozłączki skręcane na rurze. Tylko wtedy trzeba by było zamienić końcówkę na wylocie pompy i dorobić ją np. z mosiądzu z końcówką z gwintem o średnicy odpowiadającej średnicy złączki rury PE z jednej strony. Natomiast z drugiej średnicy gwintu na pompie.
Poniżej widać taką złączkę na sterylizatorze UV (po lewej stronie), oryginalna była wykonana z twardego, przeźroczystego plastiku. W Warszawie koszt dorobienia takich mosiężnych końcówek na lampę wynosi ok 90 zł za dwie sztuki:

Obrazek

W tym przypadku złączka składa się z dwóch części, oryginalnej od sterylizatora, plastikowej zakrętki i dorobionej mosiężnej końcówki z kołnierzem pod nakrętkę i gwintem na złączkę kolanko 90°.
Innym sposobem jest możliwość podłączenia pompy elastycznym silikonowym wężem fi 30 mm z redukcją 30x50 mm na 50 mm rurze. Wtedy nie trzeba wymieniać końcówki na pompie ponieważ fabryczne powinna ona być dostosowana do kilku różnych średnic elastycznych węży.
Cytuj:
Myślimy też aby lampa UV została zainstalowana tuż za pompą w wodzie. Czy możliwa jest taka opcja?

Może być trudno, ponieważ większość lamp nie może pracować pod wodą i musi być do nich dostęp w momencie wymiany żarnika, który ma ograniczony czas eksploatacji, w tej lampie na zdjęciu wynosi on 8000 godzin. Ta lampa nie była wodoszczelna i musiałem ją instalować w oddzielnym pojemniku.
Gdybym ja robił tę kaskadę, to lampę i konieczny zawór kulowy do regulacji wydajności wody na kaskadzie, zainstalował bym w zabudowanej (przed deszczem) wnęce w fundamencie kaskady, tak mniej więcej, jak na tym rysunku.

Obrazek

Ma się wtedy dobry dostęp do lampy i zaworu.
Lampę przykręcamy drewno wkrętami, do wodoodpornej sklejki zamocowanej we wnęce, lub kołków rozporowych w ścianie wnęki, tak aby po odłączeniu pompy na zimę woda spłynęła grawitacyjne z całego układu łącznie z lampą. Nie trzeba wtedy demontować lampy na zimę.

Całą instalację zasilającą kaskadę na odcinku przejście przez fundament (te 50 mm) poprzez lampę, zawór i samo zasilenie kaskady wykonał bym również z rury PE fi 30 mm, wychodzącej z redukcji 50 x 30 mm, ponieważ wejście i wyjście na lampie ma takie wymiary. Wszystkie te połączenia powinny być gwintowane, gwintami calowymi. Bo takie gwinty mają złączki do łączenia PE z metalowymi rurami.

I tu moja uwaga. Przy zakupie złączek, kupcie Państwo złączki wzmocnione metalowymi pierścieniami od strony wewnętrznego gwintu. Zapobiegnie to pękaniu złączek w trakcie ich przykręcana na gwinty owinięte hydrauliczna taśmą silikonową, kiedyś używało się do tego celu lnianych pakuł w celu uszczelnienia samego gwintowanego połączenia.

_________________
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne


Góra   
  Zobacz profil      
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w temacie           [ Posty: 65 ]  Idź do strony nr...     1, 2, 3, 4  

Strefa czasowa: UTC + 2


    |    Kto przegląda ten dział ?

Przeglądają dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

..
Skocz do:  
www.marolex.pl    E-sklep Marolex
| Polityka cookies. |  Polityka prywatności. |  * Witryna używa cookies.    Użytkowanie witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies i akceptację Regulaminu. *