Szczepienie tuji szmaragd, bukszpanu uprawa w tunelu

Drzewa ozdobne
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
kairu
100p
100p
Posty: 149
Od: 12 lut 2009, o 16:37
Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
Lokalizacja: Dolnośląskie
Kontakt:

Szczepienie tuji szmaragd, bukszpanu uprawa w tunelu

Post »

Witam,
Posiadam własny tunel foliowy o wymiarach 6x3 mały ale wystarczający. Na wiosnę chciałbym na szczepić w nim tuje i bukszpan i tu właśnie posiadam kilka pytań.
1. w jakich miesiącach mam szczepić rośliny ( na wiosnę) ?
2. Rośliny w tunelu szczepić bezpośrednio do gruntu, czy może do skrzynek?
3. chciałbym aby sadzonki były w tunelu cały rok, aż do następnej wiosny. Czy w okresie letnim nie będzie im za gorąco.
4. czy trzeba pryskać sadzonki zapobiegawczo (jeśli tak to czym)
5. Czy w okresie zimowym sadzonki nie wyschną ( trzeba je podlewać czy coś)?
6. Czy sadzonki nie będą miały zbyt ostrego światła, trzeba je cieniować?

Za wszelkie odpowiedzi z góry dziękuje
Awatar użytkownika
Nalewka
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 6532
Od: 30 paź 2006, o 12:42
Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
Lokalizacja: Działka na Warmii

Post »

Jeśli zadajesz pytanie, to umieszczaj je w JEDNYM miejscu, proszę :wink:

I oczywiście szukałeś już odpowiedzi na swoje wątpliwości na forum (poprzez naszą wyszukiwarkę)?
"Wyrzuciłem telewizor na śmietnik, a w radiu urwałem gałkę, tak aby nikt z rodziny nie mógł zmienić stacji i teraz jest tylko wasze radio u mnie w domu. I jestem naprawdę wolnym człowiekiem."
Awatar użytkownika
judyta
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 4060
Od: 10 lut 2008, o 14:08
Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
Lokalizacja: lubelskie

Post »

Rozmnażanie iglaków przez sadzonki

Termin pobierania sadzonek.

Przede wszystkim zależy on od gatunku, a nawet odmiany, choć także od przebiegu pogody w danym roku, oraz przyjętego sposobu (techniki) ukorzeniania.
W przypadku roślin iglastych, za optymalny do sporządzania sadzonek przyjmuje się okres od zakończenia wzrostu wczesna jesienią do momentu wybijania nowych pąków wiosną następnego roku. Z przerwą w zimie kiedy są mrozy i ziemia jest zamarznięta.
Trzeba pamiętać, że sadzonki iglaków ukorzenia się długo- od 3 miesięcy do nawet 1 roku.

W warunkach działkowych zaleca się przyjęcie następującej kolejności:

Od września do listopada- można sporządzać sadzonki odmian żywotników, cyprysików, jałowców, choiny i cisów ( z tym, że sadzonki choiny i cisów lepiej pobierać po pierwszych silniejszych
przymrozkach ).
Z początkiem czerwca przygotowujemy sadzonki karłowych świerków, kiedy mają uformowany pąk na pierwszym przyroście.

Wykonanie sadzonek.

Sadzonki sporządza się z pędów tegorocznych odrywając od rośliny matecznej z fragmentem zeszłorocznego drewna u podstawy (piętka) lub odcinając sekatorem. Pasemko kory po oderwaniu należy skrócić. Nie należy sporządzać sadzonek z pędów wybujałych, wyciągniętych, ponieważ tkanki nie są tam wystarczająco zdrewniałe i łatwo później gniją.
Sadzonki powinny być krótkie i zwarte, miękkie wierzchołki należy skracać.
Dla roślin ukorzeniających się trudniej, u nasady sadzonki wykonujemy krótkie, jednocentymetrowe nacięcie, sprzyja ono łatwiejszemu formowaniu tkanki kalusowej i poprawia to procent przyjętych sadzonek.
Podstawę sadzonki traktuje się preparatem w formie pudru talkowego, który stymuluje formowanie się korzeni przybyszowych. Preparaty te potocznie nazywa się ukorzeniaczami, a dla roślin iglastych poleca się te, które zawierają auksyny IBA lub NAA.
Sadzonki umieszcza się w podłożu, którym napełnia się skrzyneczki i umieszcza w mnożarkach (tunele, tuneliki, szklarenki).

Warunki ukorzeniania.

W trakcie długiego procesu ukorzeniania sadzonki wymagają wysokiej wilgotności powietrza i umiarkowanej wilgotności podłoża. Wysoką wilgotność powietrza zapewnia im dodatkowe okrywanie folią ( np. budowa niskiego tuneliku foliowego w tunelu lub szklarence).
Podłoże, którym napełniamy skrzynki, powinno być przepuszczalne i luźne. Standardowo stosowanym podłożem jest mieszanina mielonego torfu wysokiego i gruboziarnistego piasku (1:1). Zamiast piasku można stosować perlit lub mieloną i kompostowaną korę.
Do podstawy sadzonki, gdzie będą tworzyć się korzenie musi być dostęp powietrza.
Podłoże, które łatwo będzie można zalewać, zraszając lub podlewając sadzonki, spowoduje ich gnicie. Natomiast w podłożu zbyt przepuszczalnym nadmiernie tworzy się tkanka kalusowa, a brak jest korzeni.
Tunelik z sadzonkami trzeba raz na jakiś czas przewietrzyć, najlepiej w godzinach wieczornych lub rannych.
Bardzo ważną rzeczą jest także cieniowanie sadzonek, szczególnie w dni słoneczne. Sadzonki bez odpowiedniego zacienienia, pozostawione na kilka godzin w słoneczny dzień, mogą w ogóle juz sie nie ukorzenić.

Dodatkowe zabiegi.

Z podstawowych zabiegów ochronnych raz w miesiącu wykonujemy oprysk przeciwko szarej pleśni preparatami takimi jak np. Rovral lub Kaptan, zgodnie z zaleceniami podanymi na etykiecie.
Ponadto chore sadzonki należy z mnożarki usuwać.
Po wytworzeniu korzeni i podjęciu wzrostu możemy przystąpić do hartowania sadzonek poprzez częstsze i dłuższe wietrzenie, aż w końcu całkiem wynosimy skrzynki z tunelu w zacienione miejsce na działce. Następnie stopniowo ograniczamy także cieniowanie. Ukorzenione sadzonki przesadzamy do małych pojemników, gdy mają już silny system korzeniowy i są zahartowane.

"Działkowiec"8/08, A.Marosz
Awatar użytkownika
kairu
100p
100p
Posty: 149
Od: 12 lut 2009, o 16:37
Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
Lokalizacja: Dolnośląskie
Kontakt:

Post »

Bardzo dziękuje za szczegółową odpowiedzi. Na pewno są to cenne wskazówki, z których na pewno skorzystam. :D
Awatar użytkownika
kairu
100p
100p
Posty: 149
Od: 12 lut 2009, o 16:37
Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
Lokalizacja: Dolnośląskie
Kontakt:

Post »

Załóżmy, że mam już powtykane w ziemię gałązki tui. Zanim się ona ukorzenia na pewno wyrośnie zielsko, chwasty. I tu moje pytanie czy można pozbyć się chwastów w inny niż tradycyjny sposób (rączki) nie szkodząc sadzonką.
Awatar użytkownika
judyta
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Posty: 4060
Od: 10 lut 2008, o 14:08
Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
Lokalizacja: lubelskie

Post »

To masz aż tak dużą szkółkę? :shock:
Ja swoją pieliłam ręcznie-przy okazji spulchniając delikatnie !! podłoże. Moja szkółka ma wymiary 4 x 4 metry. Przy takiej wielkości nie ma sensu truć siebie i ziemi.
Awatar użytkownika
kairu
100p
100p
Posty: 149
Od: 12 lut 2009, o 16:37
Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
Lokalizacja: Dolnośląskie
Kontakt:

Post »

No w samych doniczkach mam około 700 sadzonek 2-letnich tui (pospolita odmiana czysta). Po za tym mam około 200 bukszpanów 1,5rocznych w doniczkach. Na wiosnę planuję obsadzić cały tunel 3x6m Tują szmaragd i bukszpanem. Więc trochę jest
MAFIK6
20p - Rozkręcam się...
20p - Rozkręcam się...
Posty: 20
Od: 29 mar 2008, o 21:21
Lokalizacja: Wielkopolska

Post »

Od września do listopada- można sporządzać sadzonki odmian żywotników, cyprysików, jałowców, choiny i cisów ( z tym, że sadzonki choiny i cisów lepiej pobierać po pierwszych silniejszych
przymrozkach ).

Witam! Jeśli chodzi o to co napisałaś Judyto to troszeczkę się nie zgodzę, w pażdzierniku 2008r zasadziłem bardzo dużą ilość żywotników, cyprysików i jałowców wszystkich ok 600 zrobiłem wszystko dokładnie tak jak jest opisane i niestety żadna sadzonka mi się na dzień dzisiejszy nie ukorzeniła.
Jak wrzuciłem temat na forum to użytkownicy odpisali mi że w tym okresie sadzonki muszą mieć tzw. ciepłe dno. Bo inaczej nie ma szans na ukorzenienie. Czekam do wiosny może coś puszczą , jeszcze nie uschły.
Pozdrawiam!
ODPOWIEDZ

Wróć do „Drzewa i krzewy OZDOBNE, pnącza”