Powrót na główną stronę Forum. Ogrodniczo Działkowe Forum.
Najlepsi polscy Fachowcy. Bazy wiedzy praktycznej. Porady.
  

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w temacie  [ Posty: 733 ] 
Przeszukiwarka poniższego WĄTKU:
Idź do strony nr...     1, 2, 3, 4, 5 ... 53  
Autor Wiadomość
Joanna i Andrzej
 Tytuł: Sadzenie drzew owocowych
PostNapisane: 1 lip 2006, o 01:47 
Offline
20p - Rozkręcam się...
20p - Rozkręcam się...
Avatar użytkownika
Postów: 21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Witamy wszystkich forumowiczów!
Jesteśmy początkującymi działkowcami.Mam pytanie dotyczące sadzenia drzewek owocowych.Jakie drzewka i w którym miesiącu można by było posadzić np w miesiącu Lipcu lub Sierpniu?
Z góry dziękujemy za pomoc i pozdrawiamy!!! :)


Góra   
  Zobacz profil      
 
Jurek
 Tytuł:
PostNapisane: 1 lip 2006, o 09:27 
Offline
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Postów: 1732
Skąd: z Nienacka

 1 szt.
Te miesiące nie są najlepsze do sadzenia drzewek owocowych.Sadzimy je zazwyczaj w terminie wiosennym,lub na jesień.


Góra   
  Zobacz profil      
 
martinos78
 Tytuł: Jaka pora jest najlepsza na sadzenie drzewek owocowych?
PostNapisane: 21 wrz 2006, o 12:27 
Offline
0p - Nowonarodzony
0p - Nowonarodzony
Postów: 7
Skąd: Białystok
Witam
Jaka jest najlepsza pora na sadzenie drzewek i krzewów owocowych?

Pozdrawiam


Góra   
  Zobacz profil      
 
janusz
 Tytuł:
PostNapisane: 21 wrz 2006, o 12:57 
Offline
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Avatar użytkownika
Postów: 534
Skąd: Lublin

 1 szt.
To zależy od rodzaju sadzonki. Rośliny w pojemnikach lub z bryłą korzeniową mozna sadzić w zasadzie przez cały rok.
Rośliny tzw. kopane tzn. z gołym korzeniem sadzi się jesienią lub wiosną.
Jednakze starzy ogrodnicy mawiają, ze gdy się sadzi jesienią to się każe rosnąć, gdy się sadzi wiosną to się prosi by rosło... :D
Janusz

_________________
ogród bez winorośli to nie ogród...


Góra   
  Zobacz profil      
 
monialuc
 Tytuł:
PostNapisane: 21 wrz 2006, o 14:24 
Offline
20p - Rozkręcam się...
20p - Rozkręcam się...
Avatar użytkownika
Postów: 26
mądre powiedzenie januszu a więc idąc za ciosem pytam w takim razie sadzonki borówek amerykańskich i brzoskwinię posadzić teraz czy na wiosne. Ja mam odczucia takie ze lepiej na wiosne bo moze nie zmarznie i bedzie rosnąć bo teraz mam jakies obawy ze przez zimę mi sie sadzoneczka zmarnuje

_________________
pozdrawiam Monika


Góra   
  Zobacz profil      
 
janusz
 Tytuł:
PostNapisane: 21 wrz 2006, o 16:51 
Offline
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Avatar użytkownika
Postów: 534
Skąd: Lublin

 1 szt.
monialuc napisał(a):
sadzonki borówek amerykańskich i brzoskwinię posadzić teraz czy na wiosne. Ja mam odczucia takie ze lepiej na wiosne bo moze nie zmarznie i bedzie rosnąć bo teraz mam jakies obawy ze przez zimę mi sie sadzoneczka zmarnuje

Teraz posadzić. Do zimy jeszcze sie trochę ukorzenią na docelowym miejscu. A na zimę troche zabezpieczyć przed mrozami.
Janusz

_________________
ogród bez winorośli to nie ogród...


Góra   
  Zobacz profil      
 
SATI
 Tytuł:
PostNapisane: 21 wrz 2006, o 17:41 
Offline
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Avatar użytkownika
Postów: 454
Skąd: SKIERNIEWICE

 1 szt.
Jak posłuchasz porad janusza napewno wszystko będzie ok :D


Góra   
  Zobacz profil      
 
Przemnix
 Tytuł:
PostNapisane: 23 wrz 2006, o 20:29 
Offline
20p - Rozkręcam się...
20p - Rozkręcam się...
Avatar użytkownika
Postów: 28
Skąd: Chudów
Witam!

Nie mogę się zgodzić z Januszem w związku z sadzeniem brzoskwinii. W przypadku sadzenia tego drzewa sugeruję termin wiosenny. Brzoskwinia jako drzewko podatne na przemarznięcia posadzone jesienią może dostatecznie nie wykształcić systemu korzeniowego (od terminu sadzenia do pierwszych przymrozków) i przypadku jej zmarznięcia zimą, na wiosnę może się nie "opuścić". Jeżeli zima będzie łagodna z warunkami gwaruntującymi nie rozhartowywanie drzew oczywiście lepszym terminem sadzenia jest jesienny (rośliny "ruszają" szybciej o ok. 1-2 tygodni niż te posadzone wiosną), ale któż może z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć jaką zimę będziemy mieć w tym roku.
Gatunki drzew bardziej mrozoodpornych (jabłonie, wiśnie) proponuję sadzić jesienią ale bezwzględnie należy zabezpieczyć miejsce okulizacji (szczepienia) odmiany szlachetnej na podkładce, usypując wokół niego kopczyk z ziemi wysokości 15-30 cm.

BTW.
Wczesną wiosną posadzoną brzoskwinię proponuję opryskać sillitem (lub fungicydem o podobnym działaniu).

Pozdrawiam
Przemnix


Góra   
  Zobacz profil      
 
janusz
 Tytuł:
PostNapisane: 23 wrz 2006, o 21:58 
Offline
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Avatar użytkownika
Postów: 534
Skąd: Lublin

 1 szt.
Przemnix napisał(a):
Nie mogę się zgodzić z Januszem w związku z sadzeniem brzoskwinii. W przypadku sadzenia tego drzewa sugeruję termin wiosenny. Brzoskwinia jako drzewko podatne na przemarznięcia posadzone jesienią może dostatecznie nie wykształcić systemu korzeniowego (od terminu sadzenia do pierwszych przymrozków) i przypadku jej zmarznięcia zimą, na wiosnę może się nie "opuścić".

Napisałem przecież, ze na zimę trzeba trochę zabezpieczyć przed mrozem.
Dwa razy sadziłem brzoskwinie jesienią i pięknie rosną.

Cytuj:
Wczesną wiosną posadzoną brzoskwinię proponuję opryskać sillitem

Posadzoną jesienią też! :D
Janusz

_________________
ogród bez winorośli to nie ogród...


Góra   
  Zobacz profil      
 
Przemnix
 Tytuł:
PostNapisane: 24 wrz 2006, o 09:03 
Offline
20p - Rozkręcam się...
20p - Rozkręcam się...
Avatar użytkownika
Postów: 28
Skąd: Chudów
Cytuj:
Janusz napisał:
Dwa razy sadziłem brzoskwinie jesienią i pięknie rosną.

Cieszy mnie to Januszu, że Twoje brzoskwinie posadzone jesienią pięknie rosną. Ja jesienią zeszłego roku posadziłem dwa drzewka brzoswinii (odmiany: Reliance i Redhaven) i niestety na żadnej z nich nie zauważyłem choćby jednego liścia :( (nawet z odrostów korzeniowych). Moje sugestie dotyczące sadzenia brzoskwinii dotyczą tego właśnie przykrego doświadczenia. Daleki jestem również od stwierdzenia, że termin wiosenny jest lepszy od jesiennego. Niemniej jednak uważam, że na terenach szczególnie zagrożonych silnymi spadkami temperatury zimą (na poziomie -30 st. C) lepszym terminem sadzenia (szczególnie w przypadku gatunków wrażliwych na mróz) jest termin wiosenny.

BTW.
Pisząc o opryskiwaniu sillitem miałem na myśli to, że niezależnie od tego jaki termin sadzenia się wybierze, na wiosnę posadzone drzewka trzeba opryskać.

Z jesiennym pozdrowieniem
Przemnix


Góra   
  Zobacz profil      
 
zelwi
 Tytuł:
PostNapisane: 18 wrz 2007, o 16:54 
Offline
500p
500p
Avatar użytkownika
Postów: 787
Skąd: Luboń k. Poznania

 ---
W tych miesiącach możecie sadzić drzewka produkowane w pojemnikach. Z reguły są to drzewka, które nie zostały sprzedane w ubiegłym sezonie i zostały posadzone do doniczek.


Góra   
  Zobacz profil      
 
śnieżka
 Tytuł:
PostNapisane: 20 wrz 2007, o 17:05 
Offline
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Avatar użytkownika
Postów: 3092
Skąd: kujawsko-pomorskie

 1 szt.
Najlepszym terminem do sadzenia drzewek owocowych jest wczesna jesień, nie tylko ze względu na odpowiedniejsze warunki pogodowe, ale głównie ze względu na duży wybór odmian i to takich dopiero co kopanych, więc z dużymi szansami na przyjęcie się. Wiosną sprzedawcy dysponuja najczęściej pozostałościami po sprzedaży jesiennej, często nawet źle zabezpieczonymi na okres zimowy. Przy zakupie takich drzewek nie zawsze widać, że jest ono przemarznięte lub przesuszone i nie ma szans na egzystencję, więc zakup tzeba powtórzyć. :( :evil:


Góra   
  Zobacz profil      
 
olenka33
 Tytuł:
PostNapisane: 25 wrz 2007, o 21:28 
Offline
100p
100p
Postów: 138
Skąd: Pomiechówek
Śnieżko,
nie mogę się zgodzić z Twoją opinią co do jakości materiału oferowanego na wiosnę....

Jedno jest pewne - nie wolno kupować drzewek w przypadkowych miejscach. Wybieramy takie, kóre są oznaczone paszportami roślinnymi (taki numer na paseczku dołączonym do rośliny) - to daje spora gwarancję jakości i czystości odmian.

Duże gospodarstwa sadownicze (nie wstydzą się podać swojej nazwy na etykiecie) trzymają towar przez zimę w specjalistycznych chłodniach.

Nie radzę kupować drzewek nagim korzeniem (najczęściej takie widzi się na targowiskach). Zdecydowanie uznaję wyższość materiału z korzeniami zabezpieczonymi torfem (tzw balotowanym) - są droższe ale lepiej rokują....

Jeśli choi o pozyskiwanie materiału kopanego.... cóż - nie powinien trafiać do handlu wcześniej niż w początku października. I tak pierwsze partie jesienne ze względu na presję rynku to materiał poddany chemicznej defoliacji (pozbawieniu liści).

Materiał, który ma być sprzedawany na wiosnę pozyskiwany jest z reguły później - w drugiej fazie sezonu jesiennego (co jest bardziej zgodne z fizjologią roślin).

Moim zdaniem nie można więc mówić ż jesienny jest lepszy od wiosennego.

_________________
olenka33


Góra   
  Zobacz profil      
 
grigori24
 Tytuł:
PostNapisane: 4 lis 2007, o 00:02 
Offline
---
Avatar użytkownika
Postów: 3029
Skąd: Poznań
Drzewa i krzewy owocowe można wysadzać w dwóch terminach - jesienią lub wiosną. Każdy z nich ma swoje wady i zalety. Najczęściej polecanym terminem jest sadzenie jesienne - przeprowadzane w drugiej połowie października. Jesienią oferta handlowa jest bardzo bogata i umożliwia dokonanie pożądanego przez nas wyboru gatunków i odmian drzew i krzewów owocowych zgodnie z zapotrzebowaniem dla naszych potrzeb. Drzewa i krzewy posadzone w tym terminie zdążą jeszcze częściowo zregenerować uszkodzony podczas wykopywania ze szkółki system korzeniowy i ukorzenić się przed nadejściem zimy. Korzenie drzew rosną bowiem do czasu, gdy temperatura gleby nie spadnie poniżej +4°C.


Sadzenie drzew jesienią wiąże się jednak z ryzykiem przemarznięcia ich części nadziemnej lub korzeni podczas surowej zimy. Należy też pamiętać o tym, że drzewka w szkółce mają dłuższy okres wzrostu wegetatywnego i z tego względu łatwiej przemarzają podczas surowej zimy. Dlatego gatunki bardziej wrażliwe na mróz jak: brzoskwinie, morele, czereśnie a nawet wiśnie i śliwy, lepiej jest sadzić na wiosnę. Zakupione jesienią drzewka można łatwo przechować w altance, piwnicy lub zimnym garażu, przesypując korzenie wilgotnymi trocinami, torfem lub kompostem. Chronimy w ten sposób drzewa przed niekorzystnym działaniem mrozu.


Wybierając wiosenny termin, drzewka należy posadzić możliwie jak najwcześniej - kiedy tylko pozwolą na to warunki pogodowe. Opóźnianie terminu sadzenia wpływa niekorzystnie na przyjmowanie się roślin i ich wzrost.
Jeżeli nie zakupiliśmy materiału roślinnego jesienią, to dokonując zakupu wiosną, należy zwracać szczególną uwagę na stan zdrowotny drzewek. Kora na pędach i pniu powinna być świeża, nie pomarszczona, a pąki - w stanie uśpienia. Korzenie nie mogą być przesuszone lub uszkodzone przez mróz (na przekroju podłużnym i poprzecznym przemarznięte tkanki korzeni są brązowe). Na drzewach i krzewach nie powinno być objawów występowania chorób (np.: mączniaka na pędach agrestu czy porzeczki czarnej) i szkodników.


Po dokonaniu zakupu, podczas przewożenia materiału roślinnego ich system korzeniowy należy starannie zabezpieczyć przed przesuszeniem przez zwilżenie korzeni wodą i owinięcie folią. Po przywiezieniu na miejsce, drzewka należy jak najszybciej posadzić lub zadołować aby korzenie nie uległy przesuszeniu.


Przed sadzeniem gleba powinna być starannie odchwaszczona, wzbogacona nawozami i przekopana, aby rośliny miały jak najlepsze warunki do przyjęcia się i dalszego wzrostu. Przed sadzeniem wyznaczamy też miejsce pod poszczególne rośliny, zachowując odpowiednią rozstawę między nimi. Ogólnie można powiedzieć, że rozstawa zależy od gatunku, rodzaju użytej podkładki, żyzności gleby, a także sposobu formowania koron drzew czy krzewów jagodowych. Najczęściej stosowane odległości wynoszą: dla jabłoni na podkładkach karłowych (np.: M 9) oraz grusz na pigwie 3,5 x 1,0 - 2,0 m. Jabłonie na podkładkach półkarłowych (np.: M 26) oraz grusze na podkładce generatywnej sadzimy w rozstawie 4,0 x 2,0 - 3,0 m, śliwy 4,0 x 3,5 m, czereśnie 5,0 x 4,0 m, morele i brzoskwinie 4,0 x 3,5 - 4,0 m, a wiśnie 3,5 - 4,0 x 3,0 - 3,5 m. Dla porzeczek czarnych, czerwonych, białych, agrestu i borówki wysokiej najczęściej polecana rozstawa wynosi 2,0 x 1,5 m. Maliny sadzimy w rozstawie 1,5-2,0 x 0,4 m, jeżynę bezkolcową 2,0 x 3,0 m, a truskawkę 0,5 - 0,6 x 0,3 m.


Przed samym sadzeniem przeglądamy system korzeniowy drzew i krzewów wycinając sekatorem do miejsca zdrowego korzenie nadłamane, uszkodzone mechanicznie lub skracając korzenie zbyt długie. Sadzenie najlepiej przeprowadza się w zespołach dwuosobowych - pierwsza osoba wykopuje dołek i przysypuje korzenie ziemią, druga - przytrzymuje drzewko, ustawia je na kopczyku i w miarę wypełniania dołka ziemią udeptuje ją. Do sadzenia potrzebny jest szpadel i metalowy pikulec - jest to szpila o długości 60-70 cm wykonana z grubego drutu zaostrzonego na dole, a uchwyt powinien być zakończony oczkiem ułatwiającym wbijanie i wyjmowanie pikulca z gleby. Metalowy pikulec ułatwia nam sadzenie, ponieważ podczas wykopywania dołka trwale zaznacza nam miejsce, w którym powinno być posadzone drzewko.


Sadzenie rozpoczynamy od głębokiego wbicia pikulca w glebę, w miejscu, w którym ma być posadzone drzewko. Wykopujemy następnie dołek o wymiarach umożliwiających swobodne rozłożenie w nim korzeni rośliny. Jeżeli dołki pod drzewka chcemy zaprawiać kompostem, to jego wielkość powinna być na tyle większa ile zamierzamy do dołka wsypać kompostu.


Wykopując dołek należy pamiętać, że wierzchnia warstwa gleby - zwana warstwą orną jest bardziej urodzajna i należy ją odkładać na jedną stronę a na drugą odkładamy glebę z następnego poziomu - warstwy podornej. Na dnie dołka usypujemy niewielki kopczyk ziemi z warstwy ornej, na nim ustawiamy drzewko i rozkładamy korzenie. Następnie korzenie przysypujemy resztą gleby pochodzącą z warstwy ornej. Podczas dosypywania gleby osoba przytrzymująca drzewko obok pikulca, potrząsa nim wykonując lekko lecz energicznie pionowe ruchy drzewkiem.


Podczas potrząsania, grudki gleby lepiej wypełniają wolne przestrzenie między korzeniami. Po przykryciu korzeni glebę wokół drzewka należy udeptać. Podczas udeptywania musimy zwracać uwagę, aby w tym czasie nie podciągać drzewka do góry, gdyż prowadzi to do obrywania korzeni. Należy też zwrócić uwagę aby podczas udeptywania nie uszkodzić kory na pniu. Resztę dołka wypełniamy glebą z warstwy podornej. Pod koniec sadzenia wyjmujemy z gleby pikulec, a wokół pnia usypujemy wałek z ziemi, tak aby powstała misa o średnicy około 60 cm, która będzie nam służyć do podlewania.


Po posadzeniu, drzewka i krzewy muszą być podlane wodą w ilości od 5 do 10 l pod jedną roślinę. Podlewanie nowo posadzonych roślin wodą wpływa na dokładne przyleganie ziemi do korzeni i zmniejsza ryzyko nie przyjęcia się roślin. Podlewanie nowo posadzonych roślin należy przyjąć jako regułę i stosować ją zawsze, niezależnie od warunków pogodowych jakie w tym czasie występują.


Podczas sadzenia należy zwracać uwagę na jego głębokość. Drzewa i krzewy powinny być posadzone 2 do 3 cm głębiej niż rosły w szkółce (krzewy porzeczek czarnych, czerwonych, białych i agrestu sadzimy 5 do 10 cm głębiej - sprzyja to lepszemu rozkrzewianiu się tych roślin). Należy też przestrzegać zasady, aby miejsce okulizacji zawsze znajdowało się ponad powierzchnią gleby. W przypadku głębszego posadzenia i przykrycia tego miejsca ziemią, drzewka przechodzą na własne korzenie - co oznacza, że na dolnej, szlachetnej części drzewka wytwarzają się dodatkowe korzenie. Drzewka takie będą silnie rosły i słabo owocowały. Drzewka jabłoni z podwyższoną okulizacją należy sadzić tak, aby miejsce szczepienia znajdowało się około 15 cm ponad powierzchnią gleby. Jeżeli takie drzewka posadzimy głębiej, to tym samym ograniczymy skarlający wpływ podkładki na odmianę szlachetną i drzewko będzie rosło silniej.

Przepraszam że tak dużo :D


Góra   
  Zobacz profil Wyślij e-mail      
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w temacie           [ Posty: 733 ]  Idź do strony nr...     1, 2, 3, 4, 5 ... 53  

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


    |    Kto przegląda ten dział ?

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

..
Skocz do:  
Opryskiwacze    E-sklep Marolex  
  * Witryna używa cookies. Polityka cookies.  Użytkowanie witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies i akceptację Regulaminu. *