Szczepienie tuji szmaragd, bukszpanu uprawa w tunelu
- kairu
- 100p
- Posty: 149
- Od: 12 lut 2009, o 16:37
- Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
- Lokalizacja: Dolnośląskie
- Kontakt:
Szczepienie tuji szmaragd, bukszpanu uprawa w tunelu
Witam,
Posiadam własny tunel foliowy o wymiarach 6x3 mały ale wystarczający. Na wiosnę chciałbym na szczepić w nim tuje i bukszpan i tu właśnie posiadam kilka pytań.
1. w jakich miesiącach mam szczepić rośliny ( na wiosnę) ?
2. Rośliny w tunelu szczepić bezpośrednio do gruntu, czy może do skrzynek?
3. chciałbym aby sadzonki były w tunelu cały rok, aż do następnej wiosny. Czy w okresie letnim nie będzie im za gorąco.
4. czy trzeba pryskać sadzonki zapobiegawczo (jeśli tak to czym)
5. Czy w okresie zimowym sadzonki nie wyschną ( trzeba je podlewać czy coś)?
6. Czy sadzonki nie będą miały zbyt ostrego światła, trzeba je cieniować?
Za wszelkie odpowiedzi z góry dziękuje
Posiadam własny tunel foliowy o wymiarach 6x3 mały ale wystarczający. Na wiosnę chciałbym na szczepić w nim tuje i bukszpan i tu właśnie posiadam kilka pytań.
1. w jakich miesiącach mam szczepić rośliny ( na wiosnę) ?
2. Rośliny w tunelu szczepić bezpośrednio do gruntu, czy może do skrzynek?
3. chciałbym aby sadzonki były w tunelu cały rok, aż do następnej wiosny. Czy w okresie letnim nie będzie im za gorąco.
4. czy trzeba pryskać sadzonki zapobiegawczo (jeśli tak to czym)
5. Czy w okresie zimowym sadzonki nie wyschną ( trzeba je podlewać czy coś)?
6. Czy sadzonki nie będą miały zbyt ostrego światła, trzeba je cieniować?
Za wszelkie odpowiedzi z góry dziękuje
- Nalewka
- Przyjaciel Forum
- Posty: 6530
- Od: 30 paź 2006, o 12:42
- Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
- Lokalizacja: Działka na Warmii
Jeśli zadajesz pytanie, to umieszczaj je w JEDNYM miejscu, proszę
I oczywiście szukałeś już odpowiedzi na swoje wątpliwości na forum (poprzez naszą wyszukiwarkę)?
I oczywiście szukałeś już odpowiedzi na swoje wątpliwości na forum (poprzez naszą wyszukiwarkę)?
"Wyrzuciłem telewizor na śmietnik, a w radiu urwałem gałkę, tak aby nikt z rodziny nie mógł zmienić stacji i teraz jest tylko wasze radio u mnie w domu. I jestem naprawdę wolnym człowiekiem."
- judyta
- Przyjaciel Forum - gold
- Posty: 4060
- Od: 10 lut 2008, o 14:08
- Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
- Lokalizacja: lubelskie
Rozmnażanie iglaków przez sadzonki
Termin pobierania sadzonek.
Przede wszystkim zależy on od gatunku, a nawet odmiany, choć także od przebiegu pogody w danym roku, oraz przyjętego sposobu (techniki) ukorzeniania.
W przypadku roślin iglastych, za optymalny do sporządzania sadzonek przyjmuje się okres od zakończenia wzrostu wczesna jesienią do momentu wybijania nowych pąków wiosną następnego roku. Z przerwą w zimie kiedy są mrozy i ziemia jest zamarznięta.
Trzeba pamiętać, że sadzonki iglaków ukorzenia się długo- od 3 miesięcy do nawet 1 roku.
W warunkach działkowych zaleca się przyjęcie następującej kolejności:
Od września do listopada- można sporządzać sadzonki odmian żywotników, cyprysików, jałowców, choiny i cisów ( z tym, że sadzonki choiny i cisów lepiej pobierać po pierwszych silniejszych
przymrozkach ).
Z początkiem czerwca przygotowujemy sadzonki karłowych świerków, kiedy mają uformowany pąk na pierwszym przyroście.
Wykonanie sadzonek.
Sadzonki sporządza się z pędów tegorocznych odrywając od rośliny matecznej z fragmentem zeszłorocznego drewna u podstawy (piętka) lub odcinając sekatorem. Pasemko kory po oderwaniu należy skrócić. Nie należy sporządzać sadzonek z pędów wybujałych, wyciągniętych, ponieważ tkanki nie są tam wystarczająco zdrewniałe i łatwo później gniją.
Sadzonki powinny być krótkie i zwarte, miękkie wierzchołki należy skracać.
Dla roślin ukorzeniających się trudniej, u nasady sadzonki wykonujemy krótkie, jednocentymetrowe nacięcie, sprzyja ono łatwiejszemu formowaniu tkanki kalusowej i poprawia to procent przyjętych sadzonek.
Podstawę sadzonki traktuje się preparatem w formie pudru talkowego, który stymuluje formowanie się korzeni przybyszowych. Preparaty te potocznie nazywa się ukorzeniaczami, a dla roślin iglastych poleca się te, które zawierają auksyny IBA lub NAA.
Sadzonki umieszcza się w podłożu, którym napełnia się skrzyneczki i umieszcza w mnożarkach (tunele, tuneliki, szklarenki).
Warunki ukorzeniania.
W trakcie długiego procesu ukorzeniania sadzonki wymagają wysokiej wilgotności powietrza i umiarkowanej wilgotności podłoża. Wysoką wilgotność powietrza zapewnia im dodatkowe okrywanie folią ( np. budowa niskiego tuneliku foliowego w tunelu lub szklarence).
Podłoże, którym napełniamy skrzynki, powinno być przepuszczalne i luźne. Standardowo stosowanym podłożem jest mieszanina mielonego torfu wysokiego i gruboziarnistego piasku (1:1). Zamiast piasku można stosować perlit lub mieloną i kompostowaną korę.
Do podstawy sadzonki, gdzie będą tworzyć się korzenie musi być dostęp powietrza.
Podłoże, które łatwo będzie można zalewać, zraszając lub podlewając sadzonki, spowoduje ich gnicie. Natomiast w podłożu zbyt przepuszczalnym nadmiernie tworzy się tkanka kalusowa, a brak jest korzeni.
Tunelik z sadzonkami trzeba raz na jakiś czas przewietrzyć, najlepiej w godzinach wieczornych lub rannych.
Bardzo ważną rzeczą jest także cieniowanie sadzonek, szczególnie w dni słoneczne. Sadzonki bez odpowiedniego zacienienia, pozostawione na kilka godzin w słoneczny dzień, mogą w ogóle juz sie nie ukorzenić.
Dodatkowe zabiegi.
Z podstawowych zabiegów ochronnych raz w miesiącu wykonujemy oprysk przeciwko szarej pleśni preparatami takimi jak np. Rovral lub Kaptan, zgodnie z zaleceniami podanymi na etykiecie.
Ponadto chore sadzonki należy z mnożarki usuwać.
Po wytworzeniu korzeni i podjęciu wzrostu możemy przystąpić do hartowania sadzonek poprzez częstsze i dłuższe wietrzenie, aż w końcu całkiem wynosimy skrzynki z tunelu w zacienione miejsce na działce. Następnie stopniowo ograniczamy także cieniowanie. Ukorzenione sadzonki przesadzamy do małych pojemników, gdy mają już silny system korzeniowy i są zahartowane.
"Działkowiec"8/08, A.Marosz
Termin pobierania sadzonek.
Przede wszystkim zależy on od gatunku, a nawet odmiany, choć także od przebiegu pogody w danym roku, oraz przyjętego sposobu (techniki) ukorzeniania.
W przypadku roślin iglastych, za optymalny do sporządzania sadzonek przyjmuje się okres od zakończenia wzrostu wczesna jesienią do momentu wybijania nowych pąków wiosną następnego roku. Z przerwą w zimie kiedy są mrozy i ziemia jest zamarznięta.
Trzeba pamiętać, że sadzonki iglaków ukorzenia się długo- od 3 miesięcy do nawet 1 roku.
W warunkach działkowych zaleca się przyjęcie następującej kolejności:
Od września do listopada- można sporządzać sadzonki odmian żywotników, cyprysików, jałowców, choiny i cisów ( z tym, że sadzonki choiny i cisów lepiej pobierać po pierwszych silniejszych
przymrozkach ).
Z początkiem czerwca przygotowujemy sadzonki karłowych świerków, kiedy mają uformowany pąk na pierwszym przyroście.
Wykonanie sadzonek.
Sadzonki sporządza się z pędów tegorocznych odrywając od rośliny matecznej z fragmentem zeszłorocznego drewna u podstawy (piętka) lub odcinając sekatorem. Pasemko kory po oderwaniu należy skrócić. Nie należy sporządzać sadzonek z pędów wybujałych, wyciągniętych, ponieważ tkanki nie są tam wystarczająco zdrewniałe i łatwo później gniją.
Sadzonki powinny być krótkie i zwarte, miękkie wierzchołki należy skracać.
Dla roślin ukorzeniających się trudniej, u nasady sadzonki wykonujemy krótkie, jednocentymetrowe nacięcie, sprzyja ono łatwiejszemu formowaniu tkanki kalusowej i poprawia to procent przyjętych sadzonek.
Podstawę sadzonki traktuje się preparatem w formie pudru talkowego, który stymuluje formowanie się korzeni przybyszowych. Preparaty te potocznie nazywa się ukorzeniaczami, a dla roślin iglastych poleca się te, które zawierają auksyny IBA lub NAA.
Sadzonki umieszcza się w podłożu, którym napełnia się skrzyneczki i umieszcza w mnożarkach (tunele, tuneliki, szklarenki).
Warunki ukorzeniania.
W trakcie długiego procesu ukorzeniania sadzonki wymagają wysokiej wilgotności powietrza i umiarkowanej wilgotności podłoża. Wysoką wilgotność powietrza zapewnia im dodatkowe okrywanie folią ( np. budowa niskiego tuneliku foliowego w tunelu lub szklarence).
Podłoże, którym napełniamy skrzynki, powinno być przepuszczalne i luźne. Standardowo stosowanym podłożem jest mieszanina mielonego torfu wysokiego i gruboziarnistego piasku (1:1). Zamiast piasku można stosować perlit lub mieloną i kompostowaną korę.
Do podstawy sadzonki, gdzie będą tworzyć się korzenie musi być dostęp powietrza.
Podłoże, które łatwo będzie można zalewać, zraszając lub podlewając sadzonki, spowoduje ich gnicie. Natomiast w podłożu zbyt przepuszczalnym nadmiernie tworzy się tkanka kalusowa, a brak jest korzeni.
Tunelik z sadzonkami trzeba raz na jakiś czas przewietrzyć, najlepiej w godzinach wieczornych lub rannych.
Bardzo ważną rzeczą jest także cieniowanie sadzonek, szczególnie w dni słoneczne. Sadzonki bez odpowiedniego zacienienia, pozostawione na kilka godzin w słoneczny dzień, mogą w ogóle juz sie nie ukorzenić.
Dodatkowe zabiegi.
Z podstawowych zabiegów ochronnych raz w miesiącu wykonujemy oprysk przeciwko szarej pleśni preparatami takimi jak np. Rovral lub Kaptan, zgodnie z zaleceniami podanymi na etykiecie.
Ponadto chore sadzonki należy z mnożarki usuwać.
Po wytworzeniu korzeni i podjęciu wzrostu możemy przystąpić do hartowania sadzonek poprzez częstsze i dłuższe wietrzenie, aż w końcu całkiem wynosimy skrzynki z tunelu w zacienione miejsce na działce. Następnie stopniowo ograniczamy także cieniowanie. Ukorzenione sadzonki przesadzamy do małych pojemników, gdy mają już silny system korzeniowy i są zahartowane.
"Działkowiec"8/08, A.Marosz
serdecznie pozdrawiam, judyta.
U judyty na prowincji ; jud-linki
nadwyżki ogrodowe i parapetowe;
U judyty na prowincji ; jud-linki
nadwyżki ogrodowe i parapetowe;
- judyta
- Przyjaciel Forum - gold
- Posty: 4060
- Od: 10 lut 2008, o 14:08
- Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
- Lokalizacja: lubelskie
To masz aż tak dużą szkółkę?
Ja swoją pieliłam ręcznie-przy okazji spulchniając delikatnie !! podłoże. Moja szkółka ma wymiary 4 x 4 metry. Przy takiej wielkości nie ma sensu truć siebie i ziemi.
Ja swoją pieliłam ręcznie-przy okazji spulchniając delikatnie !! podłoże. Moja szkółka ma wymiary 4 x 4 metry. Przy takiej wielkości nie ma sensu truć siebie i ziemi.
serdecznie pozdrawiam, judyta.
U judyty na prowincji ; jud-linki
nadwyżki ogrodowe i parapetowe;
U judyty na prowincji ; jud-linki
nadwyżki ogrodowe i parapetowe;
Od września do listopada- można sporządzać sadzonki odmian żywotników, cyprysików, jałowców, choiny i cisów ( z tym, że sadzonki choiny i cisów lepiej pobierać po pierwszych silniejszych
przymrozkach ).
Witam! Jeśli chodzi o to co napisałaś Judyto to troszeczkę się nie zgodzę, w pażdzierniku 2008r zasadziłem bardzo dużą ilość żywotników, cyprysików i jałowców wszystkich ok 600 zrobiłem wszystko dokładnie tak jak jest opisane i niestety żadna sadzonka mi się na dzień dzisiejszy nie ukorzeniła.
Jak wrzuciłem temat na forum to użytkownicy odpisali mi że w tym okresie sadzonki muszą mieć tzw. ciepłe dno. Bo inaczej nie ma szans na ukorzenienie. Czekam do wiosny może coś puszczą , jeszcze nie uschły.
Pozdrawiam!
przymrozkach ).
Witam! Jeśli chodzi o to co napisałaś Judyto to troszeczkę się nie zgodzę, w pażdzierniku 2008r zasadziłem bardzo dużą ilość żywotników, cyprysików i jałowców wszystkich ok 600 zrobiłem wszystko dokładnie tak jak jest opisane i niestety żadna sadzonka mi się na dzień dzisiejszy nie ukorzeniła.
Jak wrzuciłem temat na forum to użytkownicy odpisali mi że w tym okresie sadzonki muszą mieć tzw. ciepłe dno. Bo inaczej nie ma szans na ukorzenienie. Czekam do wiosny może coś puszczą , jeszcze nie uschły.
Pozdrawiam!