Powrót na główną stronę Forum. Ogrodniczo Działkowe Forum.
Najlepsi polscy Fachowcy. Bazy wiedzy praktycznej. Porady.
  

Strefa czasowa: UTC + 1



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w temacie  [ Posty: 20 ] 
Przeszukiwarka poniższego WĄTKU:
Idź do strony nr...     1, 2  
Autor Wiadomość
ANTOŚ
 Tytuł: Jak wykorzystać słomę i liście na kompost ?
PostNapisane: 7 maja 2006, o 06:33 
Offline
50p
50p
Avatar użytkownika
Postów: 50
Skąd: Koszalin

Po ostatniej tęgiej zimie zostało mi na działce sporo trocin sosnowych, słomy i liści /80% małych liści brzozy rosnącej w pobliżu oraz około 20% liści buka i grabu/, którymi okrywałem na zimę róże i inne krzewy. Jeden plus z nich juz mam ...zero wypadów a zima była ostra... :D
Teraz zasadnicza prośba...Proszę o wskazówki jak z tych materiałów zrobić dobry kompost ..czy dodawać to tego wapno magnezowe , jakieś nawozy, mam jeszcze trochę zeszłorocznego obornika ... :?:
Będę wdzięczny za każdą sugestie ...... ANTOŚ


li


Góra   
  Zobacz profil      
 
aniawoj
 Tytuł:
PostNapisane: 7 maja 2006, o 07:12 
Offline
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Avatar użytkownika
Postów: 5002
Skąd: Klucze - Małopolska

 więcej niż 1
Masz wspaniały material kompostowy. Proponuję Ci wymieszać te wszystkie składniki ,albo ułożyc je cienkimi warstwami w pryzmie. Dorzuć do tego trochę trawy ,którą zapewne będziesz już wkrótce kosił (jeśli masz trawnik).
Nie dokładaj żadnych nawozów ,co najwyżej dodaj preparatu do przyspieszenia kompostowania. Pamiętaj o wilgotności Twojej pryzmy.

Mamy tu na forum dość dobrze rozwinięty wątek o kompostowaniu - poczytaj


Góra   
  Zobacz profil Wyślij e-mail      
 
ANTOŚ
 Tytuł:
PostNapisane: 7 maja 2006, o 07:28 
Offline
50p
50p
Avatar użytkownika
Postów: 50
Skąd: Koszalin
Dzięki za blyskawiczna odpowiedz...Troche poczytalem w Poradniku Ogrodniczym o kompostowaniu i to jakby sie wszystko zgadzalo ale...
mam watpliwosci czy słoma sama sie rozłoży, moze dobrze byloby ja pociac na tzw. sieczke ..mam jej jednak sporo i troche mi to zajmie czasu, ale gdyby efekt późniejszy byłby lepszy to moze warto...


Góra   
  Zobacz profil      
 
ANTOŚ
 Tytuł:
PostNapisane: 7 maja 2006, o 07:31 
Offline
50p
50p
Avatar użytkownika
Postów: 50
Skąd: Koszalin
Zapomnialem jeszcz o jednym ...Podobne trociny sosnowe tak jak kora zakwaszaja glebe ...co zatem z tymi trocinami ..ponoc wapnowanie zabiera azot z pryzmy kompostowej ?


Góra   
  Zobacz profil      
 
aniawoj
 Tytuł:
PostNapisane: 7 maja 2006, o 08:03 
Offline
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Avatar użytkownika
Postów: 5002
Skąd: Klucze - Małopolska

 więcej niż 1
Tak, słomę dobrze byłoby pociąc ,ale nie musisz robić drobnej sieczki.

Trociny mocno zakwaszają - to prawda ,ale będą przecież wymieszane z wieloma innymi skladnikami , a poza tym kompost powinien mieć odczyn kwaśny ,nie zasadowy!

Nadmiar trocin rozłóż pod roślinami kwaśnolubnymi ( rózaneczniki ,borówka ,tuje, hortensje).

Aby mieć wystarczającą ilość azotu w kompoście musisz pamiętać o dodawaniu materiału zielonego. Nalezy do nich świeżo ścieta trawa ,odpady kuchenne ( one właśnie bardzo wzbogacają kompost), świeże liście. Więcej powinno być jednak materiału suchego czyli własnie słoma ,śucha trawa i liście.


Góra   
  Zobacz profil Wyślij e-mail      
 
Mariolka
 Tytuł: Słoma
PostNapisane: 9 sie 2008, o 22:33 
Offline
200p
200p
Avatar użytkownika
Postów: 356
Skąd: Ostrów Wlkp.

 1 szt.
Witam

Słyszałam kiedys ze kiedy bedziemy miec słome na podlodze w tunelu, to ona pod wplywem rozkladu bedzie uwalniac dwutlenek wegla i dzieki temu rosliny znacznie lepiej rosna. Czy taka sloma rowniez daje cieplo, czy ktos ta metode stosowal? I czy slome trzeba jakos wczesniej przygotowac, np. przysypac ziemia? Czy cos jeszcze daje CO2? Znacie tanie sposoby ogrzania tunelu?

Pozdrawiam

Proszę pisać używając polskiej czcionki ą,ę,ś,ó,ż itp. Regulamin. Przemo


Góra   
  Zobacz profil Wyślij e-mail      
 
Mariolka
 Tytuł:
PostNapisane: 11 sie 2008, o 08:17 
Offline
200p
200p
Avatar użytkownika
Postów: 356
Skąd: Ostrów Wlkp.

 1 szt.
pomoże ktoś?

Pozdrawiam


Góra   
  Zobacz profil Wyślij e-mail      
 
maryann
 Tytuł:
PostNapisane: 12 sie 2008, o 09:28 
Offline
Przyjaciel Forum - gold
Przyjaciel Forum - gold
Avatar użytkownika
Postów: 3042
Skąd: Czechy k. Krakowa

 ---
Nie spotkalem się ze ściółkowaniem słomą w tunelu foliowym(choć może są takie technologie w niektórych uprawach). W amatorskich uprawach w tunelach nieogrzewanych dopatruję się nawet niekorzystnych wpływów wynikających z izolacyjnych właściwości ściółki: późniejsze nagrzewanie się podłoża, gorsze oddawanie przezeń ciepła w nocy...

_________________
Każda opinia najlepiej opisuje jej autora!


Góra   
  Zobacz profil      
 
Mariolka
 Tytuł:
PostNapisane: 13 sie 2008, o 16:11 
Offline
200p
200p
Avatar użytkownika
Postów: 356
Skąd: Ostrów Wlkp.

 1 szt.
Dzięki za odpowiedz, moze jeszcze ktos sie przylaczy do dyskusji :D

Pzodrawiam


Góra   
  Zobacz profil Wyślij e-mail      
 
xipe
 Tytuł:
PostNapisane: 17 sie 2008, o 10:12 
Offline
-Moderator Forum-.
-Moderator Forum-.
Avatar użytkownika
Postów: 3432
Skąd: Unieście/Koszalin

 więcej niż 1
Dawniej stosowano w tunelach foliowych urawę warzyw ciepłolubnych na wkopanych w podłoze balotach słomianych - wynikały z tego dwie korzysci CO2 i wyzsza temperatura bowiem słoma się rozkładała (była odpowiednio "nawieżiona" i podlewana przed posadzeniem roślin).

_________________
pozdrawiam Paweł
Sprzedaż roślin oferta wiosna 2013, Moje wątki, Wczasy nad polskim morzem w 2013r. obiekt czynny cały rok


Góra   
  Zobacz profil      
 
Mariolka
 Tytuł:
PostNapisane: 17 sie 2008, o 11:09 
Offline
200p
200p
Avatar użytkownika
Postów: 356
Skąd: Ostrów Wlkp.

 1 szt.
Witam!

Dziekuje za odpowiedz. Ja zebrałam słome z pola, przywiozłam i wymieszalam dosc duze ilosci z podlozem, i na to podłoże też swobodnie rzuciłam troche słomy. Nie wiem czy dobrze to wykombinowałam?

Pozdrawiam


Góra   
  Zobacz profil Wyślij e-mail      
 
Fallenangelv
 Tytuł: Słoma.
PostNapisane: 3 sie 2009, o 22:24 
Offline
1000p
1000p
Avatar użytkownika
Postów: 2143
Skąd: Mazowieckie

 ---
Ściółkowanie słomą-macie jakieś doświadczenia??
Napiszcie ewentualne wady jakie mogą występować(jeśli wogóle są).

Z góry dziękuję Fallenangelv.


Góra   
  Zobacz profil      
 
cx
 Tytuł:
PostNapisane: 3 sie 2009, o 22:39 
Witam.
Pod ściółką ze słomy gryzonie mają doskonałe warunki do rozwoju.Rośliny ściólkowane słomą wymagają zwiększonych dawek azotu-słoma podczas rozkładu "zużywa go".


Góra   
       
 
Fallenangelv
 Tytuł:
PostNapisane: 3 sie 2009, o 22:50 
Offline
1000p
1000p
Avatar użytkownika
Postów: 2143
Skąd: Mazowieckie

 ---
Krzysztof usun. napisał(a):
Witam.
Pod ściółką ze słomy gryzonie mają doskonałe warunki do rozwoju.Rośliny ściólkowane słomą wymagają zwiększonych dawek azotu-słoma podczas rozkładu "zużywa go".


Czyli dodatkowo będę musiał stosować nawozy azotowe.
Ale to i tak będzie mi się opłacać.
Dziękuję za odpowiedz.


Góra   
  Zobacz profil      
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w temacie           [ Posty: 20 ]  Idź do strony nr...     1, 2  

Strefa czasowa: UTC + 1


    |    Kto przegląda ten dział ?

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

..
Skocz do:  
Opryskiwacze    E-sklep Marolex  
  * Witryna używa cookies. Polityka cookies.  Użytkowanie witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies i akceptację Regulaminu. *