PODSTAWOWE NARZĘDZIA
1. Przede wszystkim musimy dysponować odpowiednim sprzętem. Idealnie byłoby posiadać:
- sekator o dziobie płaskim, do drewna martwego ( ma dużą siłę cięcia, niestety ma tendencję do miażdżenia gałązki, dlatego mniej polecany do żywego drewna)
- sekator o dziobie zaokrąglonym, do cięcia większości żywych gałązek (cięcie tym sekatorem jest bardziej czyste i precyzyjne)
- sekator o długich ramionach, do cięcia nieco grubszych gałązek
- sekator przedłużony, do cięcia gałązek wyżej lub dalej położonych (niestety kosztowny i trudno dostępny)
- piłkę do najgrubszych gałązek
- specjalną maść do smarowania po cięciu grubszych gałązek (ponad 3 cm)
Naturalnie wszystkie narzędzia muszą być ostre (regularnie ostrzone), czyste , często dezynfekowane (idealnie po każdej roślinie a obowiązkowo po każdym użyciu). Do tego celu można używać np. denaturatu lub ognia (zapalniczka).
Oto, dla przykładu, zestaw moich narzędzi. (Sekatora płaskiego na razie nie posiadam.)


SPOSÓB CIĘCIA
Najczęściej używanym i najbardziej niezbędnym z wymienionych narzędzi jest sekator z zaokrąglonym dziobem. Sekator taki składa się z dwóch części: szerszej- ostrej, tnącej, oraz węższej, w kształcie rogalika, miażdżącej (nie ostrej). Tnąc różę, należy trzymać sekator tak, aby część tnąca była od strony łodygi, która zostaje na krzaku, a część miażdżąca po stronie odcinanej. Jest to ważne, bo wtedy cięcie jest "czyste" i róża mniej narażona na choroby. Cięcie powinno być lekko skośne, tak żeby w razie deszczu woda nie zostawała na powierzchni cięcia a równocześnie, żeby kropelka wody nie spływała do zagłębienia z którego wyrośnie łodyga, tylko w przeciwnym kierunku.
Tnie się ok. pół centymetra nad zewnętrznym liściem (oczkiem). Chodzi o to, żeby nowa łodyga rosła na zewnątrz krzaku róży, a nie do środka bo zbytnie zagęszczenie gałęzi w środku krzewu, ogranicza dostęp światła i powietrza, co jest niekorzystne dla kwitnienia a równocześnie tworzy sprzyjające środowisko dla chorób grzybowych.

Tutaj widać, że sekator trzymam lekko skośnie, pochylony w przeciwną stronę niż zalążek nowej łodygi (który znajduje się w zagłębieniu u podstawy liścia), w odległości ok. pół centymetra nad liściem. Ostrze sekatora jest od strony zostającej a część miażdżąca, na górze, od strony części odcinanej.

Prawidłowo wykonane cięcie. (Na innej róży)
CO ODCINAMY ZAWSZE?
2. Niezależnie od rodzaju róży i pory roku (naturalnie poza okresem zimowym) usuwamy wszystkie gałązki chore, martwe (suche, sczerniałe...) i uszkodzone.
3. W odpowiednim dla danego gatunku róży terminie cięcia, usuwamy gałązki źle usytuowane, krzyżujące się ( jak wyżej wspomniałam, konieczny jest dostęp światła i swobodna cyrkulacja powietrza wewnątrz krzewu). Ważne jest regularne odmładzanie róży, dlatego należy usuwać również stare* gałęzie.
4. W przypadku róż szczepionych (tych jest w naszych ogrodach najwięcej), na bieżąco usuwamy odrosty dzikiej róży -podkładki od korzenia (poznajemy je po większej ilości blaszek liściowych niż w "naszej" róży, nieco innym kolorze, kształcie i dużym wigorze łodygi , a przede wszystkim, łodyga ta wyrasta spod punktu szczepienia, wprost z korzenia. Najlepiej jest ją odciąć lub wręcz wyrwać z miejsca z którego wyrasta. Jeśli po prostu obetniemy nad ziemią, jest ryzyko, że będzie odrastała z jeszcze większym wigorem.
* Zajrzyj również do postu: Stare leniwe róże.
Zobacz również:
Część 1 - Narzędzia, zasady i metody cięcia róż (ten wątek)
Część 2 - Jak i kiedy ciąć róże wiosną
Część 3 - Jak ciąć róże latem
Część 4 - Jak ciąć róże pnące