Formowanie drzew owocowych

Drzewa owocowe
ODPOWIEDZ
Rossynant
Konto usunięte na prośbę.
Posty: 2551
Od: 5 maja 2011, o 20:46
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.

Re: Formowanie korony drzew jak dawniej?

Post »

Nie radzę intensywnie ciąć moreli. W każdym razie w amatorskiej uprawie, gdzie chciałby człek by trochę pożyła...
Morelę, jeśli już, można później odmładzać, skracając konary tuż za młodymi odgałęzieniami. Grunt by na wstępie uformować koronę z konarami szeroko rozłożonymi, bo ma tendencję do uciekania w górę.
Korona pucharowa wygląda jak kotłowa, ale pędy są górą nachylone jakby z powrotem do wewnątrz. Konstrukcja zasadnicza jest ta sama, może konary najpierw bardziej poziomo odchodzą od pnia. Taka korona jest systematycznie cięta na krótkopędy. Nie na nasze klimaty raczej.
:wit
Awatar użytkownika
ewa2019
1000p
1000p
Posty: 1167
Od: 6 sty 2012, o 21:42
Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
Lokalizacja: Lubuskie

Re: Formowanie korony drzew jak dawniej?

Post »

Po raz kolejny, pięknie dziękuje ;:180
Pozdrawiam Ewa
Rossynant
Konto usunięte na prośbę.
Posty: 2551
Od: 5 maja 2011, o 20:46
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.

Re: Formowanie korony drzew jak dawniej?

Post »

Dodam jeszcze - bo nawet nie zauważyłem w którym wątku piszę - patrz tytuł ;) Warto przypomnieć ;:108

Dawniej właśnie korony kotłowe wszelkiego typu były w modzie - bo jest to sposób ograniczenia drzew silnie rosnących, jak jabłonie na antonówce.
Zatem do rzeczy: tak jako i zwykle wybiera się miejsce na którym chcemy rozgałęzić koronę. Nie jak dziś w modzie na 0,5 metra atoli. Raczej jak Shuger - na półtora metra :D. Albo metr. Tradycyjnie - czyli powyżej śniegu :lol:
Na wybranej wysokości przycina się przewodnik i wyprowadza 3 konary. Na jabłoniach prowadziło się częściej cztery konary, przynajmniej na tych silnych, a nawet 5. Wybijające pędy odgina się prawie do poziomu, przynajmniej przy pniu. Chodzi o zrost pod kątem 60-90 stopni, silny. Dalej zaczną się same wznosić do góry. Oczywiście też wypada w różne strony rozłożyć... Powinny rosnąc swobodnie i silnie.
Wszelkie inne pędy mocno skracamy, na kilka oczek. Ale nie usuwa się ich.

Teoretycznie mając rozgałęzionego okulanta z koronką z pędów syleptycznych (pośpiechów) jak to dziś w modzie - można wybrać trzy ładne pędy z tego. Praktycznie - uważało się że pośpiechy dadzą konary mało płodne, z czym się osobiście zgadzam; chyba że to nadmiernie plonująca odmiana, jak np. Gala, wówczas nawet warto zmniejszyć płodność...

Następnego roku wiosną uzyskane konary skraca się na długości 30-40 cm (silne drzewa dłużej) nad pąkiem skierowanym na zewnątrz. Wszystkie konary równo na tej samej wysokości. Skrócony konar powinien dać dwa pędy. Pędy te powinny być szeroko rozłożone od konara. Uzyskujemy 6 pedów (albo 8).

W kolejnym roku te pędy znów skraca się na 30-40 cm, jak wyżej, na równej wysokości. Na tym formowanie w zasadzie się kończy, mamy 12-16 pędów głównych.
Tak uzyskaną koronę później się tnie na krótkopędy, prześwietla, odnawia - zależy od drzewa. Nasłonecznienie i przewiew w takiej koronie są doskonałe, uzyskuje się owoce znacznie lepszej jakości (zwłaszca smakowo) i choroby grzybowe tak nie łapią. Ale roboty sporo. Wilki to puszcza, a jak się zestarzeje, urośnie za szeroko - może się rozłamać - u mnie sie zdarzyło kilkakroć. Ale to po 40 i wiecej latach - i pod ciężarem nadmiaru owoców :D

Co należy tu wyjaśnić:
takie cięcie oznacza oczywiście opóźnienie owocowania drzewa o 2-3 lata, w porównaniu do nie ciętego. Przy silnych podkładkach i tradycyjnych odmianach nie miało to znaczenia, bo i tak nie wchodziły w owocowanie przez pierwsze 4-8 lat. Do nowoczesnych jabłoni owocujących na młodym drewnie, jak też do drzew skarlanych uwaga - nie ma sensu tak ciąć. Można natomiast od razu wyprowadzić 4-5 konarków i ich już nie skracać dla rozgałęzienia, niech sobie rosną. Tylko wówczas należy dbać by nie rosły pionowo (nie będą się rozgałęziać); ewentualnie uszczykuje się przedłużenie konara latem, ale długo, na 50-60 cm.
Do tego sprowadzają się rozmaite 'nowe metody' w stylu "Spanish bush" (kotłowa) lub "Reanaud" (same pędy, bez rozgałęzień) - czereśnie; "Drilling i Mikado" jabłoń, grusza - prowadzi sie 3-4 pędy, tak jakby osobne przewodniki z konarkami; "korona skrzydłowa" grusza - prowadzi sie szeroko (45') wszelkie pędy jakie są, nieskracane, a przewodnik usuwa; także korona wazowa dla grusz i jabłoni, gdzie nie ma tego trzeciego cięcia - prowadzi się osiem pędów.


Korony zbliżone do tej formy, a nawet lepsze, to korony "kotłowa piętrowa", "ze skróconym przewodnikiem", 'luźnopiętrowe' itp. Te wyprowadza się normalnie (tzn prowadząc przewodnik i pędy boczne, jak tu zwykle piszę) przez 2-3 lata; a gdy drzewko jest już starsze, owocujące (po tych kilku latach) usuwa się wyższe partie korony i część gałęzi, zostawiając 4-8 głównych konarów z dołu, luźno i co lepsze. Wyglądem wychodzi podobnie i nasłonecznienie wnetrza korony jest ładne, a do tego czasu już co owoców zebraliśmy, to nasze ;)
Taka korona jest zwykle mocniejsza, gdyż konary nie wyrastają wszystkie z jednego miejsca, zatem drzewo się nie 'rozszczypuje'. Polecam takie metody, osobiście lubię, mniej się drzewo kaleczy i nie opóźnia owocowania.
Wariantów można sobie wymyślić ile kto chce - chodzi o uzyskanie dobrej formy i tyle, podręcznikowe przepisy to nie wszystko...
Mozna też na taką koronę (metoda 'parasola') odmładzać stare jabłonie, (inne też jeśli wychodzi) - usuwa się górę (zostawia jedno-dwa pietra) nie skracając niższych konarów, które wystawione na słońce pięknie zaczną puszczać młode pędy (aż za dużo...) i owocować; a pod ciężarem owoców same się rozłożą.
:wit
A dla unaocznienia kwestii i rozmaitych wariantów (pierwsze z brzegu) :D
http://pubs.ext.vt.edu/426/426-841/L_IMG_figure8.JPG
http://3.bp.blogspot.com/-eyKShC2RE6w/T ... +trees.JPG
http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/hil/gif/upview.gif

Korona wazowa ;) - http://images.cdn.fotopedia.com/ioeBETH ... u_s-hd.jpg
http://www.abundanceedinburgh.com/wp-co ... C04854.JPG
http://3.bp.blogspot.com/-uI1AUGcT8QM/T ... M_0369.JPG
http://2.bp.blogspot.com/-s0PG2eHqdm0/T ... M_0367.JPG
http://www.rrtreeservice.com/images/con ... s004_2.jpg
ArturK
30p - Uzależniam się...
30p - Uzależniam się...
Posty: 41
Od: 27 lis 2011, o 14:16
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Lokalizacja: okolice Chrzanowa k/Krakowa

Re: Formowanie drzew owocowych

Post »

Kolejna prośba o Waszą pomoc.
Poniżej ok 25 letnia jabłoń, centralny punkt na działce, miejsce odpoczynku i relaksu. Coś jak lipa u Kochanowskiego.
Wysoka na ok 15-20 metrów. Niestety rok temu część konarów trzeba było odciąć (zaczęły się łamać pod swoim ciężarem). W koronie jest istna dżungla, gałęzie się wzajemnie zasłaniają. Z uwagi na wysokość drzewa zbiór jabłek jest dość trudny. Chciałbym jakoś opanować to drzewo, ale w taki sposób aby nadal korzystać z cienia jaki daje, oraz cieszyć się nadal smakiem owoców.

Na obrazek naniosłem punkty - numery, które może pomogą w instruktarzu co i gdzie przyciąć.
Obrazek
Rossynant
Konto usunięte na prośbę.
Posty: 2551
Od: 5 maja 2011, o 20:46
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.

Re: Formowanie drzew owocowych

Post »

Nie poważę się na podstawie zdjęcia doradzać by ciąć tu czy ówdzie - bo to zależy bardziej od zdrowotności i żywotności konara. Trzeba się drzewu przyjrzeć, zobaczyć czy gdzieś coś nie próchnieje, gdzie kora zdrowa, która gałąź młodsza. Do usunięcia te podejrzane, do zostawienia młodsze i zdrowe.
Parę uwag:
Koronę należy najpierw obniżyć, usuwając górę. Powiedzmy na poziomie liczb 7-9 czy ciut poniżej. Na każdym z głównych konarów znajdzie się miejsce gdzie rozgałęzia się on na część idącą dość poziomo na zewnątrz korony i gałąź strzelającą w górę - to odgałęzienie które do góry idzie należy usunąć, ale ma wciąż pozostać długi konar, tyle że w miarę poziomy czy skośny. Chodzi o zmniejszenie i obniżenie korony bez istotnego skracania konara, zachowując rozpiętość korony. Uzyska się parasolowaty kształt korony.
Można tak usunąć do połowy gałęzi ogółem. Zmniejszy się obciążenie konarów i odsłoni dolne gałęzie. Do tego oczywiście sanitarne poprawki, czyli usunięcie chorych i martwych gałęzi. I na razie nic więcej nie trzeba. Takie potraktowanie spowoduje również odmłodzenie dolnych części korony, bo gdy dostanie słońce to wytworzy nowe pędy, z których później można wyprowadzić nowe gałęzie i stopniowo usuwać starsze - to już w następnych latach.

To dość radykalne cięcie, zatem trzeba rozsądnie zaplanować, by samych miejsc cięcia nie było zbyt wiele. Robić to należy gdy drzewo już rośnie (z liśćmi) bo musi mieć siły na zabezpieczenie tych ran. Przy suchej, ciepłej pogodzie, nie przed deszczem. Ciąć ostrożnie, niech się nic nie łamie i nie rozszczypuje; lepiej uciąć gałąź wyżej a potem poprawić tnąc starannie i gładko we właściwym miejscu, bo te cięcia będą od góry konarów i mogą je osłabiać. Zamalować farbą z fungicydem, nie natychmiast ale gdy już przyschnie, powiedzmy nazajutrz; po jakimś czasie trzeba będzie malowanie poprawić, bo drewno pęka i zsycha się.

Jeśli cięcie będzie wiosną, to latem wybije sporo młodych pędów i wilków, które trzeba będzie potem przycinać i poprawiać - zatem jeśli drzewo ma dość pędów do owocowania odłożyłbym cięcie do lipca, potem wilki nie będą wyrastać. W następnych latach i tak wyrosną.
:wit
ArturK
30p - Uzależniam się...
30p - Uzależniam się...
Posty: 41
Od: 27 lis 2011, o 14:16
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Lokalizacja: okolice Chrzanowa k/Krakowa

Re: Formowanie drzew owocowych

Post »

Nie wiem co się stało ze zdjęciem z poprzedniego postu, więc wklejam raz jeszcze
[IMG=http://img204.imageshack.us/img204/9823/jablonint.jpg][/IMG]

Rossynant. Dziękuje serdecznie. Trochę będzie mi ręka drżała, ale spróbuje przyciąć drzewo wg Twoich wskazówek.
Mniej więcej tak:
[IMG=http://img401.imageshack.us/img401/2422/jablonintprzyc.jpg][/IMG]
http://img401.imageshack.us/img401/2422 ... tprzyc.jpg

Coś w ten deseń?
Rossynant
Konto usunięte na prośbę.
Posty: 2551
Od: 5 maja 2011, o 20:46
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.

Re: Formowanie drzew owocowych

Post »

W ten deseń.
Na którym odgałęzieniu odetniesz to już do decyzji własnej; kłopot zazwyczaj w tym że to te do góry idące odgałęzienia są młode i zdrowe, a idą na ścięcie... najlepiej jak się uda pozostawić na konarze na koniec jakieś młodsze a bardziej poziome i na zewnątrz.
Idące do wewnątrz korony też są na ścięcie raczej, bo dodatkowo warto właśnie środek korony odsłonić - nie obowiązek, ale za jakiś czas przyjdzie znowu odmładzać i najlepiej by w środku korony, tuż przy pniu, były już wtedy ładne nowe gałęzie.
:wit
http://forumogrodnicze.info/viewtopic.p ... &start=574
ArturK
30p - Uzależniam się...
30p - Uzależniam się...
Posty: 41
Od: 27 lis 2011, o 14:16
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Lokalizacja: okolice Chrzanowa k/Krakowa

Re: Formowanie drzew owocowych

Post »

Ok, wszystko jasne. Tamten wątek też oczywiście śledze...
Jeszcze tylko obiecana aronia. Oczywiście nie owocowała na wilkach, które są już dość grube...
Jakość zdjęć dość kiepska.
Wszystko wyciąć? ;)

http://img823.imageshack.us/img823/4748/aronia.jpg

http://img201.imageshack.us/img201/8650/aronia2.jpg
izus_k
0p - Nowonarodzony
0p - Nowonarodzony
Posty: 1
Od: 14 lut 2012, o 17:15
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.

Re: Formowanie drzew owocowych

Post »

W tej chwili to bardziej przypomina przerośnięty wilkami czarny bez :)
ArturK
30p - Uzależniam się...
30p - Uzależniam się...
Posty: 41
Od: 27 lis 2011, o 14:16
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Lokalizacja: okolice Chrzanowa k/Krakowa

Re: Formowanie drzew owocowych

Post »

izus_k pisze:W tej chwili to bardziej przypomina przerośnięty wilkami czarny bez :)
Faktycznie, to chyba nie jest aronia ;)
Zrobie tak: powycinam wszystkie wilki rosnące pionowo do góry, te skośne lub zewnętrzne odegnę do poziomu.
Górę skrócę dość silnie.
Rossynant
Konto usunięte na prośbę.
Posty: 2551
Od: 5 maja 2011, o 20:46
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.

Re: Formowanie drzew owocowych

Post »

ArturK pisze:Faktycznie, to chyba nie jest aronia ;)
Oj nie... i nie ma co się bawić w odginania, jest kruchy rośnie zaś jak najęty: a urżnąć mu cały prawy pień i wszystkie silne na lewym, będzie ładniejszy taki drzewkowaty - a przestanie zagłuszać drzewko!
:wit
Awatar użytkownika
richu
50p
50p
Posty: 86
Od: 15 paź 2010, o 21:57
Opryskiwacze MAROLEX: 1 szt.
Lokalizacja: Opolskie, Praszka

Re: Formowanie drzew owocowych

Post »

Jeśli zbierasz z niego owoce to najlepiej częściowo przyciąć tylko chyba że rośnie tylko w celach ozdobnych ;)
ArturK
30p - Uzależniam się...
30p - Uzależniam się...
Posty: 41
Od: 27 lis 2011, o 14:16
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Lokalizacja: okolice Chrzanowa k/Krakowa

Re: Formowanie drzew owocowych

Post »

ArturK pisze:...
Proszę o poradę jak postąpić z młodą (kilkuletnią) jabłonią, która nigdy nie była formowana.
...
Obrazek

Rossynant'cie co Ty na to? Udało się lekko odgiąć ten drugi przewodnik, może później spróbuje przygiąć go jeszcze bardziej. Oczywiście jeszcze go skróce.

Obrazek
lub link bezpośredni
http://imageshack.us/photo/my-images/16/jablon2.jpg/
ODPOWIEDZ

Wróć do „Drzewa i krzewy OWOCOWE”