Witam, wątek ten poświęcony jest rozmnażaniu wegetatywnym drzew i krzewów ozdobnych. Nie należy dodawać postów, ponieważ wątek ten służy jedynie jako źródło informacji. W celu zadania pytania do poniższych porad zapraszam tutaj: http://forumogrodnicze.info/viewtopic.php?f=7&t=43451
1. Zacznijmy od głównej charakterystyki rozmnażania roślin wegetatywnie, inaczej nazywane również jako rozmnażanie bezpłciowe oraz agamiczne. Jest to typ rozmnażania organizmów, który nie jest związany z wytwarzaniem komórek generatywnych czyli gamet. Organizm potomny powstaje z części organizmu rodzicielskiego.
Rozmnażanie bezpłciowe, nazywane w tym przypadku rozmnażaniem wegetatywnym, wykorzystywane jest do rozmnażania odmian uprawnych wielu gatunków roślin użytkowych. W sadownictwie, w szkółkarstwie sadowniczym i szkółkarstwie ozdobnym jedną z najczęstszych metod jest szczepienie. Ponadto często wykonuje się sadzonkowanie, czyli ukorzenianie fragmentów roślin, a także fizyczny podział roślin.
2. Aby jednak zacząć sadzonkować trzeba zaopatrzyć się w pewne niezbędne nam przedmioty czy też narzędzia.
m.in. Ostry nożyk, dobry ukorzeniacz (zależy do jakich roślin będziemy go potrzebować. Jeśli rośliny iglaste to potrzebujemy ukorzeniacz do sadzonek zrewniałych np: thuja, jałowiec, cyprys), torf, piasek, perlit, multiplaty lub inne foremki albo skrzyneczki.
Prócz tego powinniśmy posiadać miejsce do przechowywania tych sadzonek do czasu gdy się ukorzenią, czyli tunel lub inspekt w wielkości zależnej ile sadzonek będziemy chcieli rozmnażać.
3. Całą operację najlepiej zacząć:
- dla roślin liściastych (czerwiec, lipiec, pocz. sierpnia)
- dla roślin iglastych (poł. lipca, sierpień, pocz. września)
Sadzonki pobieramy zwykle w pochmurne dni lub najmniej ciepłe aby nie porazić ich słońcem. Należy pobierać je z roślin młodych, ponieważ im starsza roślina tym gorsze są przyjęcia. Sadzonkę odrywamy energicznym ruchem od pędu starszego, aby w ten sposób na roślince pozostała tgz. piętka czyli część rośliny ze starszego pędu. Nadmiar ogonka powstałego przy odrywaniu należy skrócić nożykiem. Zabieg ten należy wykonywać w rękawicach lateksowych i powinno się jak najmniej dotykać piętki, ponieważ można na nią przenieść brut lub bakterie, które zabiją sadzonkę.

Uploaded with ImageShack.us
i odcinamy nadmiar ogonka...

Uploaded with ImageShack.us
oto gotowa sadzonka tuji danica do sadzenia

Uploaded with ImageShack.us
i sadzonka krzewu liściastego

Uploaded with ImageShack.us
i potrzebne nam przedmioty +(perlit i torf)

Uploaded with ImageShack.us
ziemia zmieszana z perliem

Uploaded with ImageShack.us
Maczanie końcówek sadzonek w rozcieńczonym ukorzeniaczu na 10 sekund

Uploaded with ImageShack.us
Sadzonkę sadzimy do kubeczka, multiplatu itd. uprzednio robiąc w ziemi dziurkę. Taką tackę wstawiamy do tunelu lub inspektu.

Uploaded with ImageShack.us
4. Sadzonki możemy sadzić bezpośrednio w multiplacie. Na zdjęciach jest pokazane tylko przykładowo jak wykonać sadzonkę. Multiplaty w:
-Tunelu muszą być przykryte cienką agrowłókniną aż do czasu gdy sadzonki się ukorzenią. Tunel powinien być zacieniony, aby słońce nie poraziło młodych sadzonek. Tunel należy zaopatrzyć w system zamgławiania lub zraszania. Nie należy podlewać roślin konewką itp! Na ziemi powinno się wyłożyć matę szkółkarską lub czarną agrowłókninę. Zimą tunel powinno się starannie zabezpieczyć folią "pecherzykową" a sadzonki przykryć jeszcze jedną warstwą cienkiej agrowłókniny lub wymienić ją na zimową. Wiosną od końca ciężkich mrozów odkrywa się częściowo rośliny w środku tunelu. Zwykle w kwietniu (zależnie od pogody) odkrywa się całkowicie rośliny z agrowłókniny oraz usuwa się większe ocieplenia z tunelu pamiętając o tym aby na noc aż do maja, przykrywać je jeszcze cienką agrowłókniną. Po 10 -15 maja (zależy od pogody, jeśli ciepło to wcześniej), należy tunel otworzyć i pozostawić sadzonki bez okrycia w ciągu nocy. Lecz jeszcze tunel zamykać na noc. Im cieplejsze noce to można na noc pozostawić otwarty tunel. Wilgotność w pierwszych miesiącach powinna nie być mniejsza niż 80%-85% (warto zaopatrzyć się w higrometr), a temperatura po sadzonkowaniu przez pierwsze 3 miesiące nie powinna spaść niżej niż 16 stopni i nie powinna być wyższa niż 30 stopni. Kluczową sprawą jest odpowiednie utrzymanie wilgotności powietrza.
- w inspekcje jest trudniej ponieważ sami musimy kontrolować rośliny. Co dzień otwierać na dzień lub uchylać aby sadzonki nam się nie ugotowały ale uprawa w nim jest możliwa. Oczywiście tak jak w tunelu musimy zachować odpowiednią wilgotność, zacienienie. Na zimę wystarczy przykryć sadzonki agrowłókniną, która pod stelażem inspektu ochroni roślinki przed mrozem. W późniejszym stadium robimy to samo co w tunelu.
5. Sadzonki w przyszłym roku (w maju, czerwcu,lipcu) należy przesadzić do doniczek P9 (9cmx9cmx10cm), lub większych i pozostawić w tunelu lub na dworzu, dbając o to aby je podlewać aby mogły się zakorzenić w nowej doniczce. Można po tym sadzeniu posypać nawozem takim jakiego używaliśmy do sadzonkowania. A gdy już się przyjmą to posypujemy nawozem wieloskładnikowym aby "poszły nam w górę". Rośliny osiągające wys. minimalną 20cm to tgz. młodzież (zależy od rośliny jeśli jest płożąca to co innego). Zimą musimy schować wszystko do tunelu przykrywając z boku piaskiem lub korą i okrywając je cienką agrowłókniną. Na wiosnę możemy przesadzić rośliny do don. C3,C2... (jeśli rosły w P9) i czekać aż urosną...
sadzonki w P9 1-roczne

Uploaded with ImageShack.us
sadzonki w P9 2-letnie

Uploaded with ImageShack.us
Thuja smaragd 3-letnia w don. 1,8 l

Uploaded with ImageShack.us
Zapraszam na kolejne części, w których opiszę precyzyjnie inne sposoby rozmnażania i produkcji roślin.
