Stawik naturalistyczny

Oczka wodne, stawy kąpielowe, strumienie, kaskady, skalniaki, rośliny wodne, itp
ODPOWIEDZ
Beata B
100p
100p
Posty: 161
Od: 30 maja 2007, o 15:47
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Lokalizacja: Okolice Łodzi

Stawik naturalistyczny

Post »

Witam, mam na działce wysoki poziom wód gruntowych i wyczytalam, że można wtedy pokusić się o staw naturalistyczny, nie planuję hodowli rybek gdyż musi być on nie głęboki. Czy ktos ma jakieś doswiadczenia w tym kierunku?
Awatar użytkownika
nemo56
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 1623
Od: 18 sie 2005, o 15:16
Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
Lokalizacja: Poznań

Post »

Ja mam tylko oczko wodne ale inni już zrobili a nawet podzielili się takimi informacjami:
http://www.tnrop.most.org.pl/witryna/Strony/staw.htm
Towarzystwo na Rzecz Ochrony Przyrody 30
Jakub . . . . .
ogrodniczka85
0p - Nowonarodzony
0p - Nowonarodzony
Posty: 4
Od: 23 cze 2007, o 21:53
Lokalizacja: POZNAŃ

Post »

sprawa''zbudowania'' stawu nie jest prosta
1.musisz miec projekt (w tym mapki geodezyjne, badania gleby)
nalezy brac pod uwage jaki to jest rodzaj terenu zieleni(tj jaki typ ogrodu)
kształt zbiornika musi nawiazywac do otoczenia
2.nalezy wyznavczyc punkty sytuacyjno wysokosciowe
3. roboty ziemne
4.układamy przewoduy do wody(tu mowa o zbiorniku sztucznym)
5. umacianie i uszczelnianie brzegow i dna zbiornika
6. wykonujemy stanowisko dla roslin wodnych
to sa głowne punkty odnosnie zakładania zbiornikow wodnych
do zabezpieczania dna uzywamy ;
folia ECB
folia PCV lub folia EPDM - czyli kauczuk syntetyczny wybor jest duzy ale musisz miec konkretny pomysł w głowie jak to ma wygladac
Beata B
100p
100p
Posty: 161
Od: 30 maja 2007, o 15:47
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Lokalizacja: Okolice Łodzi

Post »

Cóż nie wygląda to zbyt prosto, ale nie wiem czy widzieliście moje naturalne kałuże, :lol: powinnam zbudować dom na palach, a woda stała by sama dookoła domku i nie musiałabym wymyślać stawu.(zdjęcie jest w moim poprzednim poście Ogród początki)
Awatar użytkownika
Xa-b
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 537
Od: 9 cze 2007, o 17:43
Lokalizacja: Kraków

Post »

Myśmy po prostu zbudowali ten staw, mamy w nim mnóstwo ryb, mimo że nie jest aż tak głęboki, ma około 2m. Co zaś do pozwoleń no to coż.. nikt nie kontroluje działek ;)
Beata B
100p
100p
Posty: 161
Od: 30 maja 2007, o 15:47
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Lokalizacja: Okolice Łodzi

Post »

To już brzmi lepiej, prowadzę całą budowę i mam juz dość urzędniczych przepychanek, tym bardziej, że chodzi mi o mały, naturalistyczny stawik.
Awatar użytkownika
Xa-b
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 537
Od: 9 cze 2007, o 17:43
Lokalizacja: Kraków

Post »

zapraszam tu ->staw :)
Beata B
100p
100p
Posty: 161
Od: 30 maja 2007, o 15:47
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Lokalizacja: Okolice Łodzi

Post »

Byłam, widziałam, jestem pod wrażeniem. chciałabym tylko wiedzieć w jaki sposób go zbudowaliście. ;:13
Beata B
100p
100p
Posty: 161
Od: 30 maja 2007, o 15:47
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Lokalizacja: Okolice Łodzi

Post »

Zapomniałam się zapytać o co chodzi z torfem? Czy spełnia on rolę filtra? Jaki to ma być torf i w czym należy go zatopić, by spełniał swoją rolę :shock: :?:
Awatar użytkownika
Xa-b
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 537
Od: 9 cze 2007, o 17:43
Lokalizacja: Kraków

Post »

Beata B pisze:Byłam, widziałam, jestem pod wrażeniem. chciałabym tylko wiedzieć w jaki sposób go zbudowaliście. ;:13
No więc zamawiasz koparkę.. :D
Wykopaliśmy dziurę, pojawiła się woda, dodatkowo stawek jest zasilany przez źródlo, bije 300m dalej :)
Pawel Woynowski
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Posty: 1572
Od: 24 sty 2007, o 11:59
Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post »

Beata B pisze:Byłam, widziałam, jestem pod wrażeniem. chciałabym tylko wiedzieć w jaki sposób go zbudowaliście.
Zacznę od tego, że na stawy do 30 m2 powierzchni nie są wymagane pozwolenia wodno prawne, a jedynie, aby być w zgodzie z prawem, zgłoszenie w gminie o budowie. Można wybudować kilka stawów do 30m2 powierzchni, połączonych np. strumieniem i też jest O.K. w stosunku do prawa.

A jak budować.

Na początek pomyśl do czego ma służyć staw. Czy ma to być np. ogród wodny, wtedy wystarczy głębokość w maksymalnym miejscu ok 1,5m Jeśli chcesz w nim hodować np. ryby ozdobne, notabene, bardzo ładnie się prezentują w naturalistycznych stawach, to staw powinien mieć ok 2 m głębokości. Od tego zależy wielkość stawy. Chodzi o stosunek nachylenia brzegów do głębokości stawu. TUTAJ tłumaczę to dokładniej.

Teraz musisz sobie zaprojektować kształt stawu z uwzględnieniem stron świata i miejsca skąd najczęściej będziesz go oglądać, powinno być od strony południowo wschodniej, wtedy w czasie obserwacji stawu, słonce masz za plecami i nie przeszkadzają Ci odbicia (bliki) na wodzie.

Teraz przyszedł czas na zaprojektowanie nasadzeń a co się z tym wiąże i półek na rośliny w stawie. Dobrze obsadzony staw powinien prezentować się na wzór sceny teatralnej. Wysokie rośliny z tyłu a niskie bardziej z przodu. Od strony widokowej powinno się nasadzić bardzo niskie rośliny, które nie będą zasłaniały widoku na całość. Lub stworzyć taras widokowy wychodzący kawałek nad staw, imitując pomost nad jeziorem. Można tam przyjmować gości i robić np. grilla.
Na przykład coś takiego, zwróć uwagę na rozmieszczenie roślin, niskie z przodu.

Obrazek

W tym przykładzie widoczna jest drewniana palisada wbita w dno i ograniczająca rozprzestrzenianie się grzybieni, tworzy przy okazji z nich, półkole pasujące do całej kompozycji.
Przy projektowaniu półek musimy wiedzieć już, mniej więcej, jakie rośliny chcemy w stawie posadzić. Chodzi o to, że mają one różne wymagania co do głębokości sadzenia (głębokość wody nad substratem w pojemnikach, postawionych na półkach, trzeba też uwzględnić w związku z tym wysokość pojemników dla roślin). Jeśli już to znamy, to planujemy na takiej głębokości półkę.

Znając już to wszystko, zamawiamy koparkę. Do małych stawów wystarczy minikoparka z szeroką łyżką, łatwiej się nią kształtuje brzegi i półki.

Po wykopaniu dołu albo uszczelniamy go folią PVC, albo membraną EPDM, lub jeśli woda gruntowa jest przez cały sezon wysoko (10 - 20 cm poniżej gruntu), pozostawiamy bez uszczelnienia.
Łatwo to można sprawdzić, kopiąc w miejscu stawu dołek, na głębokość ok 1 m i sprawdzenia do jakiej wysokości napełni się wodą. Jeśli wahania wody w ciągu sezonu są duże to staw powinno się uszczelnić jednym z podanych materiałów.

Jeśli chcemy mieć strumień , a teren jest płaski, to z wydobytej ziemi z wykopu, kształtujemy wał ziemny o takiej szerokości korony, aby móc tam wybudować koryto strumienia.

Jeśli ma to być staw naturalistyczny, wtopiony w otaczający go krajobraz, to nie róbmy za wysokiego nasypu wokół niego. Nie wygląda to ładnie. Wystarczy zrobić przelew o dużej średnicy np. 100 mm, aby woda, w czasie intensywnych opadów, nie zalewała nam ogrodu. Przelew odprowadzamy do np. kanalizacji deszczowej, jeśli takowa znajduje się naszym zasięgu, lub jakiegoś rowu melioracyjnego w pobliżu.

To na razie wszystko. ze wstępnych wskazówek. Pozostała jeszcze sprawa ew. filtra, lecz to może później, bo to nie jest najważniejsze. Wystarczy, że będziesz miała odpowiednią ilość roślin w stawie, a gwarantuje wtedy czystą wodę.
Jak będziesz miała jeszcze jakieś pytania to zapraszam, postaram się odpowiedzieć na nie, w miarę swoich skromnych możliwości.
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne
Pawel Woynowski
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Przyjaciel Forum - Ś.P.
Posty: 1572
Od: 24 sty 2007, o 11:59
Opryskiwacze MAROLEX: więcej niż 1 szt.
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post »

Beata B pisze:Zapomniałam się zapytać o co chodzi z torfem? Czy spełnia on rolę filtra? Jaki to ma być torf i w czym należy go zatopić, by spełniał swoją rolę :shock: :?:
Czy chodzi Ci o stosowanie torfu w celu zapobieżenia zakwitu glonów. Jeśli tak to kupujesz torf kwaśny o pH od 3.5 do 4,5, i przesypujesz go sizalowego worka np. takiego po ziemniakach wkładasz do środka kilka kamieni, przywiązujesz do niego linkę i zatapiasz worek w stawie wiążąc linkę na brzegu. Linka posłuży Ci po ok 3 - 4 tygodniach, jak trzeba będzie wyjąć ciężki, nasiąknięty wodą worek z wody, aby nie zaczął gnić. Stosuję dawkę ok. 80 l torfu na 10000 l wody.
W tej metodzie, kwasy humusowe uwalniane są do wody samoistnie. Aby przyśpieszyć ten proces, można worek zatopić pod kaskadą lub wylotem strumienia, albo wygniatać worek, jeśli się nie ma strumienia, grabiami, raz dziennie, uważając aby go nie uszkodzić.

Jeśli ma się duży filtr biologiczny, to można go również wkładać do ostatniej komory filtra, 0czywiście w worku. Woda przepływając przez filtr wypłukuje z torfu kwasy humusowe, a one zakwaszają lekko wodę i o to chodzi, aby woda miała pH ok 6,5 do 7,5.
Lekko kwaśną wodę bardzo lubią ryby, nie chorują na choroby grzybowe skóry i bardzo ładnie się wybarwiają. Woda co prawda, zmienia kolor na lekko brązowy, to garbniki z torfu odpowiadają za ten stan rzeczy. Mnie osobiście, to się podoba, woda ma naturalny kolor i bardzo pasuje do naturalistycznego stawu.
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
"MIKRO JEZIORO"- Projektowanie i budowa założeń wodnych w ogrodach, konserwacja i doradztwo.
"PORADNIK" - Oczko Wodne
Beata B
100p
100p
Posty: 161
Od: 30 maja 2007, o 15:47
Opryskiwacze MAROLEX: 0 szt.
Lokalizacja: Okolice Łodzi

Post »

Dziękuję bardzo za tak wyczerpujące informacje :lol:
ODPOWIEDZ

Wróć do „OCZKA wodne, kaskady, skalniaki, rośliny wodne”